کد خبر: 953099
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
تحقیر مجدد عربستان از سوی ترامپ
رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر به تمجید از سیاست خارجی دولت خود در قبال عربستان سعودی پرداخت، اما با همان ادبیات قبلی، مقامات سعودی را تحقیر کرد و گفت که عربستان به جز پول، هیچ چیز دیگری ندارد؛ اظهارات تحقیرآمیزی که مقامات ریاض به دلیل وابستگی به حمایت‌های واشنگتن، باز هم در مقابل آن سکوت اختیار کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا شنبه شب در سخنرانی خود در بین طرفدارانش در ایالت ویسکانسین، ماجرای مکالمه تلفنی با ملک سلمان، شاه سعودی را شرح داد که در آن خواستار پول بیشتر از این کشور شده بود. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، ترامپ درباره روابط عربستان سعودی و امریکا گفت: «به عربستان سعودی نگاه کنید، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آن‌ها دفاع می‌کنیم. ما به عربستان سعودی یارانه می‌دهیم. آن‌ها به جز پول، چیز دیگری ندارند. درست است؟ اما ما به آن‌ها یارانه می‌دهیم و آن‌ها از ما خیلی خرید می‌کنند، آن‌ها ۴۵۰ میلیارد دلار از ما خریدند». ترامپ ادامه داد: «شما می‌دانید، افرادی در امریکا هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان سعودی هستند. اما آن‌ها ۴۵۰ میلیارد دلار به ما اختصاص دادند و من نمی‌خواهم این پول را از دست بدهم. درباره ارتش باید بگویم که ما به عربستان یارانه می‌دهیم». ترامپ همچنین گفت: «ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. می‌گویید آن‌ها ثروتمند هستند. من هم ملک سلمان را دوست دارم. اما گفتم، شاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. بدون ما دو هفته هم دوام نمی‌آورید و باید هزینه آن را بپردازید.»

تداوم روابط با عربستان
رئیس‌جمهور امریکا در ادامه سخنان خود افزود: «من با پادشاه تماس گرفتم. من گفتم پادشاه، که ما داریم همه چیزمان را به دلیل دفاع کردن از شما از دست می‌دهیم و شما پول زیادی دارید. این درست است. او به من گفت، اما چرا شما با من تماس می‌گیرید، هیچ کس تاکنون چنین تماسی با من نگرفته بود. من به او گفتم که، چون آن‌ها احمق بودند! ما برای انعقاد قرارداد با عربستان تلاش می‌کنیم؛ جا‌های بسیار زیادی، جا‌های بسیار زیادی. بگذارید صادقانه چیزی را به شما بگویم. این کار راحت‌تر از جمع‌آوری ۵۷/۱۱۳ دلار از مستأجری در یک جای بد در نیویورک است و امنیت آن هم بیشتر است.»
ترامپ پیش از این گفته بود که در صورت کاهش روابط واشنگتن و ریاض، کشور‌های روسیه و چین جای خالی امریکا در عربستان را پر خواهند کرد. دولت ترامپ تاکنون نشان داده حامی پر و پا قرص رژیم سعودی خواهد ماند، به ویژه به این دلیل که این سعودی ها، در شرکت‌های امریکایی سرمایه‌گذاری کلانی می‌کنند. اظهارات تازه ترامپ درباره عربستان سعودی درحالی مطرح شده است که او پیش از این بار‌ها با ادبیات تحقیر آمیز به عربستان سعودی یادآور شده بود که اگر امریکا نباشد، عربستان سعودی دوام نمی‌آورد. دولت عربستان پس از اعلام خبر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، با فشار رسانه‌ای جهانی مواجه شده است. ترامپ تأکید دارد با این حال در کنار مقامات عربستان می‌ماند و مدعی است جهان یک مکان بسیار خطرناک است. رئیس‌جمهور امریکا به عنوان یک فرد تاجر مسلک و نه یک سیاستمدار از زمان روی کار آمدنش، همواره به عربستان سعودی به چشم یک «گاو شیرده» نگریسته است. ترامپ به خوبی از اهداف سعودی‌ها برای سروری در منطقه آگاهی دارد و به بهانه کمک به آن‌ها برای تحقق هدف‌شان، مدام در حال باج گرفتن از سعودی‌ها است. ترامپ در دو سال گذشته با امضای قرارداد‌های چند صد میلیاردی با ریاض، مناسبات دو کشور را تقویت کرده است.
اظهارات تازه رئیس‌جمهور امریکا درباره عربستان سعودی در حالی مطرح شده که او پیش از این بار‌ها با ادبیات تحقیرآمیز به عربستان سعودی یادآور شده بود که اگر امریکا نباشد، عربستان سعودی دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد. ترامپ برای اینکه بتواند به تجارت پرسود با رژیم سعودی ادامه دهد با این ادعا‌ها که در صورت نبود حمایت‌های نظامی واشنگتن، عربستانی‌ها به جای زبان عربی، فارسی حرف می‌زدند، مقامات سعودی را به پرداخت میلیارد‌ها دلار وادار کرده است. ترامپ برای اینکه به تجارت پرسود با عربستان ادامه دهد با ایجاد ایران هراسی در منطقه، به خالی کردن جیب سعودی‌ها اقدام می‌کند. به‌رغم مصوبات کنگره برای کاهش حمایت‌های نظامی از مقامات ریاض در جنگ یمن، اما ترامپ مدعی است که این اقدام در مناسبات ریاض با واشنگتن خلل ایجاد می‌کند و مدعی است امضای قرارداد‌های میلیاردی با عربستان به ایجاد هزاران شغل در امریکا منجر شده است. ترامپ بار‌ها مدعی شده است که برای مقابله با سیاست‌های ایران در خاورمیانه، به کمک‌های عربستان نیاز دارد و نباید به سعودی‌ها فشار وارد کنند.
مقامات سعودی برای اینکه حمایت‌های ترامپ را از دست ندهند، تاکنون در برابر اظهارات تحقیرآمیز رئیس‌جمهور امریکا واکنش نشان نداده‌اند. سکوت ذلت‌بار مقامات و رسانه‌های رژیم سعودی در برابر اهانت‌های پشت سر هم ترامپ به رژیم آل‌سعود درحالی است که حکومت سعودی تنها به خاطر انتقاد دولت کانادا از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان، روابط خود با این کشور را قطع کرد. عربستان سعودی به انتقاد‌های کشور‌های کم‌اهمیت‌تر سریعاً واکنش نشان می‌دهد، اما در مقابل انتقاد‌ها و اهانت‌های امریکا به دلیل وابستگی به این کشور، سکوت اختیار می‌کند. سعودی‌ها که روی کار آمدن ترامپ را که به شدت با سیاست‌های ایران در منطقه مخالف است، به فال نیک گرفته‌اند و تلاش دارند از این فرصت برای کاهش نفوذ ایران در منطقه استفاده کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار