کد خبر: 939967
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
گفت وگوی "جوان آنلاین" با رئیس فدراسیون شطرنج در پی درخشش شطرنج بازان در رقابتهای جهانی روسیه
رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان در سن پطرزبورگ روسیه در حالی در حال پیگیری است که نایب قهرمانی خادم الشریعه دراین مسابقات در بین مغز های متفکر دنیا بازتاب زیادی داشته است.هر چند مقام ششمی فیروزجا شطرنج باز ۱۵ ساله کشورمان هم تحسین بسیاری از بزرگان این رشته را در پی داشته است. علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو، احسان قائم مقامی و سارا خادم الشریعه نمایندگان ایران در این مسابقات هستند.

سرویس ورزشی جوان آنلاین - جوان آنلاین : پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در گفت وگو با "جوان آنلاین" درباره رقابتهای قهرمانی جهان در سن پطرزبورگ گفت:مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار می شود. همه بزرگان دنیا در این رقابتها حضور یافته اند با توجه به این که در این دوره پاداش بسیار خوبی در نظر گرفته شده بود همه شطرنج بازان دنیا پا به مسابقات گذاشته اند. یک میلیون و صدو پنجاه هزار دلار انگیزه خوبی بود که برترین ها به میدان بیایند.

وی در ادامه افزود:خوشبختانه دراین مسابقات تا الان با نایب قهرمانی که خادم الشریعه کسب کرده سربلند بیرون آمده ایم.بی شک او لیاقت ایستادن در این رده را داشت ، البته مقام ششمی فیروزجا هم برای ما با توجه به این بزرگان دنیا دراین مسابقات حضور یافته اند بسیار با ارزش است. در این مسابقات در بخش آزاد علیرضا فیروزجا ۷ امتیاز، پرهام مقصودلو ۸ امتیاز و احسان قائم مقامی ۷.۵ امتیاز از ۱۲ امتیاز ممکن کسب کردند. اتفاق مهم در بخش آزاد احسان قائم مقامی بود که توانست برتری ارزشمندی برابر ملکومیان ستاره سطرنج دنیا بدست آورد.در نهایت در بخش بخش آزاد دوبوف از روسیه با ۱۱ امتیاز قهرمان شد، ممدیاروف از آذربایجان در رده دوم ایستاد و ناکامورا از آمریکا رده سوم را از آن خود کرد. مگنوس کارلسن نروژی ستاره شطرنج جهان نیز یک پله بالاتر از فیروزجا در رده پنجم جهان ایستاد. در بخش بانوان سارا خادم الشریعه با کسب ۹ امتیاز از ۱۲ امتیاز ممکن دست به کار بزرگی زد و عنوان دوم جهان را از آن خود کرد. در این بخش جو ونجون چینی با کسب ۱۰ امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و گوریاچکینا از روسیه عنوان سوم را از آن خود کرد.
رئیس فدراسیون شطرنج خاطر نشان کرد: این مسابقات اهمیت بسیار بالایی برای همه شطرنج بازان جهان داشت قهرمانان و نایب قهرمانان جهان در این رقابتها مسابقه دادند و برای همین است که کسب مقام ششم فیروزجا برای ما بسیار با اهمیت است چون این عنوان در بین بهترین های دنیا و بسیاری از بزرگان دنیا کسب شده است.البته معتقدم که علیرضا فیروزجا می توانست حتی به مقام قهرمانی هم دست پیدا کند اما یادمان باشد که علیرضا فقط ۱۵ سال دارد و نسبت به حریفاش تجربه کمتری دارد. وگرنه سطح تکنیک بازی اش نی تواند برای هر شطرنج باز قدری می تواند بسیار دسدترس ساز باشد. در بخش بانوان هم خادم الشریعه هم با پیروزی برابر چند تن از قهرمانان جهان از جمله حریفش از روسیه که ملقب به ملکه شطرنج جهان است توانست مقام خیلی خوبی را کسب کند.مسابقات برق آسا هم درپایان روز اول خادم الشریعه با هفت و نیم امتیاز به همراه لهانو در صدر جدول قرار دارند و امروز در روز دوم مسابقات هشت بازی دیگر انجام می دهد که خادم الشریعه با توجه به اینکه با بیشتر رقبای قدرش بازی کرده امروز می تواند مقام درخوری دراین قسمت کسب کند.در بخش آقاین هم علیرضا فیروزجا هم که تا دور هشتم در صدر بود به نظر می رسد با توجه به باختی که به مگنس کارتن داد به لحاظ روحی بهم ریخت و پس از چند باخت دیگروضعیتش در گروه کمی دچار نوسان شد .  امیدوارم زود بتونه خودش و جمع و جور کند و امروز بتوانددر بازی های روز دوم درخشان تر ظاهر شود.

پهلوان زاده با اشاره به حمایت های وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: نتایج بسیار درخشانی را تا کنون در این دوره از رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان بدست آوردیم را مرحون حمایت های وزارت ورزش و جوانان می دانیم. بی شک اگر حمایت های وزارت ورزش نبود شطرنج کشورمان چنین موفقیت هایی را کسب نمی کردند.امیدوارم تیم شطرنج کشورمان در مسابقات شطرنج برقآسا که امروز ادامه خواهد یافت نیز بتوانند به نتایج درخشانی دست یابد و باعث افتخارآفرینی کشورمان شوند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار