کد خبر: 943850
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
ابلاغ دستورالعمل «نظارت و پیگیری حقوق عامه»، افتتاح همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان، دانشجو معلم‌ها رسمی می‌شوند، زاینده‌رود زنده می‌شود
ابلاغ دستورالعمل «نظارت و پیگیری حقوق عامه»
اواسط سال جاری بود که معاون حقوق عامه دادستان کل کشور از ارائه پیش نویس دستورالعمل احیای حقوق عامه به رئیس دستگاه قضا خبر داد. روز گذشته این دستورالعمل تحت عنوان «نظارت و پیگیری حقوق عامه» در ۱۶ ماده و ۸ تبصره از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد. دستور العملی که به موجب آن دادستان کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دادستان‌های سراسر کشور ملکف به اجرای آن شدند.
در سال ۹۶، دادستان‌های کشور در ۲۰۰ مورد و مسئله مربوط به حقوق عامه ورود کردند. آماری که قطعا در سال ۹۷ با افزایش روبه رو بوده است. ورود نهاد قضایی به بحث صیانت از حقوق عامه و نظارت و پیگیری آن در حالی است که برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، ورود دادستان‌ها در مسائل حقوق عامه را دخالت در اقدامات قوه مجریه کشور می‌دانند و همین موضوع، موجب برخی اختلافات شد. به دنبال همین موضوع بود که ضرورت دستورالعمل احیای حقوق عامه با هدف رفع بخش عمده‌ای از این اختلافات مطرح شد. به موجب این دستورالعمل دادستان‌های کل کشور مکلف به تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه در چارچوب جرم و مجازات‌های مذکور در قانون شدند. تذکر یا اخطار به دستگاه اجرایی، در صورت تعلل آن دستگاه برای اقامه دعوی، تذکر یا اخطار به مسئول دستگاه اجرایی و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی ذی‌ربط، در خصوص اقداماتی که منتهی به نقض حقوق عامه می‌شود و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نیز از دیگر چارچوب‌های تکلیفی برای دادستان‌ها در حوزه قضایی مربوطه است. وضعیت‌های خطرساز از قبیل: نگاهداری و توزیع کالای فاسد یا تاریخ گذشته، عدم توجه به بهداشت و سلامت عمومی، آسیب‌های وارده به محیط زیست، گودبرداری‌های فاقد ایمنی در معابر و جاده‌ها و بنا‌های فرسوده، عدم رعایت مقررات ایمنی در امور حمل و نقل و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، از جمله مواردی است که دادستان شهرستان یا مرکز استان در صورت اطلاع موظف شده‌اند به دستگاه‌ها یا اشخاص مسئول جهت انجام وظایف قانونی آن‌ها برای رفع خطر، در صورت اقتضا تذکر و اخطار دهد یا اقدام لازم قانونی به عمل آورد.

افتتاح همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان
روز گذشته در مراسمی با حضور سرپرست وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان، ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در ۴۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به طور همزمان افتتاح شد.
راه‌اندازی این مراکز تکمیل‌کننده بخشی از «شبکه ملی مراقبت سرطان» به منظور ارائه خدمات پایه تا پیشرفته در زمینه تشخیص زودهنگام تا درمان سرطان است و با ساخت و راه‌اندازی مراکز تیپ دو و سه، تکمیل خواهد شد. عملیات ساخت ۱۳۷ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان از سال ۹۴ در کشور آغاز شده و ساخت ۷۵ مرکز آن نیز به پایان رسیده است. برای تجهیز این مراکز از محل گرنت دولت ژاپن، ۵۰ دستگاه ماموگرافی تأمین شده و سایر تجهیزات نیز از طریق هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی تأمین شده است. خدمات این مراکز با پذیرش ارجاع الکترونیک، ثبت در سامانه و با دستورالعمل مشخص ارائه می‌شوند. خدمات سطح دو سرطان قابل ارائه در این مراکز شامل انجام خدمات تخصصی برای شناسایی زودهنگام سرطان‌های پستان (ماموگرافی و سونوگرافی)، روده بزرگ (کواونوسکوپی و پولیپکتومی) و دهانه رحم (کولپوسکوپی) و ارائه خدمات مشاوره ژنتیک برای افراد پرخطر است که نه تنها در تشخیص زودهنگام بلکه به پیشگیری از حدود یک چهارم تمامی موارد سرطان در مردان و زنان و ۴۰ درصد سرطان‌های زنان موثر خواهد بود.

دانشجو معلم‌ها رسمی می‌شوند
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به جلسه رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: تا چند روز آینده مشکل حل می‌شود و همان‌طور که در دفترچه کنکور ۹۷ اعلام شده بود، استخدام دانشجو معلمان به شیوه رسمی آزمایشی می‌شود.
پیش از این بطحایی روز اول بهمن‌ماه طی نامه‌ای عنوان کرده بود که دانشجویان پذیرفته‌شده نهایی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی باید در کارگزینی و هسته گزینش به صورت پیمانی جذب شوند. حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس هم بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش را گامی به‌سوی تضعیف دانشگاه فرهنگیان و خلاف سند تحول بنیادین دانست و گفت: «امنیت شغلی و پشتوانه استخدامی در دانشگاه فرهنگیان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جذب داوطلبان کنکور در انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان است ;i با بخشنامه اخیر زیر سؤال می‌رود.» در نهایت وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اعتراض گسترده دانشجو معلمان ورودی ۹۷ که تعدادشان به حدود ۲۴ هزار نفر می‌رسد و حالا استخدام پیمانی در حکم آن‌ها درج خواهد شد، طی آخرین اظهارنظرش گفت: اختلاف برداشتی بین بخش‌های حقوقی وجود دارد که در حال حل شدن است و مشکل استخدام «پیمانی» دانشجومعلمان ورودی ۹۷ نیز حل خواهد شد و امیدوارم ظرف چند روز آینده با اصلاح احکام، حکم استخدام آن‌ها به‌صورت رسمی آزمایشی صادر شود.

زاینده‌رود زنده می‌شود
امروز هشتم بهمن‌ماه طبق وعده مسئولان وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، زاینده‌رود پس از هشت ماه دوباره زنده می‌شود.
اواخر دی‌ماه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خبر داد که با توجه به افزایش حجم بارش‌ها در منطقه شاخص چلگرد، تا اوایل بهمن‌ماه زاینده‌رود بار دیگر به سمت اصفهان جاری می‌شود. میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص زاینده‌رود واقع در «چلگرد»، دی‌ماه ۵۹۱ میلیمتر بوده، در حالی که در مدت مشابه سال‌گذشته ۱۱۹ میلیمتر و در بلندمدت میزان بارش‌ها ۵۱۲ میلیمتر بوده است. سال گذشته در بازه زمانی مشابه حدود ۱۳۹میلیون مترمکعب آب در مخزن سد ذخیره شده بود و این نشان‌دهنده افزایش حدود ۹درصدی حجم آب سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته است. حسن ساسانی با بیان اینکه ساماندهی زاینده‌رود در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب منطقه‌ای است، گفت: با توجه به افزایش حجم بارندگی‌ها شاهد افزایش خروجی سد زاینده‌رود بودیم و بر این اساس با هماهنگی وزارت نیرو به دنبال بازگشایی زاینده‌رود برای آبیاری کشت پاییزه کشاورزان هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار