کد خبر: 953588
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
در اثر سرمای دیررس بهاره:
معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس برآورد‌های اولیه، سرمازدگی و یخبندان بهاره نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

غلامعلی مرادی در جلسه کارگروه مشترک خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان افزود: طبق گزارشات اکیپ‌های اعزامی برآورد خسارت، در سال زراعی جاری تاکنون سرمازدگی و یخبندان نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی و سیل نیز نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تأسیسات کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سرمازدگی و یخبندان بهاره بیشترین میزان خسارت گزارش شده در سال زراعی جاری تا کنون بوده است، محصولات باغی دانه دار اعم از سیب و انگور به میزان ده درصد، درختان هسته دار در حدود ۲۵ درصد، میوه‌های خشک اعم از گردو و بادام در حدود ۲۵ درصد و محصولات زراعی شامل چغندر قند و گندم نیز در سطح کمتر دچار خسارت شدند.

مرادی تاکید کرد: با توجه به اینکه خسارت سرمای دیر رس بهاره در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار و هسته دار استان و در مرحله قبل از خوشه دهی گندم و رشد چغندر قند اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس ازمیوه دهی و به بار نشستن محصول و دیگر بررسی‌های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی همچنین از باغداران و زراعین استان در خصوص همکاری و مشارکت فعال در بکارگیری روش‌های مبارزه با خسارت سرمازدگی در مزارع و باغات استان که از طریق صدا و سیمای مرکز استان، رسانه‌های خبری و اداره اطلاع رسانی روابط عمومی سازمان منتشر شد، قدر دانی کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به اقدامات پیشگیرانه ای که باغداران برای پیشگیری از سرمازدگی می‌توانستند انجام دهند، اشاره کرد و افزود: باغداران از هم اکنون اقدامات و تمهیدات لازم را برای محافظت از درختان و باغ‌های خود در برابر سرما زدگی در سال آینده انجام دهند تا در مواقع بحران غافلگیر نشوند.

این مسئول با بیان اینکه تأثیر کارکرد دستگاه‌ها و روش‌های مبارزه با سرمازدگی در باغات باید توسط محققین در این زمینه سنجیده شود تا از هم اکنون بتوانیم یک برنامه عملیاتی جامع و مدونی برای افزایش آگاهی کشاورزان و کاهش میزان خسارت وارده در سال زراعی آینده تدوین کنیم، ادامه داد: برگزاری کلاس‌های ترویجی آموزشی و آشنایی کشاورزان با روش‌های فعال مقابله با سرما زدگی و سایر حوادث غیر مترقبه منطبق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا ضروری است.

مرادی تصریح کرد: برابر دستورالعمل ابلاغی کمیته خسارت در شهرستان‌ها تشکیل یافته و نسبت به برآورد خسارات با حضور نمایندگان فرمانداری، بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی جهت تکمیل فرم و پرونده اقدام می‌شود، تا جهت اتخاذ تصمیمات در رده‌های بالاتر به مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد اراضی زراعی و باغی استان که در اثر وقوع سیل و سرمازدگی دیررس بهاره در سال زراعی جاری دچار خسارت شدند، تحت پوشش خدمات بیمه کشاورزی قرار دارند.

پرویز امجد با بیان اینکه در زیر بخش دام و طیور نیز ۳۰ درصد از خسارت دیدگان از سیل و سرمازدگی تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند افزود: در سال زراعی جاری تا آخر فرورین ماه، در زیر بخش آبزیان ۴۰۰ هکتار، دام سبک ۷۱ هزار رأس، دام سنگین ۹ هزار و ۹۲۶ رأس، زنبورعسل ۷۷ هزار و ۶۴۵ فروند، انواع طیور ۲۲ میلیون قطعه، زراعت پاییزه ۴۹ هزار و ۱۶۵ هکتار، زراعت بهاره ۳ هزار و ۸۲۷ هکتار، اراضی باغی ۱۲ هزار و ۷۸۱ هکتار و مرتع نیز یک هزار و ۷۳۰ هکتار تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند.

امجد افزود: برابر دستورالعمل ابلاغی کمیته خسارت در شهرستان‌ها تشکیل یافته و نسبت به برآورد نهایی خسارات سرمازدگی با حضور نمایندگان فرمانداری، بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی جهت تکمیل فرم و پرونده اقدام می‌شود، تاجهت اتخاذ تصمیمات در رده‌های بالاتر به مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به تداوم مدت زمان عملیات بیمه گری محصولات زراعی بهاره گفت: با توجه به اینکه بیمه محصولات بهاره هنوز تداوم دارد از زراعین استان درخواست داریم جهت بهره مندی از خدمات صندوق بیمه کشاورزی، با مراجعه به دفاتر بیمه کشاورزی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی با آگاهی از حق بیمه و شرایط تعهد بیمه‌گری، نسبت به پوشش بیمه‌ای محصول خود در مدت زمان مقرر اقدام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر