کد خبر: 916481
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
دوازدهمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع زنان و خانواده برگزار شد
دوازدهمین نشست شنبه‌های انقلاب به همت جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی روز گذشته ۱۶ تیر با حضور جمعی از فعالان حوزه زن و خانواده در منزل رزمنده دفاع مقدس رقیه حداد برگزار شد.
زهرا چيذری
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی در حوزه زن و خانواده بر پا کرد. زن انقلابی به میدان مبارزه و جامعه آمد، اما این حضور اجتماعی با حفظ تمام عیار کرامت زنان همراه بود. دوازدهمین نشست شنبه‌های انقلاب این بار «زنان و خانواده» را محور خود قرار داده بود تا نه با ارائه گزارش که با سند و مدرک و از جنس آمار و ارقام دستاورد‌های انقلاب برای زنان و خانواده را به نمایش بگذارد.
دوازدهمین نشست شنبه‌های انقلاب به همت جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی روز گذشته ۱۶ تیر با حضور جمعی از فعالان حوزه زن و خانواده در منزل رزمنده دفاع مقدس رقیه حداد برگزار شد.

ساختاری فراتر از سه قوه برای زنان

کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین سخنران این نشست بود. وی تصریح کرد: اگر تنها بخواهیم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان را به صورت تیتر بنویسیم، حداقل یک کتاب ۲۵۰ صفحه‌ای می‌شود.
خزعلی گفت: قبل از انقلاب، حکومت‌های قبلی در صدد به ابتذال کشاندن زن در جامعه و خانواده بودند. این سیاست غلط در دوران پهلوی با موضوع برابری جنسیتی زن و مرد مطرح و باعث شد زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گیرند.
به گفته این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، انقلاب اسلامی تشکیلاتی برای ارتقای جایگاه زن ایجاد کرد که آن را در بالاترین جایگاه قرار داد تا بتواند در سیاست‌های کلان کشور صاحب نظر باشد.
خزعلی تأکید کرد: شورای فرهنگی اجتماعی زنان به لحاظ جایگاه اثرگذاری و تصویب قوانین بالای سه قوه عالی کشور قرار دارد؛ همین موضوع به خوبی از نگاه ویژه انقلاب اسلامی به جایگاه زن در تصمیمات کلان حکایت دارد.
به گفته وی شورای فرهنگی اجتماعی زنان در همه بخش‌هایی که مرتبط با زنان و خانواده است، از جمله ورزش، حجاب و عفاف، خانواده، احتماع و سیاست. مصوباتی داشته که این مصوبات با ۲۳۶ بند به تصویب رسیده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنکی با انتقاد از برخی سیاست‌های غلط در حوزه زنان خاطرنشان کرد: سالیان گذشته سیاست‌های غلط فمنیستی درباره خانواده در کشور در حال نفوذ بود که با تشکیل شورای خانواده تا حدودی توانستیم این سیاست غلط را خنثی کنیم. خزعلی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ثابت شد که زن در جایگاه والایی قرار دارد، تصریح کرد: کشور احتیاج به وزارتخانه‌ای مخصوص زنان و خانواده دارد که بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری و نظام اسلامی حمایت از زنان، خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند با کمک به خانواده‌ها زمینه‌ساز ایجاد خانواده ایرانی و اسلامی شود.

ایران الگوی منطقه در حوزه زن و خانواده

پروفسور مریم رزاقی آذر، فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان هم در این نشست با تأکید بر اینکه انقلاب برای استقلال انجام شد، افزود: در رژیم پهلوی از زیبایی زن استفاده می‌شد نه از علمش. وی فرامین اسلام را برای حفظ حقوق زنان دانست و تأکید کرد:‌در غرب به رغم آنکه زنان امکان تحصیل و رسیدن به مدارج بالا را دارند، اما در عمل مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به جایگاه علمی زنان قبل از انقلاب اسلامی گفت: تعداد استادان زن در زمان پهلوی بسیار کم بود و آن تعدادی که وجود داشت نیز مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و در کنگره‌های مختلف نیز از زنان استفاده نمی‌شد.
رزاقی ادامه داد: اکنون تعداد استادان خانم بسیار زیاد است و زنان در همه عرصه‌های علم وارد شده‌اند، به گونه‌ای که کشور‌های منطقه از ایران الگو گرفته‌اند و از این رو در کنگره‌ها حاضر می‌شوند.
وی با اشاره به نگاه ویژه اسلام به زنان تصریح کرد: زنان باید نسبت به جایگاه خود در جامعه آگاه شوند؛ اسلام فقط می‌گوید اجازه ندهید از زن استفاده ابزاری شود.

زن ایرانی، الگوی زن نه شرقی نه غربی

مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشور هم با بیان اینکه یکی از مباحث مهم انقلاب اسلامی، زن و جایگاه آن در خانواده و یکی از مصادیق آن دوران دفاع مقدس است، افزود: بزرگ‌ترین نقش زنان در دفاع مقدس از خودگذشتگی بود و بیش از ۷ هزار زن در دوران دفاع مقدس جان خود را از دست داده‌اند.
اصلانی، مهم‌ترین نقطه آغازین انقلاب اسلامی را هویت بخشی به زن ایرانی دانست و گفت: از همان ابتدا حضرت امام (ره) به این هویت احترام والایی گذاشت که باعث رشد این جایگاه شد.
وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی توانست الگوی نه شرقی و نه غربی زن را ایجاد کند. اصلانی با اشاره به الگوی نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: الگویی که با تأسی به حضرت زهرا (س)، حضرت خدیجه (س) و حضرت زینب (س) باشد برخلاف الگو‌های غربی و شرقی است؛ این الگو در برگیرنده عفاف و پاکدامنی است که با همین عفاف، زن ایرانی توانسته است در جهان به جایگاه بالایی دست پیدا کند.
اصلانی با اشاره به فعالیت‌های بسیح زنان گفت: بیش از ۹ میلیون نفر زن در بسیج حضور و در همه عرصه‌ها فعالیت گسترده‌ای دارند. در حقیقت بسیج زنان بزرگ‌ترین تشکل زنان در جهان است.
رشد نجومی ورزش بانوان دستاورد انقلاب
مریم هاشمی، ملی‌پوش ووشو و مدال‌آور جهانی عرصه ورزش در دوازدهمین نشست شنبه‌های انقلاب با بیان دستاورد‌های حوزه زنان در عرصه ورزش گفت: تعداد رشته ورزشی بانوان از ۷ رشته از سال ۵۷ به ۳۸ رشته توسعه یافته است.
هاشمی ادامه داد: تعداد مربیان ورزشی رشد نجومی داشته و از ۹ نفر به ۳۵ هزار مربی زن افزایش داشته است؛ تعداد داور زن نیز از ۷ نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده که نشان از افزایش ۲ هزار برابری داور زن است. همچنین تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب ۳۰ برابر شده است و حضور زنان در مسابقات خارجی قبل از انقلاب تنها ۶ مورد بوده که بعد از انقلاب به ۱۲ هزار نفر افزایش یافته است.
ملی پوش جودو با اشاره به حضور زنان ایرانی در مسابقات جهانی گفت: در سال ۲۰۰۹ تنها کشور ایران با حجاب در مسابقات حضور داشت. در سال ۲۰۱۱ ترکیه و پس از آن در سال ۲۰۱۷ سوریه، عراق، ترکیه، اندونزی و سایر کشور‌ها با پوشش اسلامی در مسابقات حضور پیدا کردند.
معصومه حاج حسینی، رئیس سابق دانشکده حضرت زینب در این نشست گفت: آزادی غرب برای زنان به معنای ولنگاری است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آزادی باید یک تفکر باشد و آزادی زنان این است که زنان به جایگاه واقعی خود برسند.
رئیس سابق دانشکده حضرت زینب افزود: انقلاب اسلامی سبب شد که زن‌ها در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، ورزشی و... حضور پیدا کنند و بتواند در اجتماع تاثیر گذار باشد.
وی درباره اهمیت زنان در خانواده و جامعه بیان داشت: همان طور که در بیانات امامین انقلاب مشهود است سلول جامعه خانواده است و ستون خانواده زنان هستند و با این نگاه می‌توان به یک جامعه و خانواده ایرانی و اسلامی رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار