کد خبر: 949440
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
پس از پخش آخرین قسمت سریال «لحظه گرگ و میش» که نتوانست رضایت اغلب مخاطبان این سریال را جلب کند، رسانه ملی به تدریج با نزدیک شدن ایام نوروز ۹۸ سریال‌ها و برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده تا در یکی از بهترین ایام جذب مخاطب میزبان خانه‌های ایرانی باشد و در رقابت با ماهواره خود را محک بزند.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: معمولاً در ایام عید نوروز مخاطبان سیما به طور عادی مطالبه برای دیدن برنامه‌های سرگرم کننده یا به اصطلاح فان را دارند. در این ایام خانواده‌ها به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان سیما رغبت زیادی به تماشای برنامه‌هایی که پیچیدگی محتوایی زیادی داشته باشند، ندارند برای همین هم است که در ایام عید نوروز شبکه‌های مختلف سیما در رقابتی جدی بهترین برنامه‌های سرگرم کننده خود را برای جذب مخاطب رو می‌کنند. سریال‌های تلویزیونی کمیک و برنامه‌های تاک شو در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند. امسال در نبود سریال «پایتخت» که همواره طی سال‌های اخیر چزو پربیننده‌ترین برنامه‌های نوروزی صداوسیما بوده است و توانسته با ضریب جذب بالا مخاطبان را پای گیرنده‌ها بنشاند، چند سریال جدید باهم رقابت می‌کنند. اینکه تلویزیون با این سریال‌ها چقدر می‌تواند موفق باشد موضوعی است که باید برای پاسخ دقیق به آن تا پایان تعطیلات نوروز صبر کرد. فعلاً جذب مخاطب با رویکرد اصالت به سرگرمی وضعیتی است که صداوسیما در رقابت با کانال‌های پرتعداد ماهواره‌ای فارسی‌زبان در آن متوقف مانده است.

«حمایت از کالای ملی» با «شش قهرمان و نصفی»
شبکه ۵ وعده داده تا سریالی با عنوان «شش قهرمان و نصفی» با موضوع حمایت از کالای ایرانی در ایام نوروز از این شبکه روی آنتن برود. حمایت از کالای ایرانی مسئله مهمی است که طی سال‌های اخیر شعار‌های زیادی درباره آن سرداده شده است و حوزه فرهنگ نیز مانند دیگر حوزه‌ها نتوانسته آنچنان که باید حق مطلب را درباره این مسئله اساسی ادا کند. سریال «شش قهرمان و نصفی» به کارگردانی حسین قناعت یک طنز خانوادگی است و با حمایت سیمافیلم تولید شده و اولین و مهم‌ترین هدفی که این سریال دنبال می‌کند، تشویق تمامی هموطنانمان برای خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی با زبان طنز است.
قرار بود این سریال از شبکه‌۲ و سال آینده در نوبت پخش قرار بگیرد ولی دست‌اندرکاران تصمیم گرفتند تعداد طنز نوروزی را به عدد سه برسانند چراکه در شبکه یک «نون. خ» سعید آقاخانی، شبکه‌۳ «زوج یا فرد» علیرضا نجف زاده و حالا «شش قهرمان و نصفی» حسین قناعت با یک کنداکتوری جامع از سریال‌های طنز به استقبال بهار می‌روند. پیش از این معاون سیما اعلام کرده بود سریال «عطسه» از نمایش خانگی خریداری شده و سریال نوروزی شبکه ۵ خواهد بود، اما با تصمیم به پخش نوروزی «شش قهرمان و نصفی» در واقع این سریال نمایش خانگی بعد از نوروز روی آنتن شبکه ۵ خواهد رفت.

«نون. خ» در میان آداب و رسوم کرد‌ها
مجموعه تلویزیونی «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی نیز که برای پخش در ایام نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما آماده می‌شود، از اواخر آذر مراحل تصویربرداری را آغاز کرده است و آخرین روز‌های ضبط را در لوکیشن فرودگاه مهرآباد سپری می‌کند.
«نون. خ» نیز در قالب طنز تولید شده است و در ایام عید هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. یکی از اتفاقات جالب توجه در سریال‌های نوروزی تلویزیون، خارج شدن از فضای آپارتمانی و اهمیت به گویش‌ها، آداب و رسوم و اقوام ایرانی است که در سریال «نون. خ» شبکه یک بسیار مشهود است، زیرا در تهران و شهرستان‌ها فیلمبرداری شده، گویش کرد و توجه به اقوام کرد در این فیلم ملموس است. همچون سریال «پایتخت» که پیش از این گویش مازندرانی و در فضای شمال شهر فیلمبرداری انجام دادند. باعث خوشحالی است که به تدریج سریال‌های تلویزیونی از فضای لوکیشن‌های آپارتمانی خارج شده و مخاطب با زیبایی‌ها و آداب و رسوم و گویش‌های جذاب ایرانی بیشتر آشنا می‌شوند؛ همان نکته‌ای که مهدی فرجی تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی هم بدان اشاره کرده است.
او به تسنیم می‌گوید، سریال ما به سطح عمومی و متوسط زندگی مردم نزدیک است و مسائل مبتلا‌به مردم را مطرح می‌کند. تقریباً عموم بازیگران ما در سریال و لوکیشن‌های موجود به سطح زندگی مردم بسیار نزدیک و شبیه است. فکر می‌کنیم مردم می‌توانند خیلی خوب این سریال را ببینند و موضوع ما به گونه‌ای است که در سطح جامعه دیده می‌شود و اتفاقاتی که ممکن است یک خانواده در طول روز با آن درگیر باشد برای مخاطب ملموس خواهد بود. سعی کردیم به زندگی عادی مردم نزدیک شویم و از این اتفاق بسیار خرسندیم.
تهیه‌کننده سریال نوروزی شبکه یک در پاسخ به این سؤال که نگاه تان در طنز چه نگاهی بوده، آیا مخاطب قرار است با تماشای «نون. خ» قهقهه بزند، تصریح کرد: طنز‌های تلویزیون معمولاً لوده و شانه تخم‌مرغی نیست و رسانه ملی از چنین نگاه‌هایی استقبال نمی‌کند. ما سعی می‌کنیم یک کمدی اجتماعی که مسائل و مشکلات مردم را با زبان طنز مطرح می‌کند و تلخی‌های این آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد ارائه کنیم. من فکر می‌کنم ان‌شاءالله کار از یک استاندارد قابل قبولی برخوردار خواهد بود.

«زوج یا فرد» یک طنز سیاسی
شاید سیاسی‌ترین سوژه طنز سریال‌های امسال به «زوج یا فرد» اختصاص داشته باشد. این سریال به ماجرایی می‌پردازد که طی یک سال گذشته سوژه بسیاری از رسانه‌ها بود. بازنشسته‌ها و مدیران بازنشسته‌ای که باید بروند، اما نمی‌روند! «حوزه استحفاظی» و «مر قانون» نام‌های قبلی این مجموعه بود که کارگردانی آن را علیرضا نجف‌زاده با همراهی محمدحسین لطیفی برعهده دارد.
اگرچه همان ابتدا در خبر‌ها مطرح شد که علیرضا نجف‌زاده و محمدحسین لطیفی به همراه هم کارگردانی کار را بر عهده دارند و لطیفی تا ۳۰ بهمن در این پروژه حضور دارد، اما لطیفی بیشتر به عنوان مشاور پروژه و مشاور کارگردان، نجف‌زاده را همراهی کرد و در واقع این اولین سریال مستقل نجف‌زاده در مقام کارگردان است، بنابراین در اینجا بیشتر کارنامه وی را مرور می‌کنیم.
شاید تصور بر این باشد که این سریال درباره موضوعی حساس است و می‌تواند دچار سانسور شود، البته که سریال روی موضوعات روز جامعه در یک سال اخیر دست می‌گذارد، اما از زاویه شوخی به همه آن‌ها وارد می‌شود و از پوشک بچه تا دیگر موارد وارد نقد‌های اجتماعی خود می‌کند، اما قصه در بحث بازنشستگی‌ها بیشتر قرار است مخاطب را به همذات‌پنداری با مدیری که می‌خواهد بازنشسته شود وادارد!

«دورهمی» مهران مدیری در شبکه نسیم.
اما از سویی دیگر دورهمی مهران مدیری در شبکه نسیم که این روز‌ها در حال آماده‌سازی برای ضبط است احتمالاً جمعه دوم یا نهایتاً هشتم فروردین‌ماه خودش را به آنتن می‌رساند. برنامه «دورهمی» با دکوری متفاوت با اجرای مهران مدیری با نگاه کلی به خانواده‌های ایرانی روز‌های پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۲۳ پخش می‌شود. معاون سیما در گفت‌وگویی با تسنیم علاوه بر اعلام رسمی خبر پخش «دورهمی» به مدت دو روز و «خندوانه» به مدت پنج روز در هفته، گفت: «دورهمی» تا ماه مبارک رمضان روی آنتن خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار