کد خبر: 936063
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) گفت: اگر فرهنگ بسیج و بسیجیان در محور مقاومت نبودند شرایط بسیار سختی بر مردم منطقه تحمیل می‌شد و حوادث بسیار ناگواری رخ می‌داد.
جوان آ‌نلاین: سردار علی فضلی که هنوز یک سال نمی‌شود با حکم سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، به ریاست دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) منصوب شده است، سابقه‌ای طولانی از حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. او متولد سال ۱۳۴۰ در محله نارمک تهران است. با دیدن چهره اش اولین نکته‌ای که توجه را به خود جلب می‌کند چشم مجروح شده اش است، جراحتی که از عملیات والفجر ۴ در دوران دفاع مقدس به یادگار دارد.

فرماندهی لشکر المهدی (عج)، لشکر ۱۰ سیدالشهداء و برخی دیگر از عملیات‌های مهم دفاع مقدس، جانشینی قرارگاه ثارالله، معاونت عملیات سپاه، فرماندهی سپاه سیدالشهدا استان تهران، جانشینی رئیس سازمان بسیج مستضعفین به مدت ۹ سال و همچنین جانشین ریاست مرکزی راهیان نور و فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج و همچنین فرماندهی قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، از مسئولیت‌های مهم او در دوران خدمتش بوده است.

غروب یکی از آغازین روز‌های آذرماه در میانه باران شدیدی که شهر را فراگرفته بود، به آستانه ورودی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) رسیدیم. پس از انجام هماهنگی‌های مرسوم، خودمان را به دفتر سردار فضلی رساندیم. قرار بود با سردار درباره بسیج و دستاورد‌های آن برای انقلاب اسلامی گفتگو کنیم. گفتگو طبق قرار قبلی در زمان تعیین شده آغاز شد.

سردار فضلی بسیج را یک فرهنگ بی نظیر از حیث اقدام و عمل دانست و گفت: بسیجیان توقعی برای دنیای خودشان ندارند و در یک کلام با خدا معامله می‌کنند. فرهنگ بسیج از قرآن گرفته شده و خواهران و برادران بسیجی، شیعه و سنی با تبعیت از امام راحل و مقام معظم رهبری توانسته اند رضایت خداوند را جلب کنند. اگر در یک جمله بخواهیم بیان کنیم، بسیج ذوب در اسلام و ولایت است.

وی افزود: دستاورد‌های بسیج برای انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی دارد، اما مهمترین آن امیدآفرینی برای آینده است. عرصه‌های مختلفی بر انقلاب اسلامی ما گذشته است. عرصه‌های امنیتی، دفاعی، فرهنگی، سازندگی و برجسته‌ترین آن ۸ سال دفاع مقدس، که نقش بسیج در این حوزه‌ها بسیار مشهود است. یکی از دستاورد‌های عمده بسیج به کمک نیرو‌های مسلح دفاع از کشور است که در آن شاید به اندازه نیرو‌های مسلح نقش آفرینی کرده اند و در این نقش آفرینی با اخلاص فقط برای رضای خدا اقدام کرده اند.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

به نظر شما از بدو شکل گیری بسیج تاکنون، شما بزرگترین دستاورد بسیج در چه حوزه‌هایی است؟

در ابتدا باید بگویم بسیج یک فرهنگ بی نظیر از حیث اقدام و عمل است. بسیجیان توقعی برای دنیای خودشان ندارند و در یک کلام با خدا معامله می‌کنند. فرهنگ بسیج از قرآن گرفته شده و خواهران و برادران بسیجی، شیعه و سنی با تبعیت از امام راحل و مقام معظم رهبری توانسته اند رضایت خداوند را جلب کنند. اگر در یک جمله بخواهیم بیان کنیم، بسیج ذوب در اسلام و ولایت است.

دستاورد‌های بسیج برای انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی دارد، اما مهمترین آن امیدآفرینی برای آینده است. عرصه‌های مختلفی بر انقلاب اسلامی ما گذشته است. عرصه‌های امنیتی، دفاعی، فرهنگی، سازندگی و برجسته‌ترین آن ۸ سال دفاع مقدس، که نقش بسیج در این حوزه‌ها بسیار مشهود است. یکی از دستاورد‌های عمده بسیج، کمک نیرو‌های مسلح دفاع از کشور است که در آن شاید به اندازه نیرو‌های مسلح نقش آفرینی کرده اند و در این نقش آفرینی با اخلاص فقط برای رضای خدا اقدام کرده اند.

فرهنگ بسیج و بسیجیان در محور مقاومت نبودند شرایط بسیار سختی بر مردم منطقه تحمیل می‌شد

امام خمینی (ره) می‌فرمایند افتخار من این است که خود یک بسیجی هستم. بسیجیان امنیت و آرامش کشور را تامین کرده اند و این از بزرگترین سرمایه‌های انقلاب اسلامی است. همچنین فرهنگ و منش بسیج به کشور‌های اسلامی و حتی غیر اسلامی منتقل شده و آن‌ها از فرهنگ غنی بسیج بهره می‌برند. در سوریه، عراق، یمن، فلسطین و لبنان همین فرهنگ بسیج است که موجب مقاومت در مقابل مستکبرین جهان شده است و ما می‌توانیم امروز فرهنگ بسیج را فراتر از مرز‌های سرزمینی کشورمان مشاهده کنیم. اگر فرهنگ بسیج و بسیجیان در محور مقاومت نبودند شرایط بسیار سختی بر مردم منطقه تحمیل می‌شد و حوادث بسیار ناگواری رخ می‌داد. دفاع از حرمین شریفین یکی از اقدامات برجسته بسیج است که مورد افتخار همه ما مسلمانان است.

اغلب پدیده‌ها با گذر زمان، کارکرد و قابلیت خود را از دست می‌دهند، اما بسیج مردمی در سوریه و عراق با تبعیت از بسیج ملت ایران نشان داد که بسیج کهنه و قدیمی نیست. شما دلیل این پویایی و کارآمدی را چه می‌دانید؟

به برکت انقلاب اسلامی فرهنگ بسیج در بسیاری از کشور‌های اسلامی شکل گرفته و دشمنان از این فرهنگ غنی در هراس هستند
دلیل اصلی پویایی بسیج عمل به قرآن و احکام الهی و البته پیروی از ولایت فقیه است. وجود این سه عامل موجب شده که بسیج کهنگی نداشته باشد. بدون تردید فرهنگ بسیج در تبعیت از قرآن و احکام ولایی است و ولایت موجب شده که فرهنگ بسیار غنی و کارآمد شکل بگیرد. به همین دلیل این فرهنگ جغرافیا نمی‌شناسد و ممکن است در هر کشوری نمود پیدا کند. به عنوان مثال مردم شریف یمن علی رغم هجمه‌های ناجوانمردانه آل سعود و هم پیمانانشان مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی به مقاومت خودشان ادامه دهند. اگر برای خدا و اعتقادات و باورهایشان نبود ممکن نبود بتوانند این همه تلفات را بپذیرند. در قرآن کریم هم آمده است هر کس مقاومت کند پاداش نیکو دریافت می‌کند.

امروز به برکت انقلاب اسلامی فرهنگ بسیج در بسیاری از کشور‌های اسلامی شکل گرفته و دشمنان از این فرهنگ غنی در هراسند که چگونه می‌توانند با این اندیشه و تفکر مقابله کنند. من معتقدم فرهنگ بسیج هیچگاه کهنه و قدیمی نمی‌شود.

با توجه به تجاربی که شما در سازمان بسیج و ارتباط با بسیجیان در دوران جنگ تحمیلی تا به امروز دارید، در مسئولیت جدید برای انتقال این تجارب و فرهنگ غنی بسیج به دانشجویان و افسرانی که وارد دانشگاه افسری امام حسین (ع) می‌شوند، چه برنامه‌هایی دارید؟

بسیج یک اقیانوس و اندیشه‌ای به اندازه تمام گیتی است. من در این سال‌ها درس‌های فراوانی از بسیجیان فراگرفته ام و درس‌هایی که در سال‌های بعد از جنگ از این عزیزان فراگرفته ام به اندازه تجارب غنی دوران دفاع مقدس برای من اهمیت و ارزش دارد. بسیاری از بسیجیان در دفاع مقدس حضور نداشته و دوران انقلاب را درک نکرده اند، اما به دلیل انتقال خوب این فرهنگ، امروز شرایط بسیج بهتر از گذشته است و به لطف و عنایت خداوند باید از این شرایط پاسداری و حفاظت کرد.

نگاه ما تکثیر تفکر و فرهنگ بسیج در عزیزانی است که وارد دانشگاه امام حسین (ع) می‌شوند تا برای پاسداری از انقلاب اسلامی هر آنچه به عنوان دستاورد و الگوی بسیجی وجود دارد، پیاده کنیم


در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) که رسالت تربیت پاسداران بدو ورود سپاه را بر عهده دارد، نگاه ما انتقال اندیشه والای بسیج است و خط قرمز ما فرامین فرمانده معظم کل قوا است. کارکرد و عملکرد این دانش آموختگان هم بر اساس فرهنگ بسیج است. عزیزان ما در دانشگاه امام حسین (ع) اقدامات بسیار خوبی داشته اند و نگاه ما هم در تکثیر تفکر و فرهنگ بسیج در عزیزانی است که وارد این دانشگاه می‌شوند تا برای پاسداری از انقلاب اسلامی هر آنچه به عنوان دستاورد و الگوی بسیجی وجود دارد را بر اساس دستورات فرمانده محترم کل سپاه پیاده کنیم. در بخشی از این اقدامات به دنبال این هستیم تا هر پاسداری از این دانشگاه خارج می‌شود، کار با بسیجیان را بهتر و جدی‌تر از گذشته فراگرفته باشد و بتواند از این نعمت الهی استفاده بهتری داشته باشد.

فرهنگ بسیج حریت، آزادگی، خدمت، سخت کوشی، ایثار، گذشت و خود ندیدن و خدادیدن است. بسیجیان به دنبال منافع شخصی و معروفیت خود نیستند. ما در دانشگاه امام حسین (ع) با تعامل و همکاری با سایر دانشگاه‌های نیرو‌های مسلح و دیگر دانشگاه‌های کشور به دنبال انتقال این فرهنگ غنی هستیم.

یکی از مسائل فعلی کشور، مسئله اقتصادی است و افزایش تحریم‌های ناعادلانه. بسیج با توجه به گستردگی که دارد چه اقداماتی می‌تواند برای برون رفت کشور از این مسائل انجام دهد؟

بسیج بسیار گسترده است، یعنی هر کسی که قلبش برای اسلام بتپد، بسیجی است. بسیجیان نمی‌توانند در عرصه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند، تلاش نکنند. چند سالی است که ایشان فرموده اند اقتصاد مقاومتی راه حل مشکلات کشور است، اقتصاد مقاومتی یک فرهنگ است. این فرهنگ باید در کشور ساری و جاری شود. در بسیج توفیقات بسیار خوبی را در عرصه سازندگی، اقتصاد مقاومتی و دفاع از دین خدا داشته ایم. فرامین رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به صورت کامل اجرا شود و بسیجیان گزینه‌های عمل به این فرمان هستند و تا به امروز هزاران پروژه اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده اند.

وقتی زلزله کرمانشاه در ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ رخ داد در کنار دستگاه‌های مسئول، بسیج از اولین گروه‌هایی بود که به کمک مردم شتافت. بسیجیان در امدادرسانی، اسکان موقت و دائمی با امکاناتی که در اختیارشان قرار گرفته بود خدمات موثری را به مردم ارائه دادند. بسیجیان در کنار ارتش و سپاه هنوز هم در خدمت رسانی به مردم در منطقه زلزله زده حضور دارند. در مباحث اقتصادی و سازندگی، بسیج الگوی بسیار خوبی برای کشور است. اگر به این موضوع توجه بیشتر شود، این فرهنگ حتماً می‌تواند تاثیر جدی را در سرنوشت کشور داشته باشد.

به نظر شما چرا نتوانسته ایم از ظرفیت عظیم بسیج مردمی در عرصه‌های مختلف مانند اقتصاد بهره بیشتر و بهتری ببریم؟

اقتصاد تا زمانی که فرآیند دولتی و اداری دارد، بازدهی کمتری دارد، ولی اگر فرایند اقتصادی به گروه‌های مردمی سپرده شود، موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آید

بخشی از اقتصاد کشور ما دولتی است. اقتصاد تا زمانی که فرآیند دولتی و اداری دارد، معمولاً بازدهی کمتری دارد، ولی اگر فرآیند اقتصادی به گروه‌های مردمی، تعاونی‌ها و آحاد مردم سپرده شود و دولت بر آن نظارت داشته باشد، موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آید. اعتماد به مردم راهگشا است. در حوزه اقتصادی نیز باید با ایجاد تسهیلات و کاهش مسیر اداری، زمینه را برای حضور افرادی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، فراهم کرد. دولت محترم نیز باید برای توفیق بیشتر، در این حوزه از ظرفیت‌های موجود در بسیج استفاده کند.

روش بهره برداری از پتانسیل بسیج برای مقابله با تهدیدات ترکیبی دشمن در حوزه اقتصاد و ناکارآمدسازی تحریم و همچنین مسائل امنیتی که برخی رژیم‌های منطقه با صرف هزینه‌های بسیار و حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی به دنبال ایجاد آن هستند، چیست؟

یکی از عرصه‌های تهدیدات نوین، فضای مجازی است. فضای مجازی عرصه‌ای است که عدم اشراف به آن می‌تواند خسارت‌های بسیاری را برای کشور به بار بیاورد. پس باید اشراف کاملی در این حوزه ایجاد شود. البته امروز اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده، اما نیازمند اقدامات بیشتری است. دشمنان در قالب یک عملیات روانی به دلیل داشتن قدرت رسانه‌ای برتر می‌خواهند القائاتشان را بیشتر از کارکردشان نشان دهند.

در بحث فضای مجازی از جزیره‌ای عمل کردن باید به سوی مجمع الجزایری برویم
به نظر من باید حضور ما در فضای مجازی موثر و کاربردی‌تر باشد و به داشته‌های امروز قناعت نکنیم. باید آینده را ببینیم. در این فضا حتماً نیاز به تحرک بیشتر و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود وجود دارد. اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم، باید بگوئیم در بحث فضای مجازی از جزیره‌ای عمل کردن باید به سوی مجمع الجزایری برویم. امروز اقدامات خوبی به صورت جزیره‌ای در فضای مجازی صورت می‌گیرد، اما اگر با همکاری بیشتر به مقابله با عملیات روانی دشمنان برویم، قطعاً نتایج بهتری به دست می‌آید. برتری جمهوری اسلامی در این است که با مردم صداقت دارد و حرف و عملش یکی است. اما استکبار جهانی میان حرف و عملش فاصله هست و در عملکردشان نفاق وجود دارد.

دشمنان در جنگ روانی به دنبال ناکارآمد نشان دادن ارکان نظام هستند، به نظر شما چگونه باید با این جنگ روانی مقابله کرد؟

ما از ابتدای پیروزی انقلاب با دشمنی‌ها آشنا هستیم. عملیات‌های روانی دشمن هم از ابتدا مشهود بوده است. دشمنی آن‌ها مختص به دیروز و امروز نیست و در آینده هم وجود خواهد داشت، اما آنچه مسلم است، این است که ما باید شرط صداقت را در مقابل مردم رعایت کنیم. اعتماد‌ها باید به جای اصلی خود برگردد در حالی که دشمن در تلاش است بی اعتمادی را در جامعه گسترش دهد. البته برخی کارکرد‌ها هم محل اشکال است و شفافیت لازم را ندارد و موجب ایجاد ذهنیت منفی در برخی از مردم می‌شود.

رسانه‌ها در مقابله با عملیات روانی دشمن نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. زیرا دشمنان سعی می‌کنند با جذب مخاطب به وسیله رسانه و شبکه‌های اجتماعی القائات خود را به مردمی که مطالعه و شناخت کمتری دارند بقبولانند. مسئولین نیز برای مقابله با این تهدیدات باید به جای حرف زدن، عمل کنند. البته مسئولان ما زحمات بسیاری می‌کشند، اما به دلایلی نمود کمتری دارد که در برخی موارد عدم برخورد به موقع با متخلفین موجب به وجود آمدن مسائلی می‌شود. از سوی دیگر، هزینه جرم در کشور ما پایین است و افراد به خود اجازه می‌دهند تخلف کنند. اگر با متخلفان و مجرمان متناسب با جرمشان برخورد نشود، بازخورد مناسبی در جامعه ندارد. من معتقدم هزینه جرم آنقدر باید در کشور بالا باشد که کسی جرات تخلف را به خود ندهد و حق مردم را پایمال نکند.

برخورد مناسب با متخلفان اقتصادی که در روز‌های اخیر رخ داد، موجب امید در بین مردم شد. در اجرای عدالت نباید تفاوتی میان افراد جامعه باشد و در برخورد با متخلفین اگر کم کاری رخ دهد موجب بد بینی مردم و استفاده دشمن از این شرایط و البته هجمه به ارکان اصلی نظام می‌شود. شما ببینید چرا به بسیج هجمه می‌شود، کارکرد بسیج، چون جلب رضایت خدا است و دشمن را به مخاطره انداخته است به آن حمله می‌کنند و یا اینکه به مسئولان و نظام حمله می‌کنند تا به آن‌ها آسیب برسانند و موجب بی اعتمادی مردم شوند، اما ما باید از این سرمایه‌ها پاسداری کنیم و در این شرایط صداقت می‌تواند یاس و ناامیدی را در بخش‌های اثرپذیر جامعه کاهش دهد. من معتقدم به جای حرف زدن باید عمل کنیم.

امروز در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی همان مجد و عزمت دوران ابتدایی انقلاب و حتی بیشتر از آن دوران وجود دارد و نمود آن جوانانی هستند که سنشان به انقلاب و دفاع مقدس نمی‌خورد، اما عامل اجرای احکام الهی و اجراکننده تکالیف الهی هستند. این جوانان برای رفتن به جبهه مقاومت سر از پا نمی‌شناسند و به دنبال انجام وظیفه خود در دفاع از حرمین شریفین و انقلاب اسلامی هستند.

آیا توانسته ایم از تمام توان و پتانسسیل موجود در بسیج بهره برداری کنیم؟

ما تنها توانسته ایم از بخش کمی از اقیانوس عظیم و بی کران بسیج استفاده کنیم و با وجود اینکه تنها بخشی از ظرفیت بسیج را استفاده کرده ایم، این همه برکات برای کشور داشته است. اگر همه قوا بتوانند از تمامی پتانسیل موجود در بسیج استفاده کنند، حتماً گلستانی خواهد شد. خلوص نیتی که بسیجیان دارند بی نظیر است، اما ما هنوز نتوانسته ایم از تمام این ظرفیت استفاده کنیم. در هر زمینه و عرصه‌ای که از بسیجیان درخواست کمک شده، آن‌ها وارد عمل شده و جلوتر از ما حرکت کرده اند و در برخی اوقات ما می‌دویم تا به آن‌ها برسیم، زیرا بسیج بجز رضایت خدا چیز دیگری را نمی‌بیند.

بسیج در حوزه سازندگی، اقتصاد مقاومتی، امنیت، کمک به مردم در عرصه‌های مختلف مانند بلایای طبیعی، سازندگی، مسائل اجتماعی و فرهنگ، اقدامات بسیاری را انجام داده است. دشمن به دنبال این است که جوانان ما را بی هویت کند و ما وظیفه داریم که از فرهنگ عظیم بسیج محافظت کنیم.

در پایان اگر سخنو مطلب خاصی خطاب به مخاطبان ما دارید، بفرمائید.

موضوع بسیار مهمی که باید همه جوانان ما به آن توجه داشته باشند اقتدا به نایب امام زمان (عج) است. الگوی اصلی ما در انقلاب اسلامی امامین انقلاب هستند. برای عمل به فرامین آن‌ها نباید غفلت کرد و یا لحظه شماری داشت. توصیه من به جوانان این است که از این مسئله مهم غفلت نکنند، زیرا دنیا و آخرت ما در گروی اطاعت محض و بدون چرا از، ولی فقیه است. ما باور داریم که اگر زنده باشیم و ظهور امام زمان (عج) را ببینیم، کسانی که امروز از، ولی فقیه اطاعت بی، چون و چرا می‌کنند، در محضر امام زمان (عج) نیز روسفید هستند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار