کد خبر: 946793
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
با حضور 400 نظامی انجام می‌شود
سرانجام پس از مخالفت‌های گسترده با تصمیم خروج کامل نیرو‌های امریکایی از خاک سوریه، دونالد ترامپ دستور داده ۴۰۰ نفر از این نیرو‌ها همچنان در سوریه حضور داشته باشند؛ نیرو‌هایی که قرار است بیشتر روی مقابله با نفوذ ایران متمرکز شوند و از شدت نگرانی‌های امنیتی تل‌آویو بکاهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که قرار بود همه نیرو‌های امریکایی تا دو ماه دیگر خاک سوریه را ترک کنند، به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در تصمیمات خود تغییراتی داده و درصدد است بخشی از این نیرو‌ها را همچنان در سوریه حفظ کند. به گزارش شبکه الجزیره، دونالد ترامپ جمعه شب اعلام کرد تصمیم گرفته است ۴۰۰ سرباز امریکایی را در شمال شرق سوریه نگه دارد. وی گفت که در این باره با مسئولان پایگاه امریکایی در التنف سوریه واقع در مرز‌های مشترک با عراق و اردن مذاکره می‌کند. رئیس‌جمهور امریکا تأکید کرد که تصمیمش برای ابقای تعداد محدودی از نیرو‌های نظامی در سوریه به منزله عقب‌نشینی از تصمیم ماه دسامبرش نیست. ترامپ تأکید کرد: «هیچ تغییری در رویکرد من در سوریه رخ نداده و سربازانی که در سوریه باقی می‌مانند بخش محدودی از نیرو‌های امریکا برای مقابله با احیای مجدد داعش و نفوذ دوباره این گروه خواهند بود.»
یک مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، جمعه شب در سخنانی گفت: «۴۰۰ نظامی امریکایی در دو منطقه جداگانه از سوریه مستقر می‌شوند که نیمی از آن‌ها در پایگاه ایالات متحده در منطقه «التنف» واقع در مرز عراق و اردن خواهند بود». به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام کاخ سفید، توضیح داد که دونالد ترامپ از سوی مشاوران خود مجاب شده که حداقل ۲۰۰ نظامی امریکایی نیز به نیرو‌های وعده داده شده اروپا برای استقرار در منطقه امن واقع در شمال سوریه بپیوندند. این مقام امریکایی با بیان اینکه باقی ماندن گروه کوچکی از نظامیان امریکایی در سوریه می‌تواند اروپایی‌ها را قانع کند که برای منطقه امن در شمال سوریه نیز نیرو اعزام کنند، تأکید کرد: «هنوز بر سر تعداد دقیق این نیرو‌ها به توافق نرسیده‌ایم. ما نمی‌خواهیم شاهد ظهور مجدد داعش باشیم». جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا هم نسبت به اینکه هم‌پیمانان اروپایی به سوریه بیایند، ابراز اطمینان کرد. این مقام کاخ سفید در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه منطقه امن در شمال سوریه می‌تواند به حفظ صلح و آرامش بین ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد کمک کند، هدف اصلی ایجاد چنین منطقه‌ای را اینگونه بیان کرد: «این منطقه امن به عنوان سدی در برابر نفوذ ایران عمل خواهد کرد.»
ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، از سال ۲۰۱۳ از سوی مقامات ترکیه مطرح شده بود، اما امریکا از ترس واکنش‌های روسیه از ایجاد چنین منطقه‌ای خودداری کرده بود، اما این سناریو بار دیگر در دستور کار مقامات واشنگتن قرار گرفته است.
همچنین امریکا با حضور خود در سوریه درصدد است راه نفوذ ایران به مرز‌های شمالی رژیم صهیونیستی را مسدود کرده و امنیت این رژیم را تضمین کند. مقامات تل‌آویو از خروج کامل امریکا از سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار ادامه حضور امریکا در منطقه هستند. صهیونیست‌ها مدعی هستند که خروج کامل امریکا سبب می‌شود روسیه و ایران این خلأ قدرت را پر کنند. باتوجه به اینکه مقامات تل‌آویو در خارج کردن نیرو‌های ایرانی از خاک سوریه شکست خوردند، سعی دارند با ادامه حضور امریکایی‌ها در سوریه، مانع افزایش قدرت منطقه‌ای ایران شوند. کشور‌های اروپایی هم از خروج امریکا نگران هستند و به همین منظور برخی کشور‌ها مثل فرانسه و انگلیس گفته بودند که جای خالی امریکا را پر خواهند کرد. به نظر می‌رسد، امریکا با حضور بخشی از نیروهایش در سوریه، سعی دارد از نگرانی متحدان اروپایی‌اش بکاهد و اروپایی‌ها را مجاب کند که در سوریه حضور داشته باشند. تداوم حضور امریکایی‌ها در سوریه، در حالی است که نیرو‌های مقاومت بسیاری از مناطق سوریه را از دست تروریست‌ها آزاد کرده‌اند و تنها استان ادلب آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی باقی مانده است. امریکایی‌ها که در هفت سال گذشته در سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ناکام ماندند، تلاش می‌کنند با حفظ بخشی از نیرو‌های خود، بحران سوریه را همچون استخوان لای زخم نگه دارند تا ارتش سوریه و هم پیمانانش نتوانند بر کل سرزمین سوریه مسلط شوند.

استقبال از تصمیم ترامپ
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکایی از تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای حفظ چند صد سرباز امریکایی در سوریه استقبال کرد. لیندسی گراهام در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «دونالد ترامپ سیاست‌هایش در قبال سوریه را اصلاح و تنظیم کرده و هدف این است اطمینان حاصل کنیم داعش مجدداً باز نخواهد گشت. اگر ما سربازان‌مان را در عراق حفظ کرده بودیم هرگز در آنجا شاهد ظهور داعش نبودیم. احتمالاً هزار سرباز اروپایی دیگر به جمع این تعداد سرباز اضافه خواهند شد». گراهام پیش از این طرح ترامپ برای خارج کردن سربازان امریکایی از سوریه را «احمقانه‌ترین ایده‌ای که تاکنون شنیده» توصیف کرده بود. از سوی دیگر، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه هم به مقام‌های پنتاگون گفته است که نباید حین خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه خلأ قدرت ایجاد شود. خلوصی آکار در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «ما به شرکای‌مان یادآوری کردیم که نباید هیچ‌گونه خلأ قدرتی حین خروج امریکا ایجاد شود.» واشنگتن و آنکارا اعلام کرده‌اند منطقه امن در شمال سوریه با هدف نجات غیرنظامیان و دور کردن گروه‌های تروریستی از مرز‌های ترکیه ایجاد می‌شود، اما هدف اصلی از ایجاد این منطقه نجات تروریست‌ها است و تحرکات اخیر امریکا در مرز‌های عراق و سوریه هم برای احیای مجدد تروریست‌های داعش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار