کد خبر: 935583
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در سال ۹۲ حدود ۶۰۰هزار نفر بیمه‌شده قالی‌بافی داشتیم که این آمار در حال حاضر به کمتر از ۳۰۰هزار نفر رسیده است.

فرشته دستپاک   با اشاره به آخرین وضعیت بیمه‌شدگان قالی‌بافی، اظهارداشت: در سال ۹۲ حدود ۶۰۰هزار نفر بیمه‌شده قالی‌بافی داشتیم که این آمار در حال حاضر به کمتر از ۳۰۰هزار نفر رسیده است.

وی افزود: دلیل کاهش آمار، این است که تعدادی از افراد بیمه‌شده‌ حائز شرایط لازم نبودن از این روسازمان تامین اجتماعی این افراد را از لیست بیمه‌شدگان حذف کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه جمعیت زیادی در کشور به حرفه‌ فرش‌بافی اشتغال دارند، تصریح کرد: در حال حاضر باتوجه به جمعیت زیادی که در حوزه فرش مشغول به‌کارند به تبع آن طی یک مکانیزم سه تا پنج ساله بتوانیم کلیه افرادی که در زمینه بافت فرش‌های دست‌بافت اشتغال دارند را در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که میزان صادرات فرش در سال‌جاری چقدر بوده و آیا تحریم‌ها تاثیری بر این امر داشته‌اند یا خیر؟ گفت: در سال ۹۶ و در شرایطی که تحریم‌ها به‌حالت تعلیق درآمده بودند، حدود ۴۸۶ میلیون دلار صادرات در حوزه فرش دست‌باف داشتیم.

دستپاک ادامه داد: در پنج ماه ابتدایی سال ۹۷ نیز رشد بسیار خوبی در صادرات داشتیم اما از ۶ مردادماه سال‌جاری که عملاً صادرات فرش دست‌باف تحریم شد و به‌دلیل اینکه حدود ۳۲درصد از صادرات فرش دست‌باف ایران به مقصد آمریکا بود، شاهد نزول چشمگیری در صادرات این محصول به کشور آمریکا و دیگر کشورها بودیم.

دستپاک در ادامه، توضیح داد: به‌دنبال این هستیم که طی مکانیسمی به‌صورت کمپین و یا یک پویش با کشورهای آلمانی‌زبان بتوانیم کشورهای دیگر را جایگزین بازار آمریکا کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه‌های آمریکا علیه صادرات فرش ایران گفت: در شرایط کنونی که با تحریم روبه‌رو هستیم، بازارهای اروپایی به همراه چین و هند مهم‌ترین مقصدهای صادراتی ایران هستند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به میزان صادرات فرش دستباف ایران در پنج امسال گفت: در این مدت حدود ۲۴۱۲,۱ تن فرش به ارزش ۱۲۰.۹ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

وی با بیان این مطلب که «نیازمند عزم و همت جدی همه کسانی هستیم که علاقه‌مند به این صنعت و هنر ملی کشورمان هستند»، تصریح کرد: تمام کسانی که به حوزه‌ فرش دست‌بافت علاقه داشته و تمایل دارند باعث رشد این هنر و صنعت شوند، علاقمند هستیم که بیایند و کمک‌مان کنند.

وی با اشاره به اینکه «شهر تبریز، شهر فرش جهانی است»، گفت: برای من سوال است که چرا در یک گردهمایی همچون همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور در شهر تبریز، از جامعه‌ فرش که در بحث صادرات غیرنفتی بسیار تاثیرگذار است، هیچ صادرکننده‌ نمونه‌ای در بین افراد شایسته تجلیل وجود نداشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران متذکر شد: امیدوارم سال آینده با تدابیر مسوولان کشور، استان و خود بنده به‌عنوان نماینده دولت در حوزه فرش کشور، ان‌شاالله بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در جمع صادرکنندگان نمونه‌ی کشور، تعداد قابل توجهی از بین جامعه فرش کشور انتخاب شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر