کد خبر: 939908
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
وزیر خارجه ایران در واکنش به این تحلیل که ایران سرانجام مجبور به مذاکره با امریکا خواهد شد، گفته ایران تحت شرایط اضطرار وارد مذاکره با امریکا نخواهد شد و این امریکا است که تصمیم خود را در مورد ایران تغییر خواهد داد.
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: وزیر خارجه ایران در واکنش به این تحلیل که ایران سرانجام مجبور به مذاکره با امریکا خواهد شد، گفته ایران تحت شرایط اضطرار وارد مذاکره با امریکا نخواهد شد و این امریکا است که تصمیم خود را در مورد ایران تغییر خواهد داد.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین، در پاسخ به این سؤال خبرنگار که نظر او را درباره تحلیل یک تحلیلگر چینی پرسید که پیش‌بینی کرده ایران بعد از شش ماه چاره‌ای جز مذاکره با امریکا نخواهد داشت، گفت: «فکر می‌کنم آن‌ها بعد از شش ماه تحلیل خود را عوض خواهند کرد. ما هیچ وقت در شرایط اضطرار با امریکا مذاکره نمی‌کنیم، آن کسی که از مذاکره خارج شده ما نبودیم، تا آوریل گذشته (هشت ماه قبل) امریکایی‌ها در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می‌کردند، آن‌ها خارج شدند، آن‌ها مذاکره را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند و معتقدم تحلیلگران چینی به این نتیجه خواهند رسید که امریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه تصمیمش را عوض کند.» ظریف معتقد است که امریکا قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، زیرا به گفته او «امریکا برای اینکه بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، مجبور است وارد حوزه‌هایی شود که آن وقت آن شرایط کاملاً تغییر می‌کند.» وزیر خارجه ایران البته گفته که حرف او «یک تهدید از سوی ایران نیست، بلکه اعلام یک واقعیت است که امریکا با این سیاست‌ها نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد.» او به طور تلویحی رویارویی ایران با امریکا را در صورت ممانعت از صدور نفت ایران منتفی ندانسته و گفته است: «اگر امریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ما را بگیرد، حتماً مجبور است وارد سیاست‌هایی شود که دنیا را به آشوب می‌کشد.» بر اساس گزارش فارس، وزیر خارجه ایران درباره آینده روابط ایران و امریکا و چالش‌های موجود گفته است: «شرایط روابط با همین شکل چالشی ادامه خواهد یافت. بعید می‌دانم امریکایی‌ها به‌رغم همه تصمیم‌گیری‌های نابخردانه‌ای که داشتند، تصمیمی بر تشدید روابط با ایران بگیرند، البته ما برای همه شرایط آماده‌ایم و مردم ایران نشان دادند از کشور خودشان با جدیت دفاع می‌کنند، اما ما حتماً دنبال درگیری نیستیم و بعید می‌دانیم کس دیگری دنبال درگیری باشد.»

بعید می‌دانم

محمدجواد ظریف، در پاسخ به این سؤال که آیا ایران از خروج امریکا از سوریه استقبال می‌کند، گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم امریکایی‌ها چه برنامه‌ای دارند، ولی آنچه برای ما مهم است این است که سیاست امریکا در منطقه ما سیاست خطرناکی بوده و باید این سیاست عوض شود.» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره حضور ناو‌های امریکایی در خلیج فارس گفت: این حضور بیش از اینکه اثری داشته باشد، ایجاد تنش و تشنج در منطقه می‌کند. هر زمان که امریکایی‌ها حضورشان را در خلیج فارس افزایش داده‌اند، با خطراتی برای همه کشور‌های خلیج فارس همراه بوده است. وی افزود: ایران کشور قدرتمندی است و می‌تواند از منافع خودش دفاع کند. این منطقه است که از حضور امریکا ضرر می‌کند. وزیر خارجه ایران درباره این تحلیل که امریکا با این حضور، ایران را تهدید به جنگ می‌کند، نیز عنوان کرد: بعید می‌دانم که امریکایی‌ها شرایطی را داشته باشند که بخواهند ایران را تهدید کنند.

چیزی شبیه به همین برجام...

وزیر امور خارجه ایران گفته که اگر به سه سال قبل برمی گشت و می‌خواست دوباره بر سر یک توافق جدید مذاکره کند «حتماً سخت‌گیری بیشتری انجام می‌دادیم.» ظریف در عین حال تأکید کرده که فکر نمی‌کند در صورت مذاکره جدید، به توافقی خیلی متفاوت‌تر از برجام دست پیدا می‌کرد: «امروز اگر بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم، اولاً من بعید می‌دانم امکان رسیدن به توافق وجود داشته باشد و اگر بتوانیم به توافقی برسیم، یک چیزی شبیه همین که الان هست، خواهد بود.» ظریف در خصوص کانال ویژه مالی که اروپایی‌ها قول راه‌اندازی آن را داده‌اند، گفته که اروپایی‌ها گفته‌اند در بحث کانال ویژه مالی (SPV) مشغول کار هستند، ولی ما هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم و الان هم نیستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار