کد خبر: 930778
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
در نشست «شنبه‌های انقلاب» مطرح شد
بیست‌وششمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «مساجد و نماز» با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی روزگذشته در شبستان مسجد صفا تهران برگزار شد.
عليرضا سزاوار
بیست‌وششمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «مساجد و نماز» با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی روزگذشته در شبستان مسجد صفا تهران برگزار شد.
در این نشست سردار سیروس صابری جانشین فرمانده سپاه محمد‌رسول‌الله - محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور- حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی و مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش در امور عترت و نماز – حجت‌الاسلام رضایی مسئول بسیج مساجد و محلات – حجت‌الاسلام دسمی مسئول سابق بسیج مساجد و محلات به همراه جمعی دیگر از مسئولان و نخبگان علمی برگزار شد. در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش در امور عترت و نماز با اشاره به اینکه اهتمام به نماز در سند جامع نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است، تصریح کرد: در سال ۷۶، سند جامع نماز در کشور تدوین شد و تمامی دستگاه‌ها و ارکان اجرایی کشور مأمور شدند تا ذیل آن سندی درباره نماز برای دستگاه خود تدوین کنند. بهشتی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز به صورت سالانه گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر صدور پیام سالانه برای حج، هر سال پیامی به اجلاس نماز ارائه می‌کنند که نشان از اهمیت نماز نزد ایشان دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز افزود: در چهار سال گذشته، اجلاس نماز سه سال پیرامون مسجد به بحث و تبادل نظر پرداخت و سال گذشته به موضوع فضای مجازی و تولیدات هنری با موضوع نماز پرداخت. امروز بیش از ۵۰ هزار مسجد در کشور فعال است که در ایام عادی سال برخی از آنان دارای ۵۰۰ نمازگزار و در ایام خاص شاهد حضور بیش از هزار نمازگزار هستند.
در ادامه این نشست محمود مظفر، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه نماز و مساجد و مقایسه جایگاه نماز قبل و بعد از انقلاب گفت: مساجد قبل از انقلاب منفعل بودند، اما انقلاب اسلامی آن‌ها را فعال کرد در حقیقت انقلاب، مسجد را محور تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار داد. قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه هزاران مقاله، پژوهش‌نامه، پایان‌نامه درخصوص نماز نوشته شده است، گفت: پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها که از ابتدای انقلاب تا امروز نوشته شده است، نشان می‌دهد که اعتقاد ۹۰ درصد مردم به مبانی دینی پس از انقلاب اسلامی بیشتر شده و مردم نسبت به قبل از انقلاب گرایش بیشتری به نماز پیدا کرده‌اند.

تشکیل ۹۰۰ نماز جمعه فعال
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید گواهی، تولیت آستان امامزاده‌صالح (ع) نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به دستاورد‌های تربیتی مساجد گفت: حلقه‌های صالحین امر بسیار مهمی است که درون مساجد تشکیل شد و روحانیون و جوانان را به هم پیوند داد. اکنون بیش از ۱۰ هزار گروه جهادی که از مساجد برخاستند از دیگر افتخارات انقلاب اسلامی است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان دستاورد‌های زیرساختی در حوزه مساجد بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: تشکیل ۹۰۰ نماز جمعه فعال در کشور نشان از اهمیت نماز پس از انقلاب اسلامی است به نحوی که قبل از انقلاب در کشور نماز جمعه وجود نداشت.

کانون فعال خدمت‌رسانی
حجت‌الاسلام احسان رضایی، مسئول بسیج مساجد و محلات در ادامه بیست و ششمین شنبه انقلاب در سخنانی با بیان اینکه خدمات اجتماعی مساجد به برکت شکل‌گیری انقلاب اسلامی در کشور بوده است، اظهار داشت: مساجد محل تجمع نیروی انسانی گروه‌های جهادی، جمع‌آوری کمک‌های مالی، امکانات و کالا‌های مورد نیاز نیازمندان است و گروه‌های جهادی از مساجد اعزام می‌شوند تا با حضور در مناطق محروم به ارائه خدمات بپردازند.
رضایی اضافه کرد: برخی از اعضای گروه‌های جهادی مورد هجمه ضدانقلاب قرار گرفتند، به طوری که در مسیر خدمت‌رسانی جهادی به نیازمندان، شهید نیز اهدا شده است.
مسئول بسیج مساجد و محلات با بیان اینکه مساجد در حوادث غیرمترقبه به عنوان کانون خدمت‌رسانی فعال می‌شود، افزود: در زمان سیل و زلزله‌های اخیر کشور، مسجد همواره به عنوان محل مورد اعتماد مردم، کانون مراجعات مردمی برای ارائه کمک به نیازمندان بوده است. وی با بیان اینکه مساجد در زمان جشن‌های نیکوکاری از مرکز فعال کشور هستند، تصریح کرد: مساجد در جشن‌های نیکوکاری به مناسبت سال تحویل، ماه‌رمضان و بازگشایی مدارس با تهیه بسته‌های حمایتی توسط هیئت امنا، روحانی و اهالی مسجد، محلی برای کمک به نیازمندان می‌شوند.

هم کانون هم پادگان
سردار سیروس صابری، جانشین سپاه محمد‌رسول‌الله تهران بزرگ و یکی از فرماندهان دفاع مقدس در ادامه این نشست در سخنانی گفت: یک تجربه خوبی از مساجد در دوران انقلاب اسلامی به‌دست آمده است و مسجد توانسته کانون و هسته اصلی انقلاب اسلامی باشد.
صابری با اشاره به تشکیل بسیج در مساجد ادامه داد: کاربرد دیگر مساجد در دوران انقلاب اسلامی تشکیل نیرو‌های امنیتی و حفاظتی بود که مسئولیت آن‌ها حفاظت از مراکز و محله‌ها بود.
جانشین سپاه تهران بزرگ تأکید کرد: مسجد هم یک کانون فرهنگی و هم یک پادگان نظامی است که در آن به افراد رزم‌های اولیه آموزش داده می‌شود تا برای دفاع از کشور آماده شوند. صابری با بیان اینکه مسجد کانون تجمعات بوده و هست افزود: در دوران دفاع مقدس، مسجد به غیر از اینکه محلی برای سازماندهی افراد باشد، در جایگاه یک پشتیبان هم ظاهر شد، مایحتاج جبهه‌های جنگ را جمع‌آوری و به جبهه‌های حق علیه باطل روانه می‌کرد. به گفته صابری، اکنون ۱۷۹۱ مسجد در سطح شهر تهران موجود است که تک‌تک این مساجد کانون و پایگاهی برای حفاظت و امنیت تهران بزرگ است و توانسته در بین مردم و جوانان جایگاهی ویژه باز کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار