کد خبر: 914979
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
گفت و گوی «جوان آنلاین» با «علی امام» مدیر عامل مترو درباره قرارداد ساخت ٦٣٠ واگن مترو با چین
بالاخره بعد از ۴ ماه از برگزاری مناقصه تامین ۶۳۰ واگن مترو تهران، با باز کردن پاکت‌های مناقصه نهایی قرعه به نام چینی‌ها افتاد. حال چینی ها باید طبق تعهدات خود پیش بروند و واگن ها را در اختیار مترو تهران قرار دهند. عده‌ای معتقدند که این قرارداد باید لغو شود و از شرکت‌های پرتوان داخلی استفاده شود و عده‌ای هم معتقدند که شرکت‌های داخلی توان تولیدی شان به اندازه نیاز داخلی نیست...

سرویس اجتماعی جوان آنلاین- ساجده براتی: بالاخره بعد از ۴ ماه از برگزاری مناقصه تامین ۶۳۰ واگن مترو تهران، با باز کردن پاکت‌های مناقصه نهایی قرعه به نام چینی‌ها افتاد. از قرار معلوم ۵ شرکت واگن ساز ایرانی مپنا، واگن پارس، ایریکو، واگن سازی تهران و پلور سبز در کنار ۱۲ شرکت واگن ساز خارجی از ۹ کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا شرکت کردند. از بین این شرکت‌ها؛ تنها چینی‌ها باید طبق تعهدات خود پیش بروند و تحویل واگن‌ها را براساس مدت زمانی که تعیین می‌شود؛ در اختیار مترو تهران قرار دهند.

این خبر با واکنش‌هایی زیادی مواجه شد. عده‌ای معتقدند که این قرارداد باید لغو شود و از شرکت‌های پرتوان داخلی استفاده شود و عده‌ای هم معتقدند که شرکت‌های داخلی توان تولیدی شان به اندازه نیاز داخلی نیست.
در همین راستا خبرنگار «جوان آنلاین» گفت: وگویی با «علی امام» مدیرعامل مترو انجام داد.

آقای امام دلیل عقد قرارداد با شرکت‌های چینی در سال حمایت از تولید کالای ایرانی چیست؟

این قرارداد را شهرداری تهران و یا شرکت مترو نمی‌بندد. این تکلیفی است که برعهده دولت محترم است. دولت مصوبه‌ای دارد که دو هزار واگن مترو برای کلان شهر‌های ایران تأمین شود. در این راستا نزدیک به یک سال و نیم پیش وزارت کشور مناقصه بین المللی را برگزار کرده که اواخر سال قبل منجر به انتخاب شرکت برنده شد و این برنده در واقع کنسرسیوم واگن سازی تهران با دو شرکت چینی است. ۶۳۰ دستگاهی که برای متروی تهران است کنسرسیوم ایرانی-چینی (و نه چین به تنهایی) متولی آن هستند که قرارداد آن هنوز امضا نشده؛ امضا‌ها در حال جمع‌آوری است و به زودی نهایی می‌شود.

پس از ظرفیت شرکت‌های داخلی در این قرارداد هم استفاده شده است؟

واگن‌های مترو توسط کارخانجات خودمان به طور کامل قابل ساخت نیستند که بخواهیم از ظرفیت داخل استفاده کنیم. هنوز تکنولوژی کامل آن را در ایران نداریم که با چین یا کشوری دیگر قرارداد نبندیم! به همین دلیل چنین اقدامی شده است.

آیا صفر تا صد ساخت واگن را شرکت‌های چینی انجام می‌دهند؟

خیر؛ بخشی از این فرایند در ایران انجام می‌شود و بخشی توسط شرکت‌های چینی انجام می‌شود. اما نکته خوبی که به آن ذکر شده این است که در قالب این قرارداد تا حد زیادی تکنولوژی ساخت واگن به داخل کشور منتقل شود که وابستگی ما کمتر شده و در آینده متوسل به آن‌ها نباشیم.

آیا در این قرارداد کیفیت لازم را شرکت‌های چینی ارائه می‌دهند؟

بله اکنون قریب به ۱۴۰۰ واگن در تهران مشغول به کار است که همین واگن‌ها نیز با کمک چینی‌ها ساخته شده که بعضی از آن‌ها نزدیک به ۲۰ سال دارد استفاده می‌شود و مشکلی ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار