کد خبر: 940902
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
با وجود گذشت سه روز از استشمام بوی عجیب در نقاط مختلف تهران، هنوز هم منشأ آن به روشنی اعلام نشده است.

جوان آنلاین: چهارشنبه قبل از ظهر خیلی از کاربران درباره بوی بدی که از اطراف‌شان حس می‌کردند، در شبکه‌های اجتماعی نوشتند و کم‌کم فهمیدند که فقط خودشان نیستند که آن بوی مرموز را احساس می‌کنند. ماجرا به سرعت ابعاد مختلفی پیدا کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد انواع و اقسام حدس و گمان‌ها هم مطرح شد که ترسناک‌ترینش فعال‌شدن کوه دماوند بود که مدتی است هر اتفاق جوی در تهران بیفتد، تبدیل به یکی از گزینه‌های مطرح روی میز می‌شود. بلافاصله این گمانه که در کسری از ساعت تبدیل به یک شایعه تمام‌عیار شده بود، از طرف وزارت راه و شهرسازی تکذیب و اعلام شد که دماوند کاملا آرام و خاموش است. در کنار آن دلایل دیگری هم شنیده شد.مثلا ابتدا گفته شد که بوی بد ناشی از ترکیدگی لوله مرکزی فاضلاب در میدان انقلاب است، یک ساعت از مخابره این خبر نگذشته بود که سازمان آب و فاضلاب با دلایل کاملا علمی اعلام کرد که نه‌تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه اگر هم افتاده بود، نمی‌توانست چنین بویی به وجود بیاورد. سازمان آب و فاضلاب تهران اعلام کرد که بدبوترین گاز موجود در فاضلاب هم سنگین‌تر از آن است که بتواند به دلیل ترکیدگی لوله در مرکز شهر، در نقاط شمالی هم احساس شود، مخصوصا که در روز چهارشنبه سرعت وزش باد جنوب به شمال تهران صفر بود. با کنار رفتن این گزینه بلافاصله خبر دیگری جای آن را گرفت و آن نشت پالایشگاهی در نزدیکی تهران بود.

از آنجایی که به نظر می‌رسید روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای تکذیب هر گونه خبری که بوی بد را به سازمان آنها نسبت دهد، در آماده‌باش کامل بودند، چند دقیقه بعد از مطرح‌شدن این احتمال اعلام شد که هیچ‌گونه نشت گازی در هیچ‌کدام از مراکز و پالایشگاه‌ها گزارش نشده و منشأ بو به هیچ وجه میدان حسن‌آباد و هیچ‌کدام از پالایشگاه‌های تهران و حومه نیست. از آنجایی که هر جای تهران که عده‌ای مشغول کندن چاه بودند، به فهرست متهمان تولید بوی نامطبوع اضافه می‌شدند، طبیعتا پای متروی تهران هم به ماجرا باز شد و عده‌ای به نقل از منبعی نامعلوم اعلام کردند که همه چیز زیر سر متروی ایستگاه «ملت» است، اما این خبر هم به همان سرعتی که تولید شده بود، تکذیب شد.

سازمان بعدی که باید بوی بد را از سر خودش باز می‌کرد، سازمان مدیریت پسماند بود، چراکه بعد از احتمال نشت گاز، مسأله جابه‌جایی نادرست پسماند در یکی از نقاط امحا مطرح شد، اما این سازمان هم با قدرت آن را تکذیب کرد. البته این فقط روابط عمومی‌ها و سخنگوها نبودند که آماده‌باش فراخوانده شده بودند، نهادهای امدادی و مدیریت بحران اعم از اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر، استانداری، فرمانداری و... هم یکی بعد از دیگری اعلام می‌کردند که در آمادگی کامل به سر می‌برند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست،پنجشنبه هم درست مانند روز قبل در گمانی‌زنی، تکذیب و بی‌خبری گذشت،‌ مثلا اعلام شد که بوی بد به دلیل حفاری در عمق ٢١ متری زمین پلاسکو و نشت ماده‌ای مرموز از یک شبکه فاضلاب پنهان بوده است، اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این خبر هم به حد تایید نرسید.

این وضع ادامه داشت تا این‌که جمعه صبح یکی از اعضای شورای شهر خبر تازه‌ای داد. خبری که منشأ بوی بد را معلوم نمی‌کرد، اما احتمال انتشار دوباره آن را می‌داد. احمد مسجدجامعی حین سنت تهران‌گردی‌اش گفت: «ما این موضوع را در صحن شورا بررسی خواهیم کرد.» به نظر می‌رسد برای فهمیدن منشا بوی نامطبوع باید تا نخستین جلسه شورای شهر صبر کرد.

منبع: روزنامه شهروند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار