کد خبر: 952448
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشورمان که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مسکو به روسیه سفر کرده است نسبت به خطر ترامپیسم برای امنیت جهانی هشدار داد.
مهدی پورصفا
سرویس سیاست جوان آنلاین: این روز‌ها تمدید نشدن معافیت‌های تحریمی ایران از سوی دونالد ترامپ به مهم‌ترین موضوع بحث در رسانه‌های جهانی تبدیل شده است. تبعات چنین تصمیمی علاوه بر اینکه نقض تمام تعهدات و موازین بین‌المللی به شمار می‌رود، می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر امنیت جهانی داشته باشد.
رویکرد یکجانبه امریکا و شخص رئیس جمهور امریکا دقیقاً بازگشت به دنیای تک‌قطبی امریکا در اوج دوران قدرت خود در دهه ۹۰ میلادی است. در این میان آنچه می‌تواند جلوی این یکجانبه‌گرایی را که خطری علیه امنیت بین‌المللی است بگیرد، همکاری چندجانبه، به خصوص در میان کشور‌های مستقل جهان است و این مسیری است که ایران و برخی از کشور‌ها آغاز کرده‌اند.
زمانی که همکاری ایران و روسیه برای مقابله با فعالیت تروریست‌ها در سوریه آغاز شد، بسیاری از آغاز یک مسیر جدید برای همکاری امنیتی سخت گفتند. همکاری ایران و روسیه به سرعت از حوزه همکاری‌های نظامی به سایر بخش‌ها گسترش یافت و دو طرف بحث و تبادل نظر در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی را آغاز کردند.
در دوران تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران، همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه، به خصوص در حوزه انرژی و همچنین حذف دلار از مبادلات دو طرفه توافقات خوب صورت گرفته است که امید است با اجرای آن موانع همکاری دو طرف برطرف شود.

اهداف و برنامه‌های کنفرانس مسکو
کنفرانس امنیتی مسکو برای بهبود سیستم‌های کنترل سلاح در نظر گرفته شده است. اوضاع امنیتی در خاورمیانه به ویژه سازش در سوریه در دستور کار این کنفرانس قرار دارد. در ضمن، این کنفرانس بر گسترش همکاری امنیتی در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین تمرکز دارد. همچنین برگزاری میزگردی درباره خطرات و تهدید نظامی در دستور کار قرار دارد.
این کنفرانس رسما امروز آغاز به کار می‌کند و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در افتتاحیه آن سخنرانی می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز قرار است در این کنفرانس سخنرانی داشته باشد. جلسات تکمیلی در دومین روز مربوط به موضوعات چالش‌های امنیتی در شمالگان، جنگ هیبریدی و انقلاب‌های رنگین و شکست داعش است.
چندین گفت‌وگو روز چهارشنبه صورت می‌گیرد که مربوط به دفاع موشکی بالستیک، معاهده تعلیق شده ۱۹۸۷ نیرو‌های اتمی میان برد بین امریکا و روسیه، مهاجرت غیرقانونی و تروریسم در شمال آفریقا و همچنین بازسازی و بازگشت آوارگان به سوریه و عراق است.
روز پنج‌شنبه نیز جلسات تکمیلی دیگری برقرار است که مربوط به دورنمای امنیتی منطقه در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین می‌شود. الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه نیز قرار است در مراسم اختتامیه سخنرانی کند.
امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در هشتمین کنفرانس سالانه امنیت بین‌المللی به میزبانی وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز گذشته وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شد. حاتمی در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در کنفرانس امنیتی مسکو درباره خطرات گسترش ترامپیسم و ضرورت مقابله با این پدیده، که امنیت جهانی را به مخاطره انداخته است، با مقامات دفاعی بلندپایه کشور‌های مختلف گفت‌وگو خواهد کرد.
وی افزود: امروز جهان با مسائل مختلف امنیتی روبه‌رو است که شاید مهم‌ترین آن‌ها ترامپیسم باشد. وزیر دفاع کشورمان ترامپیسم را دارای مشترکات فراوان با نازیسم خواند و اظهار داشت: در ترامپیسم هم ویژگی‌هایی مثل خودخواهی، ظلم و زیرپا گذاشتن اصول انسانی و قواعد بین‌المللی دیده می‌شود که امنیت جهان را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.
حاتمی گفت: امیدواریم در کنفرانس امنیتی مسکو به مخاطرات این مسئله پرداخته شود و حاصل گفت‌وگوها، یافتن راهکار‌های مشترک و رسیدن به دنیای امن‌تر باشد و این اجلاس فرصتی مناسب برای مقامات، مسئولان و سیاستمداران کشور‌های مختلف به‌ویژه حوزه دفاعی و امنیتی است تا مسائل مختلف امنیتی امروز جهان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
وی ادامه داد: بنا به دعوت سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به مسکو آمده‌ام و ضمن شرکت در کنفرانس امنیتی مسکو، در مجمع عمومی نیز سخنرانی خواهم کرد.
وزیر دفاع در خصوص سایر برنامه‌های خود در مسکو اظهار داشت: قرار است در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با سایر مقامات روسیه و وزیر دفاع این کشور گفت‌وگو کنم، ضمن اینکه دیدار‌هایی هم با مقامات نظامی و دفاعی دیگر کشور‌ها خواهم داشت و با آنان در خصوص طیف وسیعی از موضوعات تبادل نظر خواهم کرد.
‌آنچه این سفر را در شرایط فعلی با اهمیت بیشتری مواجه می‌کند، اقدامات ترامپ است. مکالمه تلفنی محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه با لاوروف پس از عدم تمدید معافیت نفتی و همچنین رایزنی نزدیک ایران و روسیه در خصوص دخالت‌های امریکا در ونزوئلا و حمایت از اعتراضات ضد دولتی بخشی از تبادل نظر نزدیک ایران و روسیه است.
طبیعی است در شرایط فعلی که فشار‌ها علیه ایران از سوی امریکایی‌ها در حال افزایش است، نزدیکی مواضع ایران و روسیه می‌تواند نقش مهمی در دفع این فشار‌ها داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار