کد خبر: 938506
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
ترافیک، ترافیک، ترافیک و باز هم تشدید ترافیک! اینبار در بیشتر معابر پایتخت خودرو‌ها پشت‌سرهم صف کشیده‌اند تا میلیمتری به جلو رانده شوند!
بيژن يانچشمه
ترافیک، ترافیک، ترافیک و باز هم تشدید ترافیک! اینبار در بیشتر معابر پایتخت خودرو‌ها پشت‌سرهم صف کشیده‌اند تا میلیمتری به جلو رانده شوند! همه مسئولان شهری وقتی در ترافیک بمانند وعده حل ترافیک را می‌دهند، البته در زمان آلودگی هوا هم قول استفاده از وسایل نقلیه عمومی داده می‌شود؛ ولی مگر وسایل نقلیه عمومی به حد کافی وجود دارد؟! به تازگی هم دوچرخه‌سواران شهری می‌خواهند از مترو استفاده کنند تا بتوانند با طرح جدید مترو، دوچرخه خود را به داخل تونل و قطار مترو ببرند و پس از رسیدن به مقصد باز هم ادامه مسیر را با دو چرخه خودشان طی کنند؛ طرحی که قرار است برای شروع، در روز‌های خاص و ساعت‌های کم ازدحام عملی شود تا دوچرخه‌سواران هم بتوانند از حمل‌ونقل عمومی و پاک بهره‌مند شوند.
اما تاکنون مدیران متولی ترافیک نتوانسته‌اند با طرح‌های خود از تشدید بار ترافیک شهری بکاهند و افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا و همچنین تلف‌شدن میلیون‌ها ساعت زمان در ترافیک‌های معابر شهری آفتی است که هم به شهر و هم به اقتصاد شهری و شهروندان لطمه می‌زند.
پلیس حضور پررنگی در خیابان‌ها دارد، مسئولان و متولیان هم هر از گاهی طرحی را اجرا می‌کنند تا شهر را از ترافیک خودرو‌ها برهانند. یک روز طرح زوج و فرد، روز دیگر طرح کاهش و روز بعد هم طرح ترافیک ولی همگی در بحث تکمیل شبکه حمل‌و‌نقل در آخر صف باقی مانده‌اند تا شهروندان هم در صف‌های طولانی در خیابان‌ها پشت‌سر هم متوقف بمانند.

دوچرخه‌سواران مسافران جدید شهر زیرزمینی
نایب رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این رابطه گفت: دوچرخه‌سواران با دوچرخه تاشو در تمام روز‌های هفته و دوچرخه‌های عادی فقط در روز‌های تعطیل امکان تردد با مترو را دارند.
فرنوش نوبخت افزود: برای نخستین بار در کشور، طرح ترکیبی مترو و دوچرخه از ایستگاه متروی شهرری به اجرا درآمد و بعد از گذشت چندماه از اجرای طرح «دوچرخه‌سواران در مترو» شاهد استقبال خوبی از سوی شهروندان و دوچرخه‌سواران در مترو بودیم.

ورود دوچرخه به مترو مجاز شد
نوبخت با اشاره به اینکه این طرح برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه، به اجرا درآمده است، تصریح کرد: از این پس دوچرخه‌سواران در تمام روز‌های هفته به غیر از ساعات ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ صبح‌ها و عصر‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ که پیک مسافری محسوب می‌شود می‌توانند با دوچرخه‌های تاشو با ابعاد ۳۰×۶۰×۹۰ وارد مترو شوند.
وی افزود: ورود با دوچرخه‌های معمولی نیز در روز‌های جمعه و ایام تعطیل و ۱۳ روز اول فروردین مجاز می‌باشد و تنها دلیل محدودکردن ورود دوچرخه‌های معمولی در روز‌های تعطیل، خلوتی ایستگاه‌ها و قطار‌ها است چراکه با توجه به حجم بالای مسافر که در طول هفته از مترو استفاده می‌کنند، امکان ورود دوچرخه به واگن‌ها وجود ندارد و اگر این طرح در تمام روز‌های هفته اجرا شود، باعث نارضایتی در بین شهروندان و مسافران مترو می‌شود.
وی گفت: با اجرایی‌شدن این طرح فرصت استفاده‌کردن از مترو برای دوچرخه‌سواران محیا شده است و دوچرخه‌سوارانی که از دوچرخه‌های عادی استفاده می‌کنند، فقط مجاز به ورود به واگن‌هایی هستند که با برچسب‌هایی روی بدنه قطار مشخص شده، ولی دوچرخه‌سوارانی که از دوچرخه‌های تاشو استفاده می‌کنند مجاز به ورود به تمامی واگن‌ها هستند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ادامه درخصوص دیگر الزامات حمل دوچرخه توسط مسافران در اماکن مترو افزود: سوارشدن روی دوچرخه در تمامی ایستگاه‌ها و قطار‌های مترو ممنوع می‌باشد و مسافران دارای دوچرخه تنها مجاز به حمل در اماکن مترو می‌باشند، همچنین حمل دوچرخه‌های برقـی به صورت روشـن در اماکـن متـرو و استفـاده از پـله‌های برقی و آسانسـور در ایستگاه‌های متـرو جهت حمل دوچـرخه ممنـوع می‌باشد.
نایب رئیس هیئت‌مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با تأکید بر اینکه مسافران دارای دوچرخه باید توان جسمی و مهارت حمل دوچرخه از پله‌های ثابت ایستگاه را داشته باشند، تصریح کرد: مسئولیت جبران خسارت واردشده به تجهیزات ایستگاه و قطار‌ها در مواقع حمل دوچرخه بر عهده مسافر حمل‌کننده دوچرخه می‌باشد و مسئولیت ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی در محیط درباره ورودی‌های ایستگاه‌هایی که در تملک و حیطه مترو نیز بر عهده مسافر دوچرخه‌سوار است و همچنین مسافرانی که اقدام به حمل دوچرخه توسط مترو می‌کنند، باید مراقب برخورد دوچرخه با دیگر مسافران باشند و باعث اذیت و آزار مسافران دیگر نشوند.

رعایت قوانین و عرف لازم است
نوبخت با تأکید بر اینکه لباس مسافران حمل‌کننده دوچرخه باید متعارف باشد، گفت: هر مسافر مجاز به حمل تنها یک دستگاه دوچرخه می‌باشد و دوچرخه‌ها باید تمیز و ملحقات اضافی نداشته باشد و استقرار دوچرخه در کنار در‌های قطار و پلکان واگن‌های قطار‌های دو طبقه و رهاکردن دوچـرخه در ایستگاه‌ها و واگـن‌های قطار ممنوع است و باید جهت ایمنی بیشتر دوچرخه توسط صاحب آن مهار شود.
محدودیت‌هایی که نایب رئیس شرکت بهره‌برداری متروی تهران از آن سخن گفته است، شاید کمی بیش از حد به نظر برسد، اما از الزامات گریزناپذیر این طرح که بایستی لااقل در شروع طرح به آن‌ها احترام گذاشت، مخصوصاً در ساعات شلوغ مترو موجبات نارضایتی کسی را فراهم نکند.
گفتنی است اگر خطوط باقیمانده و تکمیل نشده مترو و همچنین واگن‌های دپوشده در گمرک تعیین تکلیف شوند، این طرح خوب نارضایتی متروسواران را در پی نخواهد داشت. حمل‌و‌نقل عمومی با چنین طرح‌هایی می‌تواند بیش از پیش در کانون توجه شهروندان قرار بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
طرح عالیه ولی ...
تو ایتالیا کنار پله های ثابت مترو یه لبه خیلی خیلی باریک گذاشتن که چرخ دوچرخه روش قرار بگیره تا کسی که دوچرخه رو حمل میکنه خودش از رو پله حرکت کنه و دوچرخه رو با خودش از روی اون لبه شیب دار کنارش حرکت بده
این باعث میشه برای بالا یا پایین بردن دوچرخه نیازی به بلند کردن وزنش نباشه ... و این استقبال از دوچرخه رو بالا میبره و پیشنهاد میشه به گوش مسئولین مترو برسونین تا حتما این لبه هایی که با کمترین هزینه میشه به کنار پله ها اضافه کرد رو اضافه کنن.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار