کد خبر: 940052
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی را در دولت یازدهم، به طرح تحول سلامت می‌شناختند. سال پایانی دولت یازدهم و در طول دولت دوازدهم آقای وزیر به ادبیات خاصش معروف شد؛ اولین واکنش پرحاشیه هاشمی در برابر فرماندار بدره و درخواستش برای پزشک متخصص بود که از سوی وزیر «بیشعور» خوانده و به برکناری تهدید شد! بعد از آن آقای وزیر برای چالش‌های اقتصادی مردم اینگونه نسخه پیچید: «همینی که هست خودتان رأی دادید باید تحمل کنید»! جنجالی‌ترین واکنش هاشمی در مقابل پیرمرد بجستانی و اظهار عجزش از پرداخت هزینه فیزیوتراپی همسرش بود که به پیرمرد توصیه کرد: «خودت بمال»! حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که وزیر در واکنش به بودجه سلامت در سال ۹۸ استعفا کرده است! این در حالی است که با منطق دکتر هاشمی باید گفت: همینی که هست، خودت وزارت را پذیرفتی خودت هم بودجه‌اش را جور کن! هرچند که سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور خبر می‌دهد، بودجه سلامت در دولت دکتر روحانی ۲ /۳ برابر شده و ۳۶ هزار میلیارد تومان تنها به طرح تحول سلامت اختصاص یافته است.
هر چند خبر استعفای وزیر بهداشت هنوز به شکل رسمی تأیید یا حتی تکذیب نشده، اما انگار همه آن‌هایی که باید در جریان این ماجرا باشند از این استعفا خبر دارند. به خصوص روزگذشته که اظهارنظر‌های مختلف و گاه متناقضی را در واکنش به این اقدام وزیر شاهد بودیم. خبر استعفای قاضی‌زاده هاشمی با توئیت الیاس حضرتی عضو «خانه‌ملت» رسانه‌ای شد. حضرتی در صفحه خود نوشت: «متأسفانه باخبر شدم دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه سلامت استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیئت‌دولت شرکت نمی‌کند. وظیفه تمام دلسوزان است که مانع از استعفای ایشان شوند و امیدوارم به زودی وزیر بهداشت دوباره در دولت حاضر شوند.»
محمدحسین قربانی از دیگر اعضای خانه ملت و عضو کمیسیون بهداشت هم در این‌باره می‌گوید: «دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی از سمت خود استعفا داده، اما هنوز رئیس‌جمهور نپذیرفته است.»
علت استعفای وزیر در حالی کمبود بودجه سال ۹۸ اعلام شده که مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور در گزارشی از ارقام چند ۱۰ میلیاردی ردیف بودجه وزارت بهداشت می‌گوید: «در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که ۵۸ درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است و این وزارتخانه به‌تن‌هایی ۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.»

دولت در پی تعیین سرپرست
الیاس حضرتی در دنباله اخباری که پیرامون استعفای وزیر دارد، روزگذشته در رابطه با این ماجرا گفت: «بنده از کانال‌های مختلفی پیگیری کردم که قاضی‌زاده هاشمی سه جلسه است که در جلسات هیئت دولت شرکت نمی‌کند و استعفا داده است.» وی تصریح کرد: «امروز هم دولت به دنبال یک سرپرست برای وزارت بهداشت و درمان است.» در چنین شرایطی و درست در همان لحظاتی که حضرتی درباره پیگیری دولت برای معرفی سرپرست وزارت بهداشت خبر می‌داد، اما سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی بی‌آنکه هیچ تلاشی برای پایان دادن به زمزمه‌های استعفای خود داشته باشد، در جلسه شورای راهبردی طب عمومی شرکت کرد؛ درست همان روالی که وی طی روز‌های گذشته پیش گرفته بود.

نوبخت: استعفای وزیر فرار رو به جلوست
ماجرای استعفای وزیر بهداشت با وجود آنکه هنوز به طور رسمی رسانه‌ای نشده واکنش‌های متعددی را در پی داشته است. علی نوبخت حقیقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از چهره‌هایی است که در برابر این استعفا موضع گرفته و معتقد است: «بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه و وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مسئله استعفای وزیر نیز فرار روبه جلو است.» از نگاه وی از لحاظ کارشناسی بودجه وزارت بهداشت مناسب تعیین شده و با توجه به منابع خزانه، بودجه وزارت بهداشت به‌طور دقیق تعیین شد و حتی می‌توان یک‌سوم این مبلغ ر‌ا صرفه‌جویی کر‌د.

شهریاری: چالش سلامت در بودجه ۹۸ سلامت
در واکنش به اظهارات رئیس سابق کمیسیون بهداشت مجلس، حسینعلی شهریاری رئیس کنونی این کمیسیون جانب آقای وزیر را گرفته و می‌گوید: «به نظر می‌آید در سال ۹۸ با بودجه پیشنهادی دچار چالش‌های جدی در حوزه سلامت شویم.» به عنوان مثال دو سال پیش بودجه بیماران خاص ۲۶۰میلیارد تومان بود، اما برای سال ۹۸ به ۱۵۰میلیارد تومان رسیده است. در حالی که تعداد بیماری‌های خاص نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و منابع مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج چیزی بیش از هزار میلیارد تومان است.
وی به کاهش بودجه تعالی جمعیت در لایحه سال ۹۸ اشاره می‌کند و می‌افزاید: «افزون بر این، بودجه بیماران پیوندی نیز با وجود تصویب تعرفه‌ها در دولت کاهش داده شده است.»
از نگاه شهریاری عملکرد سازمان برنامه و بودجه براساس رانت و جناح‌بازی و سیاسی‌کاری است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: «سازمان برنامه و بودجه سازمان «و» است که نه برنامه دارد و نه بودجه و براساس شاخص‌ها عمل نمی‌کند و عملکرد آن براساس رانت و جناح‌بازی و سیاسی‌کاری است و نمونه‌های بسیاری برای آن می‌توان مثال زد.» شهریاری با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه با سلامت مردم موضع سیاسی دارد، ادامه می‌دهد: «منابعی که برای دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد، براساس شاخص‌ها نیست و کار کارشناسی دقیقی روی آن انجام نمی‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
با سلام . قرار بود در قالب طرح تحول سلامت مانند کشورهای پیشرفته (هر کد ملی صاحب یک دفترچه بیمه سلامت باشد .و تمام دفترچه های بیمه تجمیع شود . و سازمانها فقط از طریق بیمه تکمیلی از پرسنل خود حمایت کنند . ) . اما اجرا نشد .چرا؟معلوم نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار