کد خبر: 920985
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
رئیس سازمان غذا و دارو:
در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار به پرسش‌های خبرنگاران درباره تحریم‌های دارویی کمبود دارو، مشکلات داروهای بیماران خاص، وضعیت بازار دارویی در کشورپاسخ داد

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، دکتر غلامرضا اصغری در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار ضمن گرامیداشت این روز گفت: امیدوارم با کمک خبرنگاران بتوانیم در روزهای سخت کشور شرایطی را ایجاد کنیم که مردم با مشکلات کمتر و آرامش بیشتر بتوانند این روزها را پشت سر بگذارند. باید بدانیم که یکی از مواردی که می‌تواند در تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تاثیرگذار باشد وضعیت اجتماعی و روانی جامعه است.

وی افزود: همه تلاش‌مان این است که تا جای ممکن با تلاش و کار شبانه‌روزی شرایطی را فراهم کنیم که نیازهای مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تامین شود و شاهد مشکلات کمتری در این حوزه‌ها باشیم. متاسفانه امروز کاری که به ویژه در فضای مجازی انجام می‌شود ایجاد جنگ روانی در حوزه‌های مختلف است. در این شرایط رسانه‌ها باید برای مقابله با این فضاسازی دشمن اطلاعات درست به مردم ارائه دهند. بر همین اساس امیدواریم همه ما با تلاش و کوشش بتوانیم نقش و وظیفه‌مان را در سطح ملی و سازمانی انجام دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارودرباره چرایی تاخیر در انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: من مشتاقم که بتوانیم اطلاعات شرکت‌هایی را که در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی دریافت کرده‌اند را داشته باشیم و بدانیم که این شرکت‌ها چه میزان ارز دریافت کرده‌اند و آیا محصولات‌شان را وارد و تولید کرده‌اند یا خیر؟ بر همین اساس منتظر این اطلاعات هستیم و با بانک مرکزی هم مکاتباتی را انجام داده‌ایم. بانک مرکزی اعلام کرد که این اطلاعات را به وزارت اقتصاد داده و وزارت اقتصاد هم اطلاعات این شرکت‌ها را به گمرک داده است تا گمرک بررسی کند که کدامیک از آن‌ها ارز گرفته و کالاها را وارد کرده‌اند.

وی درباره سهم عوامل داخلی در مشکلات ایجاد شده،اظهارکرد: عمده کاری که دشمن تاکنون انجام داده این است که قبل از آغاز تحریم‌ها آن‌ها را اعلام کرده و گفته‌اند که ما چنین و چنان می‌کنیم. این بحث‌ها به نوعی شروع جنگ روانی بود بنابراین تحریم‌ها فقط اقتصادی نیستند بلکه جنبه روانی هم دارند. عمده مشکلات ما تاثیر همین جنگ روانی بود. از طرفی آمریکایی‌ها با تک تک شرکت‌های طرف قرارداد ما به‌صورت حضوری یا تلفنی تماس گرفتند. به عنوان مثال یک شرکت هندی را تهدید کردند که اگر به ایران دارو دهید با شما معامله نمی‌کنیم بنابراین عملا جنگ روانی پیش از این شروع شده بود و از طرفی مذاکرات آمریکایی‌ها با شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی نیز وجود داشت. به طوری که برخی اعلام کردند که ما نمی‌توانیم مستقیما با شما کار کنیم و باید راه‌های واسطه‌ای ایجاد شود.

اصغری ادامه داد: در همین شرایط سیاست‌های ارزی اعلام شد، صرافی‌ها تعطیل شدند، ارز محدود و سهمیه بندی شد و به یک سری از کالاها ارز دولتی داده شد که برای سازمان غذا و دارو نیز ۳.۵ میلیارد دلار اختصاص دادند. به هر حال همه این سیاست‌ها تلاطم‌هایی ایجاد کرد که روی شرایط و مشکلات اثر گذاشت.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه البته ما مرتبا مذاکراتی را با کشورهای طرف قرارداد اعم از ترک‌ها، چینی‌ها، فرانسوی‌ها، هندی‌ها، آلمانی‌ها و ... داشتیم، گفت: هم ما به این مناطق سفر کردیم و هم آنها به ایران آمدند تا از بروز مشکلات پیشگیری شود. بر همین اساس تفاهمات و تمهیدات لازم حتی برای تحریم‌های پیش رو که در آبان ماه قرار است اجرا شود، انجام شده است. باید بدانیم که جنگ تحریم مجروح، انفجار و شهید ندارد اما مشکلات دیگری به دنبال دارد. به هر حال جنگ هزینه دارد و هزینه‌های جنگ اقتصادی هم متفاوت است.

وی درباره عدم توزیع داروی برخی بیماران خاص مانند هموفیلی‌ها در برخی استان‌های کشور از سوی شرکت‌های توزیع کننده دارو اظهارکرد: ما هم این گزارش‌ها را دریافت کرده‌ایم. بخشی از این کمبودها به این دلیل است که داروخانه نمی‌تواند اقلام را نقدی بخرد و شرکت‌های پخش می‌گویند ما دارو را نقدی می‌فروشیم. این در حالیست که روال معمول این است که برای خرید دارو از شرکت‌های پخش چک سه ماهه و حتی شش ماهه به شرکت‌ها ارائه شود.

اصغری افزود: از طرفی باید توجه کرد که داروهای بیماران خاص داروهای گرانقیمتی است و دولت هم به آنها سوبسید زیادی می‌دهد. به عنوان مثال یک داروی چند میلیونی برای بیماران خاص چند هزار تومان در می‌آید اما داروخانه باید این چند میلیون را از بیمه بگیرد و پولش را به شرکت پخش بپردازد.

وی تاکید کرد:‌ هیچ کدام از این مسائل منجر به این نشد که دارو به دست بیمار نرسد البته در بخش‌هایی به شکل کمبود ظاهر شد اما بعد از دریافت گزارشات آن سازمان غذا و دارو مداخله کرد و مشکل برطرف شد.

اصغری درباره میزان کمبودهای دارویی و وضعیت ذخایر دارویی کشور گفت: به شکل معمول همیشه بین ۳۰ تا ۴۰ قلم کمبود دارویی وجود دارد. ذخیره دارویی کشور نیز به صورت نرمال هشت ماهه است. حال اگر این میزان ذخیره به چهار ماه برسد ما علت آن را بررسی می‌کنیم. برای حل این مشکل هم به شکل عام داروهایی که میزان ذخایرشان به چهار ماه برسد به صورت عمومی توزیع نمی‌شود بلکه به‌صورت خاص در داروخانه‌های دولتی و منتخب توزیع می‌شوند چرا که در این داروخانه‌ها می‌توان آن‌ها را به صورت کنترل شده توزیع کرد تا دارو به دست بیمار واقعی برسد.

وی با بیان اینکه میزان کمبودها همیشه بین ۳۰ تا ۴۰ قلم بوده است، گفت: حال اگر ذخایر دارویی به زیر دو ماه برسند وضعیت خطرناک‌تر می‌شود و باید سریعا آن را جبران کنیم تا مجددا میزان ذخایر به هشت ماه برسد و در حاشیه امن قرار گیریم. در حال حاضر میزان کمبودهای دارویی در کشور از ۳۰ تا ۴۰ قلم به ۵۰ تا ۶۰ قلم کمبود رسیده، البته از آنجایی که برخی از این داروها حیاتی هستند کمبود بیشتر خودش را نشان می‌دهد. بخشی از نگرانی‌ها هم به دلیل بحث‌های روانی و التهابی است که در جامعه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه از طرفی برخی بیماران مزمن به دلیل همین نگرانی‌ها بیش از حد نیاز ماهانه خود دارو می‌گیرند، گفت: این اقدام نیز منجر به ایجاد کمبود در برخی داروها می‌شود و ما مجبوریم توزیع آن داروها را محدود کنیم.

دکتر اصغری درباره افزایش مدت زمان ذخایر دارویی کشور، گفت: این اقدام در سازمان غذا و دارو برای همه داروها به ویژه داروهای تولید داخل آغاز شده تا میزان ذخیره دارویی کشور را از هشت ماه به یک و نیم تا دو سال برسانیم. بخشی از شرکت‌ها این کار را آغاز کرده‌اند. در داروهای وارداتی هم سهمیه‌های سفارشی بیشتر شده است تا ذخایر کشور را برای نیمه دوم سال افزایش دهیم.

وی گفت:‌ اولویت اول ما در کشور، تامین بازار دارویی است و اگر شرکت تولید کننده دارویی به هر دلیل تولید نکند و موجودی دارو به زیر چهار ماه برسد، برای تامین بازار به سمت واردات می‌رویم و بعد مشکل شرکت تولید کننده را حل می‌کنیم. شرکت‌های تولید کننده داخلی باید برنامه تولیدشان را در یک سامانه وارد کنند و اگر مشکلی داشته باشند اما آن را در سامانه ذکر نکنند، بی‌تردید تصور ما بر آن خواهد بود که آنها تولید را ادامه می‌دهند و در این صورت دستمان را در پوست گردو می‌گذارند و با کمبود دارو در بازار مواجه می‌شویم.

اصغری ادامه داد: به هر حال در این کشور وزارت صنعت وجود دارد که متولی صنایع است، اما ما متولی صنعت داروسازی نیستیم؛ بلکه متولی تامین دارو و سلامت مردم هستیم. البته در جایی که بتوانیم به صنایع دارویی هم کمک می‌کنیم. در شرایط موجود آرایش جنگی گرفتن به این معنی نیست که چفیه بندازیم و حرکات نمایشی انجام دهیم. بلکه باید در عمل برنامه‌ریزی کرده و با حفظ آرامش‌مان به مردم هم آرامش دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه باید بین مکمل و دارو تفکیک قائل شویم، گفت: مکمل‌ها ارز هشت تا 9 هزار تومانی می‌گیرند و به همین دلیل در بازار گران می‌شوند. البته مکمل‌هایی که در سیستم بهداشتی توزیع می‌شوند، همچنان رایگان‌اند. بنابراین ارز 4200 تومانی به مکمل تعلق نمی‌گیرد؛ چرا که مکمل دارو نیست.

اصغری همچنین گفت: در عین حال ما کمبودهای دارویی را اعلام می‌کنیم که ژنریک آنها دچار مشکل شده باشد نه نوع برندشان. بر همین اساس کمبودهای دارویی ما بین 50 تا 60 قلم است. مجددا تاکید می‌کنم که در جنگ تحریم، تخریب وجود ندارد، اما در آن احتکار وجود دارد. رسانه‌ها باید در این قسمت به ما کمک کنند. ما هیچ مشکلی در انعکاس اخبار مربوط به احتکارها نداریم. در این جنگ گرانفروشی هم اتفاق می‌افتد و عده‌ای می‌خواهند از شرایط سوء استفاده کنند. رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها به ما کمک کنند. همچنین در این جنگ قاچاق هم وجود دارد و ما در مواردی که مطلع شویم با این موضوعات با کمک تعزیرات و نیروی انتظامی برخورد می‌کنیم.

 

   

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها