کد خبر: 952464
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
کمی با تأخیر، اما سرانجام گروه تروریستی «داعش» مسئولیت انفجار‌های سریلانکا را بر عهده گرفت که تلفات آن در روز گذشته به ۳۱۱ نفر رسید.
محمد بابایی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: داعش در وب‌سایت «اعماق» در خبری کوتاه اعلام کرد: «یک منبع امنیتی به ما گفت: مجریان حمله‌ای که اتباع کشور‌های ائتلاف [امریکا]و نصاری [مسیحیان]را دو روز گذشته در سریلانکا هدف گرفت، از مبارزان دولت اسلامی هستند». چندین حمله تروریستی روز یک شنبه سریلانکا را به لرزه درآورد. این انفجار‌ها در سه شهر از جمله «کلمبو» پایتخت تجاری این کشور و حین مراسم «عید پاک» در کلیسا‌ها رخ داد که جان صد‌ها نفر را گرفت. «روان ویجرواردن» وزیر دفاع سریلانکا روز سه شنبه اعلام کرد که تلفات انفجار‌ها و حملات تروریستی روز یک شنبه در این کشور به ۳۱۱کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی افزایش یافت.
هرچند داعش پس از سه روز حمله تروریستی را به عهده گرفت، اما دولت سریلانکا رسماً گروه موسوم به «جماعت ملی توحید» را مسئول انفجار‌های مرگبار و حملات تروریستی اعلام کرده است. وزیر دفاع سریلانکا روز گذشته گفت که جماعت ملی توحید با گروه تندرو دیگری به نام «جماعت مجاهدین هند» مرتبط بوده است. این مقام سریلانکایی توضیح بیشتری در این باره نداد و نگفت که چه ارتباطی بین این گروه‌ها و داعش وجود دارد، اما مشخص است داعش توانسته نفوذ زیادی در سریلانکا داشته باشد و حتی قبلاً دولت این کشور یک پایگاه آموزشی داعش را بسته بود.

خوراک‌دهی تروریست‌ها به یکدیگر
مقامات نظامی و امنیتی سریلانکا روز گذشته اعلام کردند، «تحقیقات اولیه» نشان می‌دهد هشت حمله مرگبار به کلیسا‌ها و هتل‌های لوکس «انتقام» حمله به دو مسجد در نیوزیلند بوده است.
پنج هفته قبل دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند هدف حمله تروریستی قرار گرفتند که بر اثر آن ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند. در همان زمان کارشناسان و ناظران تروریسم گفتند این حمله بهانه خوبی برای گروه‌های تروریستی افراطی همانند داعش فراهم خواهد آورد تا دست به حملات متقابل بزند.

ناکامی امنیتی و پس‌لرزه‌های سیاسی
گزارش‌ها نشان می‌دهد سازمان‌های امنیتی سریلانکا گروه جهادی «جماعت ملی توحید» را زیر نظر داشتند و پلیس را در جریان برنامه این گروه برای حمله‌ای احتمالی قرار داده بودند، اما وزرای دولت می‌گویند «ویکرمسینگه» نخست‌وزیر و کابینه‌اش در جریان این تهدید گذاشته نشده بودند. راجیتا سناراتنه، سخنگوی دولت، در کنفرانسی خبری گفت که نخست‌وزیر در جریان گزارش اطلاعاتی مربوط به این تهدید گذاشته نشده بود؛ وضعیتی که به گفته او ناشی از اختلاف میان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور مایتریپالا سیریسنا است. به گزارش بی‌بی‌سی، سیریسنا، نخست‌وزیر و کابینه او را در ماه اکتبر برکنار و سعی کرد نخست‌وزیر دیگری را منصوب کند؛ تحولی که باعث بحران در این کشور شد.
بعداً رئیس‌جمهور تحت فشار دیوان عالی مجبور شد ویکرمسینگه را دوباره ابقا کند، اما ظاهراً نخست‌وزیر را در جریان گزارش‌های اطلاعاتی نمی‌گذاشت. سخنگوی دولت سریلانکا افزود: سازمان‌های اطلاعاتی از روز ۴ آوریل شروع به صدور هشدار‌هایی درباره این گروه کردند، که به دنبال آن وزارت دفاع گزارشی مشروح از این هشدار را برای رئیس پلیس فرستاد و در روز ۱۱ آوریل یادداشتی برای رؤسای بخش‌های مختلف امنیتی ارسال شد.

۴ امریکایی کشته شدند
وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که در حملات تروریستی روز یک شنبه به چند کلیسا و هتل در سریلانکا دست کم چهار شهروند امریکایی کشته شدند.
در همین حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به حملات به کلیسا‌ها و هتل‌ها در سریلانکا در روز عید پاک که صد‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت قول داد که واشنگتن به مبارزه با «تروریسم اسلامی افراطی» ادامه خواهد داد. ادعای مبارزه با تروریسم افراطی از سوی مقامات امریکایی در حالی است که اسناد و شواهد غیرقابل انکاری وجود دارد که نشان می‌دهد دولت امریکا نقش اساسی در توسعه و قدرت‌گیری این گروه‌های تروریستی دارد. زمستان ۱۳۹۵ یک فایل صوتی از صحبت‌های محرمانه «جان کری» وزیر خارجه امریکا افشا شد که در آن کری تأکید می‌کند واشنگتن چشم خود را به روی قدرت گرفتن گروه تروریستی «داعش» در سوریه بست تا از آن برای براندازی دولت دمشق استفاده کند. وی می‌گوید: «می‌دانستیم که این تهدید (لشکرکشی داعش به دمشق و احتمال تأسیس دولت) روبه رشد بود. ما تماشا می‌کردیم. ما شاهد قدرت گرفتن داعش بودیم.»
از طرف دیگر، عاملان حمله به دو مسجد در نیوزیلند تحت تأثیر جریان‌های برتری‌طلبان سفید پوست یا «تروریسم سفید» قرار داشتند؛ ایدئولوژی که پس از به قدرت رسیدن ترامپ در امریکا هم تشدید و هم ترویج شده است.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در مورد ریشه‌های حمله تروریستی در نیوزیلند می‌نویسد: این حمله آخرین نمود از تقویت و جهانی شدن تفکر ناسیونالیسم سفید در جهان است. برای محو این تفکر باید با ریشه‌های آن مقابله شود و در این مسیر برخورد با سیاستمداران جریان‌ساز و شخصیت‌های رسانه‌ای که به این دیدگاه دامن زده‌اند هم ضروری است. به نوشته این روزنامه، اینکه مسلمانان تهدید به شمار بیایند بخشی از رویکرد‌هایی است که از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده تکرار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار