کد خبر: 933707
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
اکبر نصراللهی استاد ارتباطات گفت: شبکه «ایران اینترنشنال» در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به ستاد جنگ رسانه‌ای سعودی‌ها، غرب و ترامپ تبدیل شده است.

جوان آنلاین: اکبر نصراللهی کارشناس رسانه و ارتباطات درباره ظهور شبکه ایران اینترنشنال و همزمانی آن با بروز تحریم‌ها گفت: این شبکه از سال 96 و درست چند روز قبل از انتخابات و برای اثرگذاری در انتخابات ایران شروع به کار کرده است. تقریبا شبکه‌های دیگری هم که شروع به کار کردند همین وضعیت را داشتند و بی بی سی فارسی در سال 87 و چند ماه قبل از انتخابات 88 تاسیس شده است.

وی در همین زمینه افزود: قطعا یکی از اهداف تاسیسی شبکه‌های مختلف فارسی زبان تلویزیونی اثرگذاری بر تحولات ایران و افزایش اسلام هراسی و ایران هراسی است. در حال حاضر حاکمیت جمهوری اسلامی و نحوه کارکرد آن با این مختصات و نظام به ضرر کشورهای غربی است و می‌خواهند به این شکل ضد انقلاب‌ها و افرادی که مواضع خاصی دارند از این محورها استفاده کنند. بدیهی است که در آستانه تحریم‌ها افرادی که در شبکه‌های فارسی زبان تلویزیونی و ماهواره‌ای چه در bbc، چه در من و تو و چه در اینترنشنال هستند، در زمان شروع دوره جدید تحریم‌ها به ستاد جنگ رسانه‌ای غرب تبدیل شوند و ابزارهای رسانه‌ای غرب در این زمینه هستند تا بتوانند عملیات روانی مورد نظر امریکا و ترامپ را پیش ببرند و همین کار را هم انجام می‌دهند.

این کارشناس رسانه در ادامه با بیان اینکه محتوای برنامه‌های این شبکه‌ها به ستاد جنگ رسانه‌ای غرب تبدیل شده است، گفت: به جرات می‌توان گفت تحلیل محتوای برنامه‌های تلویزیون ایران اینترنشنال، بی بی سی و من و تو در ماه‌ها و هفته‌های اخیر و به ویژه در 24 ساعت گذشته کاملا به ستاد جنگ رسانه‌ای غرب و ترامپ بدل شده است و بیش از آنچه این تحریم اثر داشته باشد در واقع مردم را از این نگران می‌کنند که این تحریم‌ها چه اثرهای مخربی در آینده کشور دارد و مردم را به اعتراض و شورش تشویق می‌کنند.

نصراللهی درباره اینکه تا چه اندازه توانسته‌اند به هدف‌هایشان برسند، بیان داشت: این موضوع به این بستگی دارد که مسئولان و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی ما چطور عمل کنند. بدیهی است که اگر مسئولان به وظایف ذاتی خود در رسیدگی به مشکلات مردم و شنیدن صدای به حق مردم و مطالبات آنها کوتاهی کرده و به وعده‌های خود در چارچوب مقدورات رسیدگی نکنند و اگر به تعبیر مقام معظم رهبری پاسخگو نباشند و اگر در این جنگ همه جانبه اقتصادی و روانی مردم را متقاعد نکنند و از مشارکت و همراهی‌شان در طی کردن این مسیر سخت از مردم کمک نطلبند و فاصله‌ای بین خودشان و مردم ایجاد کنند، قطعا مسئولان به رسانه‌های مسئول کمک کردند تا بتوانند به هدفشان برسند.

وی با اشاره به بحث رسانه‌ها در این میان نیز افزود: رسانه‌هایی مثل صداوسیما و خبرگزاری‌ها و همین طور رسانه‌های غیررسمی که در این جغرافیا و در ایران فعالیت می‌کنند که قطعا باید دغدغه‌های اعتقادی، فرهنگی و ملی ایرانیان را داشته باشند، اگر وظیفه ذاتی‌شان که آگاه شدن و آگاه کردن است را نادیده گرفته و اطلاعات و اخبار و تحلیل درست به مردم ندهند و مردم را برای کسب اطلاعات به این رسانه‌هایی که دشمن هستند واگذار کنند، به هدف‌هایشان می‌رسند.

نصرالهی درباره اینکه این رسانه‌های معاند تا چه میزان می‌توانند به هدف‌هایشان برسند، گفت: در چنین شرایطی مردم باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و برخورد فعالانه با پیام‌های دریافتی از همین رسانه‌های داخلی و خارجی داشته باشند و این را بدانند که آنها عاشق چشم و ابروی مردم ایران نیستند و وقتی تلویزیون ایران اینترنشنال با بودجه 250 میلیون دلاری عربستان سعودی که به عادل عبدالکریم (مالک شبکه) داده آنرا اداره می‌کند، مسلم است که این شبکه با حمایت‌های عربستان سعودی اداره می‌شود. شبکه bbc که عاشق مردم ایران نیست! چرا انگلیس باید به شبکه‌ای آنقدر بودجه بدهد تا مردم ایران را آگاه و سرگرم کند؟ یا همینطور تلویزیون من و تو خیلی نگران تفریح و شادی مردم ایران است که در قالب برنامه‌های اینچنینی بخواهد شبکه‌ای را تاسیس کند؟ ! می‌خواهم بگویم مردم باید آگاه باشند. این شبکه‌ها و به ویژه شبکه‌هایی که از سوی غرب حمایت می‌شوند و افرادی که برای یک دلار و یک سنت‌شان حساب و کتاب می‌کنند، بی دلیل اینهمه هزینه نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تاسیس چنین شبکه‌ای چه آورده‌ای برایشان دارد که با حقوق‌های نجومی این شبکه را اداره می‌کنند؟ نیز بیان داشت: حتما انتظارشان این است که وقتی نتوانستند از راه‌های سخت و جنگ و به شکل‌هایی دیگر به اهدافشان که تغییر رفتار مردم و حاکمیت ما برسند،‌ الان به سمت ابزار نرم روی آورده‌اند و می‌خواهند از این طریق مردم را متقاعد کنند و خودشان صراحتا اعلام می‌کنند و در برنامه‌هایشان لو می‌دهند که چطور اعتراض کنید. برای مثال شبکه ایران اینترنشنال در دقایق ابتدایی که هنوز جسدهای شهدای حادثه ترور اهواز روی زمین است با سخنگوی الاحوازیه مصاحبه می‌کند و در آنجا به او خیرمقدم می‌گوید و برای اولین بار می‌بینیم که اجلاس منافقین در لندن را به طور مستقیم پخش می‌کند. اینها در حقیقت مستقیم و رو بازی می‌کنند و مردم را متقاعد می‌کنند تا برخی اوقات مقابل حاکمیت بایستند و رفتارشان را تغییر دهند و خط خود را از نظام جدا کنند و قطعا اگر بپذیریم که هدف تحریم و آنچه خود ترامپ می‌گوید تغییر رفتار است، اینطور نیست و آنها تغییر در نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند و می‌خواهند این کار توسط مردم ایران انجام شود.

نصراللهی در بخش دیگری از صبحت‌های خود نیز با اشاره به وظیفه ما در قبال دشمنی این شبکه‌ها چیست، گفت: در مجموع زمانی این رسانه‌ها می‌توانند به اهدافشان برسند که مسئولان کار خود را درست انجام ندهند، پاسخگوی مردم نباشند، خود را از مشارکت مردم بی‌نیاز ببینند، مسیر اشتباه سالهای گذشته را در نگاه به بیرون بیشتر مدنظر داشته باشند، همچنین اگر رسانه‌های ما کار خود را به درستی انجام ندهند و از تحولات جدید، آرایش رسانه‌ای، سیاسی و بین المللی جدید بی‌خبر بوده و مردم را آگاه نکنند و مردم سواد رسانه‌ای پایینی داشته باشند و برخورد فعالی با این پیام‌های رسانه‌ها نداشته باشند.

وی درباره اینکه چرا سعودی در سرمایه‌گذاری این شبکه دخیل است، گفت: به هر حال سعودی به لحاظ مبنایی با جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد و ایران را رقیب قدرتمندی می‌داند که در کشورهای اسلامی و عربی نفوذش را بیشتر می‌کند. به لحاظ اعتقادی عربستان حامی بسیاری از گروه های تروریستی مثل داعش و طالبان است. بنابراین طبیعی است که ایران را مانع گسترش تفکرات خود می‌داند و مانع حضور و گسترش قلمرو خود در کشورهای منطقه و دنیا می‌داند و احساس خطر می‌کند و طبیعی است که بخواهد به طرق مختلف با ایران مقابله کند. همانطور که دیدیم در بحث برجام و در بحث‌های مختلف عربستان به صراحت امریکا و اسرائیل را تشویق به برخورد با ایران می‌کند. از عربستان به غیر از این انتظار نمی‌رود که از تلویزیون‌ها و رسانه‌ها و گروه‌های تروریستی که مقابل ایران ایستاده‌اند، ‌حمایت کند.

استاد ارتباطات در ادامه بیان داشت: کشور ما تا به حال حمایت اقتصادی، رسانه‌ای، ‌نظامی را تجربه کرده و به جای اینکه عربستان به عنوان کشور اسلامی منافع خود را در وحدت و اتحاد با جمهوری اسلامی ببیند،‌ به غلط با امریکا و اسرائیل همکاری می‌کند و به زعم خودش این حمایت از امریکا و اسرائیل و تاسیس این شبکه‌ها منجر به سرکوبی و سرنگونی ایران خواهد شد. از طرفی شبکه ایران اینترنشنال تکثیر bbc و من و تو است و اینها آمدند تا رسانه‌های bbc را به اسم دیگری مطرح کردند.

وی در همین زمینه بیان داشت: افرادی مثل محمد منظر پور، صادق صبا و ... که در bbc کار می‌کردند از bbc جدا شدند و به ایران اینترنشال پیوستند تا بتوانند سریع‌تر به اهدافشان برسند و در این شبکه به شکل‌های دیگر و در قالب‌های دیگر همان پیام‌ها را بازتولید و بازنشر می‌کنند. شبکه من و تو بیشتر در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری، bbc در زمینه سیاسی و گفت‌وگو و نخبه‌ها و ایران اینترنشنال نیز به گروه‌های تروریستی و منافقین میدان می‌دهد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار