کد خبر: 932093
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان:
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: وجود 42 مركز تاريخي و گردشگري و بيش از 100 خانه تاريخي در منطقه سه شهرداري اين منطقه را صاحب ويژگي هاي خاصي كرده است كه به همين منظور حدود 70 پروژه براي احياي بافت تاريخي و گردشگري در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، حسين كارگر در نشست خبري كه در ادامه سلسه نشست‌ های خبري "سه شنبه‌ها با رسانه‌ها" با شعار پاسخگويي در مسير اميد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: منطقه سه شهرداري اصفهان با بافت تجاري،‌ تاريخي و مذهبي يكي از مهمترين مناطق اصفهان است كه در ساليان گذشته مركز سه دوره حكومت هاي صفويان، ديلميان و سلجوقيان بوده است و ميدان امام(ره) اصفهان نيز به عنوان يكي از مهم ترين مراكز تاريخي و تجمع مردم اصفهان در اين منطقه واقع شده است. 
وي تصريح كرد: اين منطقه داراي 14 محله كليدي با بافتي تاريخي است. وجود 220 مسجد، ‌20 مركز حوزه علميه و حدود 42 مركز تاريخي و گردشگري اين منطقه را صاحب ويژگي هاي خاصي كرده است. به همين جهت سعي شده مباحث عمراني منطقه در خصوص احياي بافت هاي تاريخي و گردشگري باشد كه به همين منظور حدود 70 پروژه براي احياي اين بافت در نظر گرفته شده است.
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بيان اينكه افتتاح و راه اندازي واحد بازآفريني شهري از اقدامات خوب اين منطقه در سال جاري بوده است، ادامه داد: با توجه به تاكيدات شهردار اصفهان به موضوع گردشگري، واحد بازآفريني شهري در راستاي پيگيري امور بافت هاي فرسوده و تاريخي تاسيس شده است. بالغ بر 100 خانه قديمي و تاريخي نيز در منطقه سه وجود دارد كه متاسفانه به دليل مشكلات مالكيتي، ميراثي و انحصار ورثه در حال تخريب است كه در اين مورد مذاكراتي با سازمان ميراث فرهنگي انجام شده و با مشاركت خود مالكين و دعوت از سرمايه گذاران درصدد احياي اين خانه ها هستيم و در صورت انجام همكاري لازم، شهرداري در اين خصوص آمادگي كامل دارد.
وي از شناسايي حدود 600 گلوگاه شهري در منطقه سه خبر داد و افزود: قرار است با توجه به روند خوبي كه وجود دارد در جهت آزادسازي اين گلوگاه ها و روان سازي معابر حركت كنيم. اين مي تواند اقدام خوبي در جهت تسهيل تردد گردشگران باشد.
کارگر با بیان اینکه احیاي محورهای تاریخی از جمله بازارچه دردشت و حسن آباد در منطقه در دستور کار است، گفت: عملیات سنگ فرش پیاده ‌راه ضلع شرقی چهارباغ عباسی به اتمام رسیده و پیاده‌ رو ضلع شرقی 97 درصد پیشرفت فیزیکی داشته كه تا دو هفته آینده به اتمام می رسد. وی با بیان اینکه تاكنون برای پیاده راه سازی ميانه چهارباغ 6 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: کسبه و شهروندان از پیاده راه شدن چهارباغ بسیار راضی هستند، زیرا خانواده ‌ها در محیطی ايمن و آرام حضور مي يابند. البته این محور پیاده ‌راه قرار است از میدان امام حسین (ع) به خيابان سپه و میدان تاریخی امام (ره) ادامه پیدا کند. 
مدير منطقه سه شهرداري اصفهان با اشاره به طرح محور میانی چهارباغ اظهار کرد: اين طرح به صورت آب نماهای قدیمی احیا می شود.
وي در خصوص فعالیت مغازه‌های اطراف چهارباغ عباسی، گفت: فلسفه احداث پاساژهای اطراف چهارباغ تولید و فروش صنایع دستی بوده است. در حال حاضر فعالیت مغازه ها سنخیتی با این موضوع ندارد اما ابتدا باید رونق چهارباغ را تحقق بخشیده و سپس تعریف کنیم که چه مشاغلی می‌ توانند در چهارباغ فعالیت داشته باشند و البته اين مشاغل بايد در شأن اين خيابان تاريخي باشند.
كارگر با اشاره به پروژه خیابان آقانورالله نجفی گفت: تاکنون 60 درصد معادل چهار هزار و ۲۳۵ مترمربع از آزادسازی خیابان آقانورالله نجفی انجام شده، در حال حاضر نیز 200 متر از این خیابان حد فاصل خیابان نشاط تا بعد از بیت الحسین(ع) آماده شده و ظرف یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد. براي آزادسازی مابقی مسیر که حدود سه هزار مترمربع است، به همکاری شهروندان نیاز داریم، تاکنون برای آزادسازی این خیابان شش میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه شده است.
وي در ادامه به احداث دسترسی محلی انتهای خیابان آیت الله صافی اشاره کرد و گفت: این خیابان به عرض 16 متر و طول 280 متر در حال احداث  است كه تاكنون 31 درصد، آزادسازي آن انجام گرفته و پيش بيني مي شود تا پايان سال اين آزادسازي ها به اتمام برسد.
مدير منطقه سه شهرداري اصفهان با تاکید بر اینکه امسال مرمت حمام های قدیمیِ در حال تخریب در دستور کار قرار گرفته است، گفت: متأسفانه حمام خسرو آقا در دوره هاي قبل به كلي تخريب شده بود كه قرارداد احياي آن با سازمان نوسازي و بهسازي منعقد شده و حدود 70 درصد پيشرفت فيزيكي براي احياي اين حمام تاكنون صورت گرفته است. براي حمام شاهزاده واقع در خيابان مسجد حكيم كه يكي از بناهاي صفوي با ارزش منطقه است نيز كار احيا آغاز شده و تاكنون بالغ بر يك ميليارد هزينه شده است.
كارگر با بیان اینکه تملک ها در میدان امام علی (ع) روند بسیار خوبی داشته است، گفت: میدان جلوخان مسجد جامع یکی از مهم ترین پروژه‌های میدان امام علی (ع) به شمار می رود. تاکنون یک هزار و 765 متر از آزادسازی میدان جلوخان با هزینه‌ ای بالغ بر هشت میلیارد تومان انجام شده است و برای انتقال مغازه‌ دارانی که محل کسب آنها در مسیر پروژه میدان جلوخان قرار داشت، مجموعه تجاری اداری کمرزرین در دست احداث است.
وی تأکید کرد: پروژه تجاری- اداری کمرزرین با سه طبقه پارکینگ و دو طبقه تجاری در حال احداث است و سعی شده در توافق با مالکان مغازه ها به گونه ای اقدام کنیم که ضرری به کسبه وارد نشود.
مدير منطقه سه شهرداري اصفهان با اشاره به آزادسازي املاك محدوده منطقه سه، گلوگاه ها و خانه هايي كه در مسير طرح ها وجود دارد، گفت: حدود يك هزار و 923 متر آزادسازي با هزينه اي بالغ بر دو ميليارد انجام شده است.
وي با بيان اينكه با توجه به حجم سنگيني از نخاله و زباله كه در منطقه وجود دارد اقدامات خوبي در خصوص نظافت و پاكيزگي منطقه سه انجام مي شود، اضافه كرد: در ماه حدود 172 تن و روزانه  5 هزار و 832 كيلوگرم پسماند خشك و حدود 67 هزار كيلوگرم پسماند تر، زباله هاي منطقه است ‌كه جمع آوري و حمل مي شود.
كارگر، حجم ضايعات مربوط به فضاي سبز منطقه را هشت هزار كيلوگرم ذكر كرد و افزود: 5 هزار كيلوگرم نخاله ساختماني منطقه و در حدود 2 ميليون و 300 هزار متر مربع از سطح منطقه رفت و روب انجام مي شود كه جاي تقدير از كارگران و مسئولان خدمات شهري منطقه دارد.
وي با اشاره به بودجه امسال شهرداري منطقه سه، تاكيد كرد: 140 ميلياردتومان بودجه اين منطقه از شهرداري است كه 68 ميليارد آن عمراني و مابقي به صورت جاري است. بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته و شرايط سخت مالي تاكنون 39 درصد بودجه تحقق يافته كه در مقايسه با سال گذشته حدود 19 درصد افزايش را شاهد هستيم كه نويد خوبي براي شهر اصفهان است.
وي تاكيد كرد: محور مياني چهارباغ به صورت آبنما، پياده راه و همان طرح قديم دوره صفويه ساخته مي شود. اين طرح در مرحله نهايي است و با هماهنگي هاي لازم با ميراث فرهنگي كل كشور و استعلام هاي لازم اجرا مي شود. 
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تاكيد كرد: 23 درصد از سطح منطقه در بافت فرسوده قرار دارد كه 11 درصد كل شهر اصفهان را شامل مي شود. به دليل وجود مراكز تجاري اطراف ميدان امام بافتي خاص وجود دارد كه همچنان احيا نشده است. يكي از دلايل اين موضوع وجود خانه هاي تاريخي و قديمي است و اين يكي از دغدغه هاي ما در احياي بافت هاي فرسوده است.
وي سرانه فضاي سبز منطقه را حدود 26 دهم متر مربع ذكر كرد و افزود: حدود 305 هزار متر پارك شهري نيز در منطقه وجود دارد كه بايد آن را حفظ كنيم.
كارگر با اشاره به تراكم بالاي خيابان ابن سينا، گفت: زماني كه پروژه میدان امام علی (ع) اجرا شد واحدهای تجاری‌ زیادی در فضایي كوچك به کسب و کار مشغول بودند كه از این میدان برچیده شدند و این میدان احیا شد، اما کسبه خردی که دیگر امکان فعالیت در این میدان را نداشتند به سمت خیابان ابن سینا رفته ‌اند.
وي افزود: منطقه سه یک بافت تجاری ويژه دارد به صورتي كه در اسفند ماه و شب عيد تمام خيابان هاي منتهي به ميدان امام علي به دليل وجود دستفروش ها مسدود مي شود كه امسال براي جلوگيري از به وجود آمدن مشكل براي خيابان ها و خانه ها اين دستفروش ها به ميدان امام علي برده شده و مستقر شدند. 
مدير منطقه سه شهرداري اصفهان در خصوص مشكلاتي كه براي توافق با مالكان وجود دارد، گفت: در مسیر توافق با مالکان رضایت کسبه برای شهرداری بسیار مهم است. برخي كسبه اکنون با توجه به اینکه مغازه های ساخته شده در پروژه کمرزرین طبق استاندارد حداقل 15 مترمربع است و باید برای خریداری آن هزینه پرداخت کنند، معترض هستند، در حالی که اين افراد بايد حق را در نظر بگیرند چرا که کسبه حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کرده‌ اند.
وی در خصوص وجود مشکلات سد معبر در این منطقه گفت: یکی از وظایف مهم شهرداری سد معبر است و طبق قانون برای رفع سد معبر به صورت جرایم و توبیخ می توانیم اقدام کنیم اما ترجيح مي دهيم با فرهنگ سازي و آموزش اين روند اصلاح شود.
كارگر ادامه داد: جمعيتي كه روزانه در منطقه سه تردد دارد دو برابر جمعيت ساكن در منطقه است. در رابطه با مشاغل مزاحم در ماه گذشته 35 مورد پرونده تشكيل و 4 مورد مغازه پلمب شده است. در اين خصوص به دنبال ايجاد تنش نيستيم و سعي ما بر آموزش و تذكر است.
وي با اشاره به مشكلات خشكسالي اضافه كرد: از 38 حلقه چاه منطقه 32 حلقه خشك شده است. عرصه هاي فضاي سبز منطقه حدود 710 هزار متر مربع است كه تامين آب آن دغدغه ماست اما با اقدامات انجام شده با كمترين آسيب در اين خصوص مواجه بوده ايم.
كارگر به سرانه ورزشی منطقه اشاره و تصریح کرد: در منطقه سه سرانه ورزشی کم است اما امسال چند ایستگاه ورزشی روباز منطقه، ساماندهی و مورد استفاده شهروندان قرار گرفت، در حال حاضر در حاشیه زاینده رود ایستگاه های ورزشی خوبي برای استفاده شهروندان وجود دارد با این وجود در بودجه سال 97  افزايش سرانه ورزشي منطقه در دستور كار است.
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به وجود مطب پزشكان و مشكلات ناشي از حضور آنها در خيابان آمادگاه، خاطرنشان کرد: پزشكان با توجه به قانون مي توانند از محل هاي مسكوني براي زدن مطب استفاده كنند در اين خصوص سعي ما بر اين بوده با پزشكان تعامل داشته باشيم. شهرك سلامت در اختيار شهرداري نيست و مكاني است كه توسط سرمايه گذار بخش خصوصي ساخته شده است. به دليل اين كه شهرك سلامت در قالب استقرار كلينيك ها پيش بيني شده اما نظر پزشكان، استقرار در قالب مطب هاي جداگانه است، حضور پزشكان در اين شهرك هنوز محقق نشده و از لحاظ قانوني نيز نمي توان پزشكان را مجبور به ترك خيابان آمادگاه كرد اما پيش بيني مي شود با بسته شدن چهارباغ، لزوم اين جا به جايي از سوي پزشكان احساس شود.
وي لزوم ايمن سازي مدارس را مورد تاكيد قرار داد و افزود: مدارس منطقه بايد احيا و به خوبي ايمن سازي شود. در خصوص نوسازي و بهسازي مدارس نخستين نكته اي كه در شهرداري مورد توجه قرار مي گيرد اين است كه آيا ساختمان، تاريخي است و  مدرسه اي كه قرار است پروانه ساخت بگيرد ثبت ميراثي دارد يا خير. در صورت وجود چنين موردي به هيچ وجه، اجازه تخريب داده نمي شود. 
كارگر با اشاره به مَدرس ابن سينا افزود: شهرداري متولي اصلي حفاظت از ميراث تاريخي نيست اما در اين خصوص دغدغه پاسداري از ميراث فرهنگي را دارد. در خصوص مدرس ابن سینا نيز به ميراث پیشنهاد دادیم خانه های مجاور را خریداری و به اين مدرس الحاق کنیم تا امكان احيا وجود داشته باشد. با توجه به اینکه متولی اجرای طرح، میراث بوده اين طرح باید توسط آن ها انجام

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار