کد خبر: 913084
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پشت پرده مؤسسات مالي فاقد مجوز و رفتارهاي متناقض بانك مركزي چيست؟
رئيس ديده‌بان شفافيت و عدالت از اعلام جرم عليه تعدادي از مسئولان فعلي و سابق بانك مركزي در خصوص مؤسسات مالي و اعتباري كه خسران زيادي به مال باختگان وارد كرده‌اند، خبر داد.

رئيس ديده‌بان شفافيت و عدالت از اعلام جرم عليه تعدادي از مسئولان فعلي و سابق بانك مركزي در خصوص مؤسسات مالي و اعتباري كه خسران زيادي به مال باختگان وارد كرده‌اند، خبر داد و گفت: تعدادي از مقامات بانك مركزي به دليل دادخواهي ديده‌بان نزد مرجع قضايي احضار شده‌اند.
به گزارش «جوان»، احمد توكلي در نشست خبري كه روزگذشته در سازمان ديده‌بان شفافيت و عدالت برگزار شد، گفت: در حال حاضر قوه قضائيه شكايت قبلي ديده‌بان شفافيت درباره مؤسسه ثامن‌الحجج را پيگيري كرده و تحركات، سر و صداهاي اخير بانك مركزي نيز به اين دليل است كه مقامات ارشد اين بانك به مراجع قضايي احضار شده‌اند و گويا وكيل هم اخذ كرده‌اند.
دومین اعلام اتهام
وي گفت: در حال حاضر نيز دومين اعلام جرم سازمان ديده‌بان شفافيت عليه مقامات سابق و فعلي بانك مركزي از جمله محمود بهمني رئيس كل سابق، ابراهيم درويشي معاون نظارت سابق و آقايان سيف، تهرانفر، خلعتي و فرشاد حيدري از مقامات دوره اخير بانك مركزي انجام شده است.
همه چیز از مشهد آغاز شد
رئيس ديده‌بان شفافيت و عدالت افزود: تعاوني در مشهد به‌نام فرشتگان تشكيل شده بود و در شرايطي كه تعاوني فقط بايد به اعضاي خود خدمات ارائه كند، رفته‌رفته صدها شعبه در كشور ايجاد كرد. مقامات بانك مركزي مي‌گويند، براي جلوگيري از فعاليت اين مؤسسات 80نامه به قصد انذار و تبشير نوشته‌اند، اما آنها بايد مستقيماً جلوي فعاليت اين مؤسسات را مي‌گرفتند كه نگرفتند، حال اين تقصير باعث شد اموال مردم و اموال عمومي تضييع شود.
اتهام تضییع اموال عمومی
اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي گفت: رقمي نزديك به 20هزار ميليارد تومان كه براي تسويه ديون اين سپرده‌گذاران تخصيص داده شد، ديگر باز نمي‌گردد. پس به دليل تضييع اموال عمومي جرمي مطابق ماده 598 قانون مجازات اسلامي مي‌باشد كه مقامات بانك مركزي بايد در اين خصوص پاسخگو باشند.
به گفته توكلي در حالي كه طبق قانون مؤسسه فرشتگان در دي سال 92 رسماً منحل شده بود و لااقل از تاريخ دي سال 94 در حال تسويه بوده است، بايد در تمامي تابلوهاي اين مؤسسه عنوان شركت يا مؤسسه در حال تسويه ذكر مي‌شد، اما متأسفانه عنوان مؤسسه تحت‌نظر بانك مركزي در تابلوهاي مؤسسات ذكر شده بود كه منجر به فريب مردم و سپرده‌گذاران شد.
توكلي با بيان اينكه بانك مركزي مرتكب معاونت در جرم خيانت در امانت هم شده است، گفت: اين بنگاه‌ها و مؤسسات با پول‌هاي بادآورده مردم كار مي‌كردند البته به دليل تأييد شدن توسط دولت و بانك مركزي اين امكان براي آنها فراهم شده بود.
وي ادامه داد: اين بنگاه‌ها به دليل دريافت تأييد از سوي بانك مركزي به چپاول اموال مردم اقدام كردند كه بايد پاسخگو باشند.
به گفته توكلي مؤسسه فرشتگان 58درصد سپرده‌هايش را صرف خريد املاك كرده است كه جاي سؤال دارد، چرا بانك مركزي نظارت لازم را اعمال نكرده است. يكي از تخلفات بارز اين مؤسسات نرخ بالاي سود سپرده بوده است كه اين موضوع رقابت را در نظام بانكي كشور به هم مي‌زده است و يك فضاي غيررقابتي سودجويانه را در بازار سود بانكي ايجاد كرد.
وي گفت: حتي يك نفر از مديران ارشد اين مؤسسات سابقه بالاي 10 سال مديريت بانكي را در كارنامه خود نداشته‌اند و اين سؤال به وجود مي‌آيد كه بانك مركزي چگونه اجازه فعاليت در اين سطح به اين افراد داده است.
داستان هیئت تسویه چیست؟
توكلي به موضوع انحلال مؤسسه فرشتگان اشاره كرد و گفت: معمولاً بعد از انحلال يك مؤسسه براي تلفيق مدير تسويه بايد دارايي مؤسسه را محاسبه كند و به همان اندازه شريك در مؤسسه جديد شود. مؤسسه فرشتگان از انتهاي سال 92 منحل شده بود، اما هيئت تسويه آن سال 94 تشكيل شد. در دي سال 95 اولين اعلامه مدير تسويه به شعب اعلام مي‌شود كه بايد نظر هيئت‌مديره جديد فعاليت كنند. سؤال اين است كه در اين دو سال هيئت تسويه چه اقداماتي انجام داده‌اند. توكلي گفت: مؤسسه فرشتگان اگر از عنوان مؤسسه در حال تسويه استفاده مي‌كرد، مردم سپرده‌هاي خود را به اين مؤسسه واريز نمي‌كردند و در اينجا مؤسسه مذكور مرتكب تقلب شده است. تا انتهاي سال 95 سپرده‌هاي مردم نزد اين مؤسسه 5/4 برابر شده بود با اين شرط كه در تابلوهاي مؤسسه عنوان تحت نظارت بانك مركزي قيد شده بود.
در پاپان اين نشست خبري، تعدادي از مالباختگان مؤسساتي چون كاسپين با بيان اينكه پيش از سپرده‌گذاري از بانك مركزي و سايت بانك مركزي استعلام گرفته‌اند، اما بانك مركزي بازيركي از ارائه استعلام كتبي خودداري كرده و مدعي شده براي جلوگيري از فسادهاي مالي و پولي ديگر بايد فساد تعاوني‌هاي منحله و مؤسساتي چون كاسپين از ابتدا به طور جزئي بررسي شود تا از اين پس شاهد آسيب‌هاي روحي و رواني، اقتصادي و اجتماعي كلان در ايران نشويم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار