سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ظرفیتهای بالایی دارد که کریدورهای رقیب از نظر رقابت این ظرفیتها را ندارند و ایران از نظر رقابت قابل دور زدن نیست.
امیر ترفع در جریان نشست خبری که در خصوص برگزاری هفتمین شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب برگزار شد، در خصوص این کریدور گفت: کریدور حملو نقل بینالمللی شمال - جنوب سه مؤسس شامل ایران، هند و روسیه دارد که توافقنامه آن سال ۲۰۰۰ میلادی امضا شد و تا امروز شش شورای هماهنگی، هفت اجلاس کارشناسی و یک نشست وزرا در حوزه این کریدور برگزار کرده است.
وی سپس در خصوص برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب در روزهای آینده گفت: در کریدور شمال به جنوب، هدف اتصال هند به روسیه از طریق ایران است که هند از طریق ایران به روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی متصل میشود.
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همه بنادر ما در شرق و غرب خزر و همچنین بنادر جنوبی در کریدور شمال - جنوب حضور دارند، گفت: مذاکرات متعددی در حوزه استاندارد و مقرونبهصرفه شدن تعرفهها برای بخش خصوصی در کریدور شمال - جنوب انجام شده است، تلاش میکنیم تعرفههای این کریدور استاندارد باشد تا برای بخش خصوصی جذاب شود.
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: هر چه اتصالات ریلی کاملتر شود و پیوستگی افزایش یابد، بار روانتر و کمهزینهتر عبور میکند؛ اتصالات ریلی با کشورهای شمالی را هر سال افزایش میدهیم و افزایش ظرفیتها در این مسیر ایجاد میشود.
وی تأکید کرد: بهعنوان مثال با تکمیل خط آهن قزوین - رشت که هفته جاری به بهرهبرداری میرسد، بسیاری از مشکلات ما در کریدور ریلی شمال - جنوب رفع خواهد شد و از آن طرف دسترسی ما به بنادر شمالی کشور و کشورهای شرق و غرب دریای خزر تسهیل میشود.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص رقابت کریدورهای دیگر با کریدور شمال - جنوب گفت: این طبیعی است که کشورهای دیگر بخواهند از فرصتهای ترانزیتی خود بهرهمند شوند و در حوزههای تعرفهای از نظر زمان و هزینه، شرایط رقابتی فراهم کنند، اما به واسطه موقعیت خاص ایران، کشور ما قابل دور زدن از نظر ترانزیت نیست.
وی در همین ارتباط تصریح کرد: هماکنون مدیریت زمانی و هزینهای خاص در کریدور شمال به جنوب ایجاد شده است و جذابیتهای تعرفهای در حوزه جاده، ریل و تسهیلات گمرکی ایجاد کردهایم.
مدیر کریدورهای بینالمللی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: راهکارهای تبادل اطلاعات به صورت فرایند پیشاظهاری در گمرکها را مدنظر قرار دادهایم تا بار با حداقل ماندگاری در گمرکات ترخیص شود و به کاهش زمان سیر و هزینه بینجامد. وی افزود: در همایش پیشرو، کشورهای ایران، هند، روسیه، ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان و روسیه حضور دارند.
ترفع بیان کرد: در سال گذشته ۱۱ میلیون تن ترانزیت از کشور ما عبور کرد که امسال این رقم افزایش مییابد. ترفع در پایان در خصوص تأثیر کریدور شمال- جنوب بر کریدور ابریشم نیز اظهار کرد: این امکان وجود دارد که کریدور شمال جنوب و کریدور ابریشم به یکدیگر متصل شوند و بر روند حملونقل تأثیرگذار باشند، اما در حال حاضر ارتباطی در این خصوص وجود ندارد.