کد خبر: 939700
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
گفت وگوی "جوان آنلاین" با کوراش کار تیم ملی در پی کسب برترین عنوان ورزشکار جهان
کوراشکار وزن ۸۱ کیلوگرم اهل روستای سست اسفراین از دیار خراسان شمالی از سوی فدراسیون جهانی کوراش به‌عنوان بهترین کوراش کار مرد سال ۲۰۱۸ جهان انتخاب شد. رشته ای که قدمت آن به بیش از ۳۵۰۰ سال برمی گردد که متاسفانه در سال ۱۹۹۸ ازبکستان درغفلت مسئولان ورزشی کشورمان توانست این رشته ورزشی اصیل ایرانی که برای بخش خراسان بزرگ بود را به نام خود به ثبت برساند .

سرویس ورزشی جوان آنلاین – وحید صابری : الیاس علی‌اکبری کوراشکار تیم ملی کشورمان در گفت وگو  با " جوان آنلاین" درباره کسب عنوان بهترین کوراش کار از سوی فدراسیون جهانی کوراش گفت: این عنوان هر سه سال یک بار به یک ورزشکار تعلق می گیرد که معمولا با توجه به قدرت ازبکستان ، همواره بیشتر این عناوین به کشور ازبکستان می رسد اما امسال خدا را شکر من توانستم با قهرمانی هایی که در مسابقات ورزشی داشته باشم این عنوان مهم را کسب کنم و برای کشورم افتخار آفرینی کنم.

وی افزود: من کاپیتان تیم ملی هستم و بیش از ۱۵ سال است که در مسابقات بین المللی مدال گرفته ام اما به نظرم سه طلای مسابقات در کسب این عنوان تاثیر زیادی داشته است . سال ۲۰۱۸ طلای بازی‌های آسیایی هندوستان ، طلای مسابقات جایزه بزرگ ازبکستان و درخششم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی که با قهرمانی و کسب مدال همراه بود باعث شد تا دیگر ازبک ها نتوانند این عنوان را کسب کنند. البته می دانم که در بخش بانوان ، یک ازبک دوباره توانست این عنوان را از آن خود کند.

کاپیتان تیم ملی کوراش با اشاره به این که این رشته بسیار مظلوم است اظهار داشت: این رشته از جمله رشته ای سنتی خراسان محسوب می شود و اصل آن بر می گردد به ایران اما متاسفانه ازبکستان سال ها پیش توانستند با هزینه های زیاد این رشته ورزشی را به نام خودشان ثبت کنند. به نظرم مسئولان باید حمایت بیشتری از این رشته  داشته باشند تا انشاله در آینده هم بچه ها با کسب مدال های رنگارنگ، افتخارآفرینی برای کشورمان داشته باشند.

علی اکبری درباره اینکه پیش از این یک خراسانی این عنوان را کسب کرده بود خاطر نشان کرد: پیش‌از من مصطفی دلیریان از خراسان شمالی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ به‌عنوان بهترین مرد کوراشکار جهان انتخاب‌شده بود و من دومین ایرانی و دومین کوراشکار از خراسان شمالی هستم که این افتخار را برای کشور و استان خراسان شمالی کسب می‌کنم و این بیانگر قدرت خراسان در این رشته ورزشی  است که باید مسئولان حمایت همه جانبه از آن داشته باشند. من به عنوان سرباز تیم ملی تمام تلاشم را خواهم کرد که در دوره بعدی بازهم اجازه ندهم این عنوان نصیب ورزشکار دیگری شود.

وی با اشاره به اینکه در هیچ فینالی بازنده نبوده اظهار داشت: من بیشتر مدال هایی که کسب کردم طلا بوده و در هیچ فینالی بازنده نشدم . من از بازی های جوانان جهان در ویتنام طلا گرفته ام تا بازی های آسیایی جاکارتا. طلای المپیک کارگران جهان در لیتوانی، برنز مسابقات آسیایی ایندورگیم ترکمنستان ، طلای مسابقات آسیایی هندوستان و سهمیه بازی‌های آسیایی جاکارتا، طلای بازی‌های آسیایی ساحلی در پوکت ،طلای بازی‌های آسیایی ساحلی ویتنام ، برنز بازی‌های آسیایی ترکمنستان، طلای بازی‌های آسیایی هندوستان، طلای مسابقات جایزه بزرگ ازبکستان از دیگر مدال هایی است که در این رشته کسب کرده ام.البته من قبلا در جودو فعالیت داشتم که با توجه به عرقی که به کوراش داشتم به این رشته تغییر ر شته دادم و امیدوارم در سال های آینده این رشته محوبیتی در بین رشته های رزمی داشته باشد.

کاپیتان تیم ملی کوراش در ادامه خاطر نشان کرد: در مسابقات آسیایی جاکارتا برای اولین بار این رشته در بین مسابقات قرار گرفت که در ۷ وزن مسابقاتش برگزار شد که ازبکستان در ۶ وزن صاحب مدال طلا شدند و فقط من توانستم در وزنم مدال طلا را کسب کنم. این بیانگر آن است که ازبکستان چقدر در این رشته قدرتمند هستند. کوراش در جاکارتا باری کاروان کشورمان ۴ مدال طلا ، نقره و برنز کسب کرد و بی شک اگر مسئولان بتوانند حمایت بیشتری دراین رشته داشته باشند در آینده مدال های بیشتری برای کشورمان کسب خواهد شد.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار