کد خبر: 954454
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
نگاهی به موضع‌گیری برخی نمایندگان مجلس نسبت به حاشیه‌های چند وقت اخیر مسابقات لیگ
موضع‌گیری برخی نمایندگان مجلس درباره حواشی چند وقت اخیر فوتبال، شائبه استفاده انتخاباتی مجلسی‌ها را سر زبان‌ها انداخته است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تب فوتبال بین مجلسی‌ها چند وقتی است بالا گرفته، اگر سال پیش ماجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برخی نمایندگان را مقابل مدیران فدراسیون فوتبال قرار داده بود، این‌بار، اما اتفاقات برخی مسابقات فوتبال دوباره بهانه‌ای شده تا بهارستان‌نشینان به میدان بیایند و با مصاحبه‌های آتشین برای مهدی تاج و مسعود سلطانی‌فر خط و نشان بکشند. حاشیه‌های به وجود آمده در فوتبال سبب شده تا در سال انتخابات اظهارنظر‌های فوتبالی مجلسی‌ها داغ‌تر‌از هر وقت دیگری باشد، صحبت‌هایی که مدیون هستید اگر فکر کنید ربطی به انتخابات اسفند و محبوبیت فوتبال بین مردم دارد!

فوتبال مسئله اول تبریز شد
اتفاقات بازی سپیدرود رشت و تراکتور در هفته بیست و پنجم لیگ برتر سبب شد فوتبال زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار بگیرد. مسابقه‌ای که ۲۳ فروردین در رشت برگزار شد و تراکتور با گل‌های عجیبی که محسن فروزان، دروازه‌بان این تیم دریافت کرد مسابقه را باخت تا از کورس قهرمانی عقب بماند. پس از سوت پایان آن بازی بود که حرف و حدیث‌هایی درباره تبانی فروزان و دست داشتن دروازه‌بان تراکتور در موضوع شرط‌بندی بالا گرفت. همه این حاشیه‌ها که به دور شدن تبریزی‌ها از صدر جدول انجامید، باعث شد حساسیت‌ها درباره این مسابقه بالا برود و از مرز ورزش هم بگذرد و وارد دنیای سیاست شود.
نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی و غربی میدان‌دار شدند و در مصاحبه‌های مختلف با خط و نشان کشیدن برای مسئولان فدراسیون فوتبال خواهان تجدیدنظر در این بازی به دلیل شایعه شرط‌بندی شدند. ابتدا نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس نامه‌ای را به وزیر ورزش ارسال کرد و از او خواست که در مورد قضایای مطرح شده، تحقیقات لازم صورت گیرد.
در ادامه احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز هم نامه‌ای اعتراض‌آمیز را به وزیر ورزش نوشت و خواهان پیگیری این موضوع شد. نماینده مردم تبریز در این نامه ضمن اشاره به سوابق محسن فروزان از واژه‌های تعلل آشکار و اشتباهات ارادی درباره عملکرد این دروازه‌بان مقابل سپیدرود استفاده کرده و از سلطانی‌فر خواسته تا با مافیای موجود در فوتبال ایران برخورد کند. بیگی همچنین در مصاحبه‌ای در این‌باره به مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش هشدار داد: «تن‌ها موضوع تراکتور نیست، از کجا معلوم فردا چنین موضوعی برای دیگر تیم‌ها پیش نیاید. وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای اعتبار خودشان باید جدی وارد شوند و من به نوبه خود از همه نمایندگان از فراکسیون ورزش به ویژه نمایندگان آذربایجان می‌خواهم نسبت به موضوع حساس باشند تا پیگیری جدی به عمل آید.»
محمد وحدتی، نماینده مردم بستان‌آباد و حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز هم عقب نماندن و طی تذکری، خواستار ورود وزیر ورزش به شبهات مسابقات تراکتورسازی شدند. در بخشی از تذکر فرهنگی آمده است: «روند مذکور موجب شده تا شبهه مهندسی مسابقات فوتبال در افکار عمومی شکل بگیرد.»
بازداشت محسن فروزان در اوایل اردیبهشت باعث شد یکی از نمایندگان تبریز حکم نیز صادر کند و زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر پس از این اتفاق رأی به برتری ۳ بر صفر تراکتور مقابل سپیدرود داد: «با بازداشت دروازه‌بان تیم تراکتور‌سازی تبریز به اتهام تبانی و شرط‌بندی در بازی این تیم مقابل سپیدرود رشت توسط دادسرای فرهنگ و رسانه به احتمال قوی نتیجه این دیدار ۳ بر صفر به نفع تیم تراکتور‌سازی خواهد بود. با تغییر این نتیجه به نفع تراکتورسازی این تیم مجدداً به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ برتر فوتبال کشور مطرح خواهد شد.»

گیلانی‌ها هم وارد شدند
اشتباهات داوری در بازی پلی‌آف لیگ دسته اول بین داماش گیلان و نیروی زمینی در هفته گذشته که منجر به عدم صعود نماینده رشت به لیگ دسته اول شد، سبب شد این‌بار نمایندگان و سیاسیون گیلان هم پایشان به فوتبال باز شود. این اعتراضات پس از توقف سپیدرود مقابل نفت مسجدسلیمان در هفته بیست و هشتم لیگ برتر شدیدتر شد. هواداران گیلانی می‌گویند با اشتباه داوری، امتیاز حساس این مسابقه را که می‌توانست ماندنشان را در لیگ قطعی کند از دست داده‌اند. در این راستا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری دیار میرزا گفت: «آنچه در بازی این دو تیم کاملاً مشهود بود، ناداوری است. داوران سبب تغییر نتیجه در بازی می‌شوند. اگر کوچک‌ترین مسئله‌ای در بازی سپیدرود ببینم، برخورد قانونی خود را انجام خواهم داد و وزارت ورزش باید منتظر هزینه‌هایش باشد.»

دخالت‌ها غیرقانونی است
البته ورود نمایندگان مجلس به حاشیه‌های فوتبال با موضع‌گیری منفی فوتبالی‌ها روبه‌رو شده است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال که این مسائل را انتخاباتی می‌داند، می‌گوید: «فصل انتخابات هم خواهد شد و ما از این دست افراد ممکن است زیاد ببینیم، خصوصاً که در شورای ورزشی و سیاستگذاری صداوسیما به برنامه‌های ورزشی هم دسترسی دارند. آن‌ها بگذارند افراد فوتبالی برای فوتبال تصمیم بگیرند.»
همچنین کیومرث بیات، مالک باشگاه سپیدرود در خصوص تلاش نمایندگان شهر تبریز برای تکرار مسابقه دو تیم سپیدرود و تراکتورسازی دیروز اینطور واکنش نشان داد و به خبرگزاری فارس گفت: «نماینده‌های شهر تبریز بهتر است به امور و مشکلات مردم شهرشان برسند و در کار فوتبال دخالت نکنند. مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، اما آقایان به دنبال فوتبال افتاده‌اند. شاید به این خاطر که انتخابات مجلس نزدیک است.»
صفی‌الله فغان‌پور، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال هم دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم نسبت به اظهارات نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و گفت: «نماینده مجلس نمی‌تواند خودش رأساً و رسماً ورود پیدا کند، چون آن‌ها مجری نیستند و فقط ناظر هستند. اینکه رأساً دخالت کنند و بخواهند در رسانه‌ها جنجال به راه بیندازند و موضوع را به این شکل رسانه‌ای کنند، نشان می‌دهد که به دنبال اهداف دیگری هستند.  اینکه چه رأیی صادر شود، بر عهده نماینده مجلس نیست که آن‌ها بگویند بازی تکرار شود یا نتیجه تغییر کند. نماینده مجلس در حوزه اجرا هیچ دخالتی نمی‌تواند داشته باشد و این رفتار آن‌ها غیرقانونی تلقی می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار