کد خبر: 920050
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
منتشر شد
کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» تألیف محمدحسین بادامچی با آثاری از سیدحسین نصر، مهدی گلشنی، عبدالحسین خسروپناه، حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض و ... منتشر شد.
کتاب «ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب» تألیف محمدحسین بادامچی با آثاری از سیدحسین نصر، مهدی گلشنی، عبدالحسین خسروپناه، حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض و ... منتشر شد.
فصل اول به کهن‏‌ترین سنت فلسفی ایران، یعنی «فلسفه اسلامی»، اختصاص یافته است که چهره‌های شاخصی، چون سیدحسین نصر و حضور استادانی، چون مهدی گلشنی، حجت‌الاسلام خسروپناه و جمیله علم‏‌الهدی و بیش از همه با ارائه و مقاله بدیع حجت‌‏‌الاسلام پارسانیا ظهور پُررنگی داشتند.
فصل دوم به سنت معاصر پُرنفوذ دیگری اختصاص یافته که در سال‏‌های پس از انقلاب مهم‏ترین پرچمدار بحث از معضل تکنولوژی در ایران معاصر بوده است. سنت «تکنولوژی به مثابه گشتل» که با جدی گرفتن تأملات فیلسوف آلمانی نیمه اول قرن بیستم، مارتین‌هایدگر و اندیشمندانی، چون احمد فردید در ایران، تکنیک را فی‏‌نفسه یکی از مهم‏ترین مسائل و مشکلات عمیق مواجهه ایران اسلامی با مدرنیته و جهان غربی قلمداد می‌‏کنند.
فصل سوم، اما به رویکرد نه‏ چندان پُرسروصدا، اما پُرسابقه‌‏ای متعلق است که با عنایت به سنت تاریخی‏ـ فلسفی ایده‏‌آلیسم آلمانی و به ‏ویژه جورج ویلهلم فردریش هگل به مسئله تکنولوژی به منزله یکی از مصادیق «معضل تاریخی تجدد ایرانی» می‏‌نگرند. محمدعلی مرادی و ابراهیم فیاض، که عمدتاً از این منظر به مسائل ایران می‌‏نگرند در این فصل به این مبحث پرداخته‌اند.
فصل چهارم به مهم‏ترین رویکرد آکادمیک مطالعات تکنولوژی، یعنی «فلسفه تکنولوژی»، تعلق دارد که با حضور علی پایا، مصطفی تقوی و همچنین حجت‏‌الاسلام پیروزمند سهم مهمی از بحث فرهنگی تکنولوژی را در ایران به خود اختصاص داده‌‏اند.
فصل پنجم کتاب نیز به وجهه عملی بحث از تکنولوژی، یعنی دانش «سیاست‏گذاری تکنولوژی» در ایران، اختصاص دارد.
در این فصل صاحب‌نظرانی، چون رفیعی آتانی، شجاعی زند و حسن بنیانیان از منظری انتقادی به وضعیت سیاست‏‌گذاری تکنولوژی در ایران پرداخته‏‌اند و پژوهشگرانی، چون طباطبائیان، سوزنچی، نادری، فاتح‌راد و تقوی در نشست‏‌هایی به بحث درباره ابعاد سیاست‌گذاری بومی و اسلامی تکنولوژی در ایران پرداخته‌‏اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر