کد خبر: 954926
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان:
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به نصب ۱۲۸ عدد شیر هیدرانت در بازار اصفهان برای تامین ایمنی در زمان آتش سوزی، گفت: متاسفانه سدمعبر کسبه بازار مانع عبور نیرو‌ها و موتورسیکلت‌های امدادی در زمان وقوع حادثه شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،فرهاد کاوه آهنگران با اشاره به خبر تلخ حریق بازار تبریز، اظهار کرد: بازارها، دارای محیط بسته هستند و به سبک قدیمی ساخته شده اند، جنس سقف آنها از چوب است چراکه در گذشته به جای تیرآهن هایی که اکنون برای ساخت سقف استفاده می شود از تیرهای چوبی برای ساخت سقف استفاده می کردند که این موضوع، زمان گسترش حریق را كاهش مي دهد. در بازار تبریز هم شاهد چنین موضوعی بودیم، متاسفانه حريق از یک مغازه شروع شد و به سایر بازار گسترش پیدا کرد. 

وی ادامه داد: این حریق در ساعاتی اتفاق افتاد که خالی از مراجعه کننده بود. به همين دليل اطلاع رسانی به آتش نشانی با تأخير صورت گرفت. مردم زمانی متوجه آتش سوزی می شوند که حریق بازار را در برگرفته و با گسترش نسبی، اطفای آن سخت بود.   

استقرار ایستگاه شماره 9 و 17 برای امدادرسانی ویژه به بازار اصفهان

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: در بازار اصفهان هم علاوه بر قدمت بازار، معضلاتی برای اطفای حریق وجود دارد. از جمله این مشکلات این است که اگر حریق در زمان باز بودن مغازه ها اتفاق بيفتد با مشکل ترافیک اطراف بازار مواجه هستیم. از همین رو ایستگاه شماره 9 و 17 مخصوص امدادرسانی به بازار مستقر شده اند.   

وی ادامه داد: برای دور تا دور بازار اصفهان تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و خودرو مستقر شده است تا اگر در اوج ترافیک، حریقی در بازار رخ داد، بتوانیم از طریق این خودروها و ایستگاه هایی که همجوار بازار هستند، امدادرسانی را انجام دهيم. اما نکته قابل تامل این است که علی رغم هشدارهای زیادی که به انجمن بازار و به کسبه داده شده تا شيرهاي هیدرانت تعبیه شده در بازار را با گذاشتن وسایل و اجناس خود مخفی نکنند، به این مورد بی توجهی می شود.

هیدرانت های بازار با چیدن اجناس مغازه ها مخفی شده است

وی افزود: سازمان آتش نشانی اصفهان تاکنون 128 شير هیدرانت در بازار اصفهان تعبیه کرده است که همه آنها کارایی لازم را دارد و به طور مرتب چک می شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: صعب العبور بودن مسیر رسیدن به بازار و عرض 3 یا 3.5 متری آن از دیگر مشکلات امدادرسانی در بازار است. علی رغم این شرایط، متاسفانه مغازه داران هم از هر طرف سدمعبر کرده اند، اجناس را از دو طرف دیوار بازار به داخل بازار وارد کرده و عرضی که برای عبور نیروهای آتش نشانی و مردم باقی مانده، حدود یک و نیم متر است.   

وی با اشاره به اینکه وقتی حریق در محیط بسته رخ دهد همه به دنبال فرار به سمت بیرون هستند و نیروهای امدادی و حتی موتورسیکلت ها هم نمی توانند به راحتی وارد بازار شوند، اظهار کرد: مغازه داران با رفع سد معبر حداقل به فکر جان و مال خود در زمان حادثه باشند. امیدواریم با همکاری شهرداری بتوانیم موانع را به عقب تر برده تا مسیر امدادرسانی در بازار باز شود.

سقف چوبی بازار اصفهان سبب گسترش سریع آتش می شود

کاوه آهنگران افزود: یکی دیگر از مشکلات امدادرسانی در بازار اصفهان و مهمترين آن ها، سقف چوبی و تاريخي بازار است که باعث انتقال سریع حرارت و شعله می شود. به دلیل این شرایط در محیط های سربسته، فرد به دلیل انتشار دود، دچار مسمومیت می شود و احتمال اینکه بتواند فرار کند کمتر است چراکه سرعت دود و شعله چند برابر انسان است. 

وی افزود: سقف های کاذبی که کسبه در بازار استفاده کرده اند و بعضا برخی تغییر کاربری ها، از دیگر عواملی است که امدادرسانی در بازار اصفهان را در زمان حریق دشوارتر می کند. با وجود برگزاری کلاس های آموزشی متعدد و مکاتبه با شهرداران مناطق و جلسه اخير مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداري اصفهان در جلسه با مسئولان دادگستری، هنوز همكاري لازم از سوي كسبه وجود ندارد و بايد اعلام کرد که وضعیت ایمنی بازار اصفهان خوب نیست.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از کسبه درخواست می کنیم، موارد ایمنی را مدنظر داشته، کپسول ایمنی در مغازه های خود داشته باشند و هیدرانت های ایمنی را مخفی نکنند. هر زمان که به بررسي فني نیروهای آتش نشاني نياز بود، به آتش نشاني اطلاع دهند تا نیروها اعزام شوند.

وی افزود: آتش نشانی مرتبا آموزش های لازم را به نگهبان های بازار اصفهان ارائه می دهد و به لحاظ فنی و تجهیزات نیز خودروهای سبک پمپ دار و موتورسیکلت در اطراف بازار مستقر کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار