کد خبر: 926461
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
امین حطیط
جوان آنلاین: آمریکا برای اینکه زیر بار شکست استراتژیکش در عراق و سوریه نرود، طرح مرکبی را آماده کرده که در صورت موفقیت می‌تواند آثار شکست واشنگتن را از بین برده و جلوی بهره‌برداری اردوگاه پیروز از تحولات منطقه‌ای را بگیرد. این طرح شامل تحت کنترل گرفتن روند تشکیل دولت در عراق و مهار اوضاع در منطقه ادلب و جلوگیری از آزادسازی آن است.
آمریکا با این اقدام می‌خواهد دولت سوریه به سمت فعالیت‌های سیاسی برای استقرار ثبات و امنیت فراگیر در کشور پیش نرود و زمینه برای خروج اشغالگران از این کشور از جمله اشغالگران آمریکایی و ترکیه‌ای فراهم نشود. آمریکا برای جبران شکست سیاست‌های تجاوزطلبانه خود در منطقه به صورت ویژه روی سوریه و عراق متمرکز شده است، چرا که معتقد است بازگشت تاثیرگذار واشنگتن به این کشور‌ها می‌تواند ارتباط محور مقاومت را از هم قطع کند؛ علاوه بر اینکه آمریکا می‌تواند با این اقدام کنترل ذخایر جهانی نفت را در دست داشته باشد.
آمریکا ادامه دامنه درگیری‌ها در سوریه را فرصتی گرانبها برای خود می‌داند تا بتواند توطئه‌های خود در منطقه تحت عنوان معامله قرن برای از بین بردن آرمان فلسطین و وارد کردن رژیم صهیونیستی در نقش و تاثیرگذاری در تمام منطقه عربی و ابقای موجودیت این رژیم را تضمین کند. آمریکا در عراق بعد از انتخابات پارلمانی از منظر تشکیل دولت وارد عمل شده است، البته کاخ سفید برای این اقدام نیازمند جمع‌آوری تایید ۱۶۵ کرسی پارلمانی است تا بتواند بزرگ‌ترین فراکسیون را تشکیل دهد، فراکسیونی که دست‌کم باید با حضور ۵ جریان در پارلمان تشکیل شود. در همین رابطه آمریکا فرستاده‌ای را برای عراق تعیین کرده که ماموریت اصلی وی تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون در اردوگاه محور مخالف رویکرد‌های مقاومت و هوادار عربستان و آمریکاست تا سیاست‌های این کشور را اجرا کرده و زمینه را برای استعمار عراق و بازبینی در توافق استراتژیک امضا شده میان عراق و آمریکا طی سال‌های گذشته فراهم کند. آمریکا این روز‌ها گمشده خود را در حیدر العبادی، نخست‌وزیر کنونی جست‌وجو می‌کند، چرا که او اخیرا مخالفت خود را با ایران اعلام کرده و آمادگی‌اش را برای پذیرش مطالبات آمریکا و عربستان بیان کرده است. وی در همین راستا عزمش را جزم کرده تا با تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون، خود را برای دومین بار به عنوان نخست‌وزیر عراق معرفی کند، البته تعداد آرایی که العبادی را تایید می‌کند، تقریبا ۱۵۰ نماینده است و تعداد دیگری از آرا نیاز است تا به مرز ۱۶۵ رأی برسد. آمریکا برای تحقق اهداف خود برت مک‌گورک، نماینده خود را موظف کرد تا در ۳ محور وارد عمل شود. رویکرد اول درباره روسای فراکسیون‌ها در حجم‌های مختلف است که تلاش می‌شود حمایت آن‌ها را جلب کند. آمریکا در درجه دوم به دنبال جلب نظر نمایندگان فراکسیون‌هاست و به آن‌ها درباره ایجاد فراکسیونی از جریان حشدالشعبی هشدار می‌دهد. جبهه سوم نیز در زمینه مصادره افکار عمومی و تحریک مردم نسبت به آن چیزی است که نفوذ ایران در عراق خوانده است. آمریکا از طریق به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره به همراه سایر مراکز جریان حشدالشعبی و نیرو‌های حامی ایران تلاش دارد اینگونه وانمود کند که افکار عمومی موجودیت و نقش ایران در عراق را نمی‌پذیرد، اما این اقدام نتیجه معکوس داد و تقریباً شانس العبادی برای رسیدن به نخست‌وزیری را به صفر رساند و جلوی به قدرت رسیدن هر شخصیت جایگزین دیگر که همراه با برنامه‌های آمریکا و عربستان باشد را گرفت. طرح آمریکا تاکنون در امکان تسلط بر این کشور شکست خورده و شرایط را برای تشکیل دولتی فراهم کرده که قادر به حفظ دستاورد‌های عراق در تمامیت ارضی و استقلال و ثروت‌های خدادادی و نقش منطقه‌ای و استراتژیک این کشور باشد. در سوریه نیز آمریکا تلاش کرد جلوی آغاز عملیات آزادسازی ادلب از دست گروه‌های تروریستی را بگیرد تا بعد از آن وارد مرحله پیگیری تحولات میدانی منطقه شرق فرات شود. آمریکا توطئه‌های خود برای جلوگیری از آغاز عملیات پاکسازی ادلب را در سه محور برنامه‌ریزی کرده است:
اول- ارعاب و تهدید به مداخله نظامی در صورت آغاز عملیات ارتش در ادلب. دوم- مانور نظامی و تقویت نیرو‌ها و تهدید به آماده بودن ۲۲۰ موشک تاماهاک برای هدف قرار دادن اهداف مختلف در سوریه در صورت استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی. سوم- مانور‌های نظامی در منطقه التنف که وانمود می‌کند آمریکا قدرت بالایی برای مداخله نظامی مستقیم در عراق را دارد. با این وجود بار دیگر تلاش‌های آمریکا با شکست روبه‌رو شده، دولت سوریه آتش‌بس را رد کرده و درگیری‌های ادلب را به تعویق نمی‌اندازد و در حال حاضر مقدمات آغاز این درگیری‌ها از سوی نیرو‌های هوایی روسیه و سوریه ضد مراکز استقرار تروریست‌ها آغاز شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار