کد خبر: 944081
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه ۸ ماه زمان زیادی برای اعلام اجرای مکانیسم مالی اروپا است، گفت: مراحل ثبت SPV امروز آغاز و ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از صدا و سیما، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه پس از دیدار با آمانو مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دیدار ما در راستای مشورت‌های منظمی است که با آژانس در سطوح سیاسی داریم. مشورت‌های فنی بین کارشناسان سازمان انرژی اتمی و آژانس به طور مستمر جریان داشته و دارد، ولی هر از چندی دیدارهایی با آژانس داریم و همکاری‌ها را به لحاظ کلان مورد بررسی قرار می‌دهیم و براساس مقتضیات روز تصمیمات گرفته می‌شود.

وی گفت: برجام و اجرای آن دشمنانی دارد که هر روز توطئه‌های جدیدی علیه آن انجام و بحران‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. اکثر اوقات آژانس نیز درگیر این مسائل می‌شود و یا مجبور است بشود. باید ببینیم چگونه با تدبیر رفتار کنیم تا آژانس گرفتار بازی‌های رژیم صهیونیستی و آنهایی می‌خواهند آژانس فریب دهند، نشود. برای تحقق این مهم، نیاز به هماهنگی، تبادل نظر و مشورت است.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه خوشبختانه این مشورت‌ها تا الان همیشه در سطح خوبی انجام شده و بسیار هم مفید بوده است، خاطرنشان کرد: الان هم یکی از اهداف اصلی ملاقات من با آمانو مرور مسائل اخیر بود و انشاءالله حرکت آینده را براساس واقعیات موجود و به دور از توهمات و تصاویری که دیگران سعی دارند ایجاد کنند، ادامه دهیم.

عراقچی در خصوص دیدارش با آمانو، افزود: بنده برای ایشان توضیح دادم که برجام در شرایطی است که منافع ایران در این توافق دچار صدمات اساسی شده و این گونه نیست که قسمت رفع تحریم‌ها در برجام با قسمت هسته‌ای آن بر هم تاثیر نگذارند، به هر حال تا یک زمانی ایران می‌تواند به تعهدات خودش به شکل گذشته ادامه دهد. باید تعهدات طرف مقابل هم حتی بعد از خروج آمریکا به نحوی انجام شود که منافع ایران حفظ شود و بتواند به همکاری خود در برجام ادامه دهد.

وی در خصوص سفر خود به اتریش تصریح کرد: هدف اصلی سفر من به وین روابط دوجانبه با اتریش و برگزاری مشورت‌های سیاسی دوجانبه است که به صورت مرتب با غالب کشورهای دنیا و از جمله اروپایی‌ها داریم. مدت‌ها بود که مشورت‌های سیاسی ما با اتریش به تعویق افتاده بود. امروز مذاکره چند ساعته‌ای با همتای خود در وزارت خارجه اتریش داشتم و دیدار من با آمانو در حاشیه سفر اصلی‌ام به اتریش بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: طبیعتا موضوعات مهمی که مورد مشورت میان ما قرار می‌گیرد بحث برجام و نحوه ادامه آن است و اینکه چگونه می‌توانیم با تحریم‌های مجددی که آمریکا برگردانده است این توافق را حفظ کنیم، بحث کنفرانس ورشو هم یکی از بحث‌های اصلی ما بود.

عراقچی خاطرنشان کرد: درخصوص روابط ما با اتحادیه اروپا در کلان خود و با اتریش به صورت خاص در این گفت‌وگوها به صورت مفصل بحث کردیم و درباره اینکه در شرایط جدیدی که ناشی از تحریم‌های آمریکاست، چگونه می‌توانیم روابط دو کشور را ادامه دهیم و منافع دو ملت تأمین شود، نیز گفت‌وگو کردیم.

وی در خصوص مکانیسم ویژه مالی اروپا افزود: ما شنیده بودیم و قرار بود دوشنبه اعلام شود؛ ظاهرا مراحل ثبت آن ممکن است یک مقدار طول بکشد، ولی امیدواریم این کار به زودی انجام شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان کرد: بیش از هشت ماه است که اروپایی‌ها قرار است این کار را انجام دهند و می‌فهمیم که این کار مشکلات فنی و حقوقی زیادی دارد، می‌فهیم که آمریکا تهدید کرده هر کسی با این مکانیسم مالی کار کند تحریم خواهد شد و می‌فهمیم این مکانیسم باید این به شکلی طراحی شود که به دور از فشارها و تحریم‌های آمریکا باشد تا هر کمپانی که با این کار می‌کند، مورد تحریم واقع نشود؛ ولی هشت ماه هم زمان زیادی برای تشکیل یک چنین مکانیسمی است.

عراقچی در پایان با بیان اینکه همه کشورهای اروپایی امیدوارند این مکانیسم هر چه زودتر شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که عضو برجام هستند، بانی و سهامدار این مکانیسم هستند، آنطور که به ما گفته شده مراحل ثبت آن امروز شروع می‌شود و ظرف یکی دو روز آینده قرار است اعلام شود، مگر اینکه آن کسانی که نمی‌خواهند این روابط  شکل بگیرد، بتوانند موفق شوند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
امضائ کری تضمین است !!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار