کد خبر: 953915
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
ظریف در گفتگو با الجزیره:
وزیر خارجه ایران با تاکید بر تداوم فروش نفت، گفت: تحریم‌ها و اعمال فشار آمریکا علیه ملت ایران حکم تروریسم اقتصادی را دارد.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: شبکه خبری الجزیره اقدام به انتشار ویدئوی کامل مصاحبه‌ای کرد که چندی پیش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تروریستی اعلام کردن نظامیان آمریکایی چه اهمیتی داشته و چه اهدافی را دنبال می‌کند، گفت: این اقدامی نبود که ما خودمان انجام داده باشیم و در واقع واکنشی به تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان سازمانی تروریستی بود.

وی افزود: همان طور که می‌دانید این نیرو‌ها در خط مقدم مبارزه با تروریسم در عراق، سوریه و افغانستان بوده‌اند، اما متأسفانه آن‌ها بر اساس منافع خود و برخی در منطقه ما (خاورمیانه) و در آمریکا به دنبال تحریک برای مشکل‌آفرینی در منطقه هستند.

ظریف در ادامه یادآور شد: همان طور که می‌دانید نتانیاهو در پیام توییتری خود به زبان عبری اعلام کرد که این پیشنهاد او بوده است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. بنابراین، این تصمیمی از سوی آمریکا بوده و مجلس ایران و حتی پیش از آن شورای امنیت ملی ایران تنها اقدامی در واکنش به این تصمیم آمریکا اتخاذ کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تروریستی اعلام کردن نیرو‌های آمریکایی، با ادعای تلاش برای کاهش تنش‌ها مغایرت ندارد؛ افزود: ما به دنبال تقابل و تشدید تنش نیستیم، اما ایران ملتی نیست که با فرار از قلدر‌ها ۷ هزار سال دوام آورده باشد. ما به وضوح گفته‌ایم که هیچ تمایلی به گسترش دامنه تنش‌ها نداریم و اینکه خلیج فارس و تنگه هرمز شریان‌های حیاتی ما هستند و ما برای معاش خود به آن‌ها وابسته هستیم و می‌خواهیم که برای ترابری کشتیرانی تمام کشور‌ها از جمله ایران در امن و امان باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: این بستگی به تصمیم آمریکا دارد که بخواهد گذرگاه آبی پشت در خانه ما را برایمان ناامن کند که ما اجازه چنین چیزی را نخواهیم داد. به نظر ما آمریکا نمی‌تواند درباره تنگه هرمز یا خلیج فارس اقدامات پیوسته‌ای انجام دهد چراکه با مقابله به مثل ایران مواجه خواهد شد که من فکر نمی‌کنم چنین اقدامی از سوی آمریکا در میان باشد. ما به فروش نفت خود و پیگیری مشتریان ادامه خواهیم داد و همیشه به یاد خواهیم داشت که چه کسانی در روز‌های سخت با ما همکاری کردند.

ظریف همچنین از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تروریسم اقتصادی تعبیر کرد و افزود: آن‌ها به دنبال اعمال فشار بر مردم ایران هستند تا سیاست آن‌ها را تغییر دهند. این شیوه‌ای است که آمریکا برای ۴۰ سال و به ویژه از زمان روی کار آمدن ترامپ در پیش گرفته است و ناقض تعهد رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا است.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا هیچ تأثیر سیاسی نخواهد داشت و ایران در مشارکت با کشور‌های شریک، طرح‌های متنوعی را برای حفاظت از خود دارد.

به گفته ظریف، یکی از این راه‌ها که در درازمدت جواب خواهد داد و طرفداران زیادی دارد؛ عدم استفاده از دلار در مبادلات ارزی است.

وی ادامه داد: دومی سازوکاری است که در حال ایجاد آن با اروپایی‌ها هستیم و پیش از این با همسایگان خود و با چینی‌ها آن را ایجاد کرده‌ایم و آن عدم گردش پول در مرز‌هایی است که امکان دارد آمریکا در آن‌جا مداخله کرده و کشور‌هایی را که بر اساس تحریم‌های آمریکا به طور غیرقانونی در این کار مشارکت دارند تحت فشار قرار دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: آمریکا بیش از آنکه به فکر منافع خود باشد در فکر تأمین منافع اسرائیل است. متأسفانه چند نفری هم در منطقه ما هستند که خود را با منافع اسرائیل همسو کرده‌اند.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
0
احسنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار