کد خبر: 932667
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
رئیس جنبش النهضه تونس معتقد است پیامد‌های قتل جمال خاشقجی شبیه به پیامد‌های خودسوزی محمد البوعزیزی، جوان تونسی در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی است که در نهایت به سرنگونی نظام زین‌العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس انجامید.
به گزارش ایسنا، به نقل از النشره راشد الغنوشی طی سخنانی در دومین همایش سالانه جنبش النهضه درباره پیامد‌های قتل جمال خاشقجی گفت که پرونده خاشقجی وجدان انسان را از خواب بیدار کرد و قدرت رسانه‌ها و ارزش‌های انسانی را نشان داد. در هفدهم دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، البوعزیزی در اعتراض به مصادره کالاهایش توسط پلیس در مقابل ساختمان شهرداری در مرکز تونس خود را به آتش کشید که در نتیجه این خودسوزی انقلابی در این کشور آغاز شد که به حکومت زین‌العابدین بن‌علی پایان داد.
 
اتمام حجت اردوغان با ریاض
با ادامه مقاومت عربستان در مقابل شفاف‌سازی پرونده خاشقجی رئیس‌جمهور ترکیه به ریاض هشدار داد: «اگر عربستان سعودی برای حل پرونده جمال خاشقجی تمایل ندارد، ترکیه این آمادگی را دارد که روند حقوقی را درباره این پرونده آغاز کند.» به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، در جمع خبرنگاران گفت: این جرم در استانبول اتفاق افتاده است و اگر عربستان سعودی نتواند روند حقوقی پرونده جمال خاشقجی را تکمیل کند، سیستم قضایی ترکیه وارد عمل خواهد شد. در حالی دادستان کل عربستان سعودی روز یک‌شنبه در سفر به ترکیه با مقام‌های ترکیه ملاقات کرد، که اظهارات اردوغان، ظاهراً واکنشی به مخالفت سعودی‌ها با محاکمه متهمان پرونده قتل خاشقجی در ترکیه است. روز شنبه اردوغان به عربستان سعودی پیشنهاد داده بود که مظنونان این پرونده در ترکیه محاکمه شوند، اما عربستان سعودی این پیشنهاد را رد و اعلام کرد که مرتکبان این قتل در عربستان دادگاهی می‌شوند. «جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا نیز روز شنبه بعد از دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که او و «عادل الجبیر» درباره لزوم تحقیق شفاف و کامل درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی اتفاق نظر داشتند. وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ افزود: «عادل الجبیر، وزیر خارجه هم کاملاً در این باره اتفاق نظر داشت و اصلاً هیچ شرط و شروط و ملاحظه‌ای نداشت. او گفت که ما باید بفهمیم چه اتفاقی افتاد، صحبت‌های ما در توافق با هم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار