کد خبر: 921213
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
روایت «جوان آنلاین» از درس‌هایی که «استندآپ کمدین‌ها» به ایران می‌دهند
شب گذشته صحنه‌هایی در خندوانه ناظر بودیم که به ایران و ایرانی اخلاق و انصاف آموخت و به ما یاد داد چطور باید در عین رفاقت، رقابت کرد.
محمد صادق عبداللهی

سرویس فرهنگی جوان آنلاین: آخر هر هفته چشمان بسیاری منتظرند «خنداوانه» از قاب تلویزیون مهمان خانه‌شان شود. برنامه‌ای که اگر از برخی نقاط ضعف آن بگذریم نسبت به سایر برنامه‌های مشابه قرابت نزدیکی به فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد. تبلیغ کالای ایرانی، همراهی و تبلیغ شعارهایی همچون صرفه جویی در مصرف آب و برق، معرفی کتاب‌های ارزشمند، حضور خانواده شهدا و جانبازان، ضبط برنامه‌های ویژه مناسبت‌های مذهبی، نوع پوشش مجری، انتخاب مناسب مهمانان و دعوت از نظامیان و روحانیت، نوع چیدمان صحنه و حتی سوالاتی که از مهمانان پرسیده می‌شود همه از مصادیق تلاش «رامبد جوان» و تیم همراهش برای ارتقاء فرهنگ ایران هستند.

در بین آیتم‌های مختلف این برنامه، مسابقه خنداننده‌شو که ابتکاری جالب از «رامبد جوان» در فصل چهارم خندوانه بود حالا پایش به فصل پنجم نیز باز شده است. این مسابقات که بیشترین انتقادات به خندوانه نیز به خاطر آن بوده است، توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند و افراد مختلف از سراسر کشور برای ورود به آن تلاش نمایند.

شب گذشته چهارمین شب از مرحله یک چهارم نهایی خنداننده‌شو بر روی آنتن تلویزیون رفت. این شب که رقابت بین «آیت بی‌غم» از گروه «رامبد جوان» و «وحید رحیمیان» از گروه «فرهاد آئیش» بود با اتفاقاتی نادر همراه شد.

خنداننده‌شو دیشب درس اخلاق داد

شوخی‌‎های آیت بی‌غم و تواضع فرهاد آئیش

استندآپ اول در این شب را «آیت بی‌غم» به اجرا گذاشت. اجرایی که پر بود از شوخی با شخصیت‌های مختلف داخلی و خارجی، از ترامپ گرفته تا فرهاد آئیش. «بی‌غم» که خواب‌های بی‌سر و ته‌اش را روایت می‌کرد «آئیش» را گاهی پیرمردی از خود رضا که پایش را برای بوسیدن دراز می‌کند و گاهی کلاغ و اژدها تصویر می‌کرد.

خنداننده‌شو دیشب درس اخلاق داد

در انتهای این آیتم، «آئیش» نه تنها ناراحت نشد بلکه با درآوردن صدای کلاغ تماشاگران را به وجد آورد تا حدی که همه‌ی حضار برخواستند و او را تشویق کردند.

این در حالی است که «فرهاد آئیش» با سابقه‌ای پربار در بازیگری سینما و تئاتر، از پیشکسوتان هنر کمدی در ایران به شمار می‌رود و فردی با جایگاه او می‌توانست چنان متکبرانه برخورد کند که حتی اجازه ندهد کسی او را «تو» خطاب کند!

رفاقت به جای رقابت

اما نوبت به «وحید رحیمیان» که رسید، نتوانست اجرای خود را کامل کند و در اواسط اجرا با عذرخواهی از حضار و داورین بیان داشت که ذهنش به هم ریخته است و نمی‌تواند اجرای خود را تمام کند.

داورین مسابقه هم که همواره بیان داشته‌اند در این مسابقه بیشتر از رقابت، رفاقت و پیشرفت شرکت کنندگان برایشان اهمیت دارد بر خلاف قوانین مسابقه اجازه دادند «وحید» با تنفسی «ده دقیقه‌ای» بار دیگر بر روی صحنه حاضر شود.

«اشکان خطیبی»، «رامبد جوان» و سایر تیم خندوانه و شرکت کنندگان خنداننده‌شو، حتی رقیب وحید یعنی «آیت»  تلاش کردند با رفتار و گفتار خود امید و اعتماد به نفس را به «رحیمیان» باز گردانند که در مجموع صحنه‌های بسیار دیدنی را رقم زدند.

درس اخلاق و مردم‌سالاری در خنداننده‌شو

در انتهای برنامه نیز «فرهاد آئیش» و «وحید رحیمیان» از رای دهندگان خواستند که به دور از احساسات به «آیت بی‌غم» که اجرایی بهتر را به نمایش گذاشت رای دهند تا حق «آیت»، که اجرای بهتری داشت، ناحق نشود؛ هر چند که «آئیش» با انتقادهای خود «وحید» را متوجه اشتباهات خود کرد.

درس‌های خنداننده‌شو برای ایران

هر چند که مسابقات خنداننده‌شو به دلیل استفاده از شوخی‌های جنسی و شوخی با والدین پیش از این مورد انتقاد بسیاری از دغدغه‌مندان فرهنگ واقع شد اما نکات بسیار دیدنی از رقابت‌ها و رفاقت‌ها، از «آیت الکرسی» خواند «محمد جواد رضایی» برای آرام کردن رقیبش گرفته تا کمک کردن سرپرست‌های تیم‌ها به یکدیگر و اشک ریختن رقبا برای حذف سایرین، در این برنامه نهفته است که نشان دهنده زیبایی‌های کار گروهی و تیمی برای رسیدن به هدفی مشترک است.

خنداننده‌شو این شب‌ها، منهای نکات منفی، در کنار خنداندن مردم درس اخلاق و زندگی را به همه‌‎ی ایرانیان می‌آموزد. برخی از درس‌هایی که خنداننده‌شو به ما می‌آموزد:

۱) خندوانه به ما می‌آموزد، مثل بچه‌های خنداننده‌شو، موفقیت و منافع ایران برایمان مهم باشد نه موفقیت‌های شخصی و در مسیر رسیدن به قله‌ها دست یکدیگر را بگیریم، برای هم دعا کنیم و از موفقیت هم خوشحال و از شکست هم ناراحت شویم.

۲) خنداننده‌شو به ما می‌آموزد، برای رسیدن به هدف، بدون توجهِ ناامید کننده به موانع، رقیب‌ها و سختی‌ها تمام تلاش خود را به کار گیریم و نتیجه را به خدا بسپاریم.

۳) خنداننده‌شو به ما می‌آموزد، موفقیت همیشه در رسیدن به نقطه‌ای که در ابتدا تعریف کرده‌ایم نیست، بلکه گاهی شکست‌ها و تجربیات راه برایمان پیروزی‌هایی دارد که رسیدن به نقطه هدف نخواهد داشت.

۴) خنداننده‌شو به ما می‌‎آموزد، مردم سالاری یعنی رقابت در عین رفاقت و عرضه صادقانه و بی‌تکلف توانایی‌ها خود در برابر چشمان مردم و در انتها احترام بی‌چون و چرا به رای و نظر آنان و کمک به منتخبین برای خدمت‌گزاری.

۵) خنداننده‌شو به ما می‌آموزد، می‌شود با حفظ احترام نقد کردن، خندید، اصلاح کرد و به جلو پیش رفت.

۶) خنداننده‌شو به ما می‌آموزد، در مسیر زندگی باید قدردان لحظه لحظه عمرمان باشیم چرا که اتلاف یک لحظه از عمر ممکن است موجب پشیمانی‌ها باشد.
 
۷) خنداننده‌شو به ما می‌آموزد، برای رسیدن به موفقیت باید همه‌ی گروه تحت رهبری واحد حرکت کنند و با گوش سپردن به راهنمایی‌ها، تعلیمات و تجربیات او تلاش کنند.
 
۸) خنداننده‌شو به ما می‌آموزد، تشویق، تعریف یا ارعاب نباید در لحظه برای ما مهم باشد و موجب گردد تصمیمات خود را بر اساس هیجانات بگیریم بلکه باید با عقلانیت در مسیر رسیدن به هدف تلاش کرد.
 
۹) خنداننده‌شو به ما می‌آموزد، خطاها را ببخشیم و به انسان‌ها و جامعه فرصت جبران اشتباهات را بدهیم.
 
لزوم تلاش برای ارتقاء خندوانه
 
خلاصه آنکه اگر تیم خندوانه به ویژه نویسندگان آن با گوش سپردن به حرف منتقدینِ دلسوز سعی نمایند نکات منفی موجود که موجب بر باد رفتن زحمات آنان در ارتقاء فرهنگی ایران می‌شود را اصلاح کنند می‌توان خندوانه را مدل و الگویی مناسب برای برنامه‌های کمدی و دورهمی در ایران که تصور می‌کنند تنها راه خنداندن مردم و جذب مخاطب استفاده از مسائل جنسی، فحاشی و شوخی‌های نامتعارف و نقدهای تند و هیجانی است، دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار