کد خبر: 938878
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
کناره‌گیری تنها منتقد رئیس‌جمهور از کابینه
جیمز ماتیس که بسیاری او را تنها فرد عاقل در کابینه ترامپ می‌دانستند در اعتراض به سیاست‌های کاخ سفید از وزارت دفاع امریکا کناره‌گیری کرد؛ اقدامی که تنها یک روز پس از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیرو‌های امریکایی از خاک سوریه اتفاق افتاد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سرانجام موج استعفا‌ها و برکناری‌ها در دولت امریکا، به وزیر دفاع این کشور رسید. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا روز پنج شنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور تا پایان ماه فوریه بازنشسته شده و از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. ترامپ در این پیام همچنین از ماتیس به دلیل کمک او برای اجبار متحدان امریکا و دیگر کشور‌ها برای پرداخت سهم‌شان از هزینه‌های نظامی مشترک تشکر و اعلام کرد که جایگزین وی به زودی معرفی می‌شود. هرچند ترامپ استعفای ماتیس را بازنشستگی اعلام کرده است، اما رسانه‌های امریکایی متن نامه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ماتیس از سمتش کناره‌گیری کرده و دلیل آن را هم اختلاف نظر با ترامپ خوانده است. به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، ماتیس در نامه استعفای خود اعلام کرد: «شما حق دارید وزیری داشته باشید که نظراتش بیشتر با شما همخوان باشد. ماتیس در موضوعات بسیاری با ترامپ اختلاف نظر داشت که از مهم‌ترین آن‌ها موضوع خروج امریکا از برجام بود». وزیر دفاع امریکا دلیل استعفای خود را فراهم کردن امکان برای دونالد ترامپ به منظور انتخاب شخصی که مواضع مشترک با رئیس‌جمهور دارد عنوان کرده است. ماتیس خاطرنشان کرد: «در شرایطی که ایالات متحده کشوری با نقش اساسی در جهان آزاد است، ما نمی‌توانیم بدون حفظ هم‌پیمانان قدرتمند خود و احترام به این هم‌پیمانان، این نقش را به طور مؤثر ایفا نموده و از منافع خود حفاظت کنیم». او نوشت: «ما باید در راستای پیشبرد نظام بین‌المللی که برای امنیت، آبادانی و ارزش‌های‌مان بیشترین فایده را داشته باشد، هر آنچه را که ممکن است، انجام دهیم و در این راستا از طریق انسجام با هم‌پیمانان خود، قدرتمندتر می‌شویم.» اعلام کناره‌گیری ماتیس از دولت تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که پنتاگون تأیید کرد که قصد دارد به زودی تمام نیرو‌های نظامی امریکا را از سوریه خارج کند. ماتیس که برخی او را تنها فرد عاقل در کاخ سفید می‌دانستند، بر سر بسیاری از مسائل با ترامپ اختلاف نظر داشت که از مهم‌ترین آن‌ها موضوع خروج امریکا از برجام بود. اخیراً ترامپ او را یک دموکرات خوانده بود و به او انتقاد‌هایی داشت و با این استعفا، مهم‌ترین مخالف ترامپ در کاخ سفید هم از دولت کنار رفت. رسانه‌های امریکایی در گمانه‌زنی‌های خود از تام کاتن و لیندسی گراهام سناتور‌های جمهوریخواه و دیوید مک کورمک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری امریکا به عنوان جایگزین‌های احتمالی ماتیس نام برده‌اند.
واکنش‌ها
هرچند دونالد ترامپ از رفتن ماتیس راضی به نظر می‌رسد، اما دیگر مقامات امریکایی از این مسئله چندان خوشحال نیستند. به گزارش سی‌ان‌ان، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه گفت: «نامه استعفای ماتیس کاملاً روشن می‌سازد که ما به سوی سلسله اشتباه‌های شدید سیاسی حرکت می‌کنیم که کشور ما را به خطر خواهد انداخت، به ائتلاف‌های ما لطمه خواهد زد و دشمنان را تقویت خواهد کرد». سناتور لیندسی گراهام نیز در توئیتی گفت که «ماتیس مرد خرد و اندیشه است، کسی که برای دهه‌ها با گروه‌های افراطی در جنگ بوده و همواره مشاوره‌ای امن و اخلاقی را برای ترامپ فراهم می‌کرد». پل رایان، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا هم گفت: «با وجود ماتیس در سمت وزارت دفاع کشور، امریکا کشور امن‌تری در خانه و نیروی حاکم‌تری در خارج از خاک این کشور شده بود». ویلیام کوهن وزیر دفاع سابق امریکا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی کناره‌گیری ماتیس را ضربه بزرگی به دولت امریکا خواند و گفت: «واقعاً نمی‌دانم ژنرال ماتیس تا کجا باید توهین‌ها یا رد توصیه‌هایش را توسط ترامپ تحمل می‌کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار