کد خبر: 911460
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
به نظر می‌رسد افت فروش آثار سینمای ایران در نیمه اول امسال قرار نیست محدود به اکران دوم نوروزی بماند چرا که شواهد و قرائن نشان می‌دهد با ترکیب اعلام شده برای فیلم‌های حاضر در اکران عید فطر امسال رکود در سینمای ایران قرار است همچنان ادامه پیدا کند.

تا چند روز دیگر اکران‌‌های دوم نوروزی به طور رسمی پایان می‌یابد و سرگروه‌های سینمایی در اختیار فیلم‌‌های نوبت اکران عید فطر قرار خواهد گرفت. امسال سالی متفاوت برای سینمای ایران بود؛ فیلم‌‌های اکران اول نوروزی با وجود آغاز اکران فیلم‌های دوم نوروزی، به دلیل استقبال کم از این آثار، همچنان روی پرده باقی ماندند و حالا در شرایطی که سومین ماه سال رو به پایان است، فیلم‌های اول اکران نوروزی همچنان سهم قابل قبول‌تری از گیشه را به خود اختصاص داده‌اند؛ اتفاقی که در چند سال گذشته نمونه مشابهی نداشته است.
به افتخار نوروز اولی‌ها!
فروش نه چندان قابل توجه کمدی «مصادره» بر خلاف همقطاران سال گذشته‌‌‌‌اش یعنی «گشت 2» و «خوب، بد، جلف»، اتفاق بدیعی را رقم زد، به گونه‌ای که این اتفاق بسیاری از تهیه‌کننده‌ها را درباره ضمانت گیشه به وسیله فیلم‌‌های کمدی نگران کرد. در این میان حضور موفق و چشمگیر فیلم‌‌های جدی‌ای چون «به وقت شام» و «لاتاری» نظرها را به خود جلب کرد؛ فیلم‌‌های جدی و دغدغه‌مندی که با اختلاف اندکی، مصادره را که از حجم انبوهی از تبلیغات و حضور سوپراستارهایی چون رضا عطاران بهره می‌برد، تعقیب می‌کردند. «فیلشاه» نیز به عنوان پرفروش‌‌‌‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران در این لیست قرار داشت که محتوایی دینی را در عین جذابیت بصری و داستانی به مخاطب عرضه می‌کرد. این روند اما در ادامه با ورود فیلم‌های جدید به چرخه اکران در قالب اکران دوم نوروزی دستخوش تغییر شد تا با وجود ورود رقبایی تازه‌نفس به چرخه اکران و اجرایی شدن طرح‌هایی چون افطار تا سحر و نیم‌بها‌‌سازی بلیت‌‌های پیش از افطار، اقبال مخاطبان از سینما در اکران دوم نوروز با افت شدیدی روبه‌رو شود. فیلم‌‌های مدعی و حاشیه‌‌سازی چون «خوک» و «عصبانی نیستم» با وجود تمام حاشیه‌ها و تبلیغات گسترده رسانه‌های حامی جریان شبه‌روشنفکری سینما حول آنها، باز هم با شکست مواجه شدند و مخاطبان اقبال پایینی به آنها داشتند به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسید تماشاگران هنوز هم تماشای فیلم‌های اکران اول نوروزی را به آثار نازل اکران دوم ترجیح می‌دهند. البته در این میان کمدی «خجالت نکش» در کنار «چهارراه استانبول» توانستند با فروش متوسط 2 میلیاردی، خود را به عنوان آثار پرفروش اکران دوم نوروزی معرفی کنند.
سرمای عید فطر!
به نظر می‌رسد افت فروش آثار سینمای ایران در نیمه اول امسال قرار نیست محدود به اکران دوم نوروزی بماند چرا که شواهد و قرائن نشان می‌دهد با ترکیب اعلام شده برای فیلم‌های حاضر در اکران عید فطر امسال رکود در سینمای ایران قرار است همچنان ادامه پیدا کند. با نگاهی به فهرست آثار اعلام شده برای اکران عید فطر امسال، با نام‌ فیلمسازانی چون بهمن فرمان‌آرا، بهروز شعیبی، افشین هاشمی و محمود غفاری روبه‌رو می‌شویم که آثارشان قرار است در اکران عید فطر امسال به نمایش درآید. در میان این آثار 2 فیلم «دلم می‌خواد» و «خاله قورباقه» از سال‌‌های گذشته به صف اکران راه پیدا کرده‌‌اند و «شماره 17 سهیلا» بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر سال 95 تازه امسال توانسته است فرصت اکران پیدا کند. همچنین در شرایطی که قطاری از فیلم‌‌های اکران نشده از جشنواره‌های فجر چند سال قبل تا به امروز باقی مانده است، 2 فیلم کمدی «دشمن زن» و «لازانیا» که طی چند ماه اخیر تولید شده‌‌‌‌اند، به سرعت وارد چرخه اکران شدند تا باز هم مشخص شود این قدرت و نفوذ شرکت‌های پخش است که حرف اول را در چرخه اکران آثار سینمایی می‌زند. «در وجه حامل» هم دیگر فیلم این فهرست است که البته سال گذشته به جشنواره فیلم فجر راه نیافت. در این میان «دارکوب» را می‌توان جدی‌ترین فیلم اکران عید فطر امسال دانست که در کنار قوت فنی اثر، شانس خوبی نیز در اکران خواهد داشت. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فیلم‌‌‌هایی که بناست از اکران عید فطر روی پرده بروند.
 شماره 17 سهیلا
 «شماره ۱۷ سهیلا» که نقش اصلی آن برعهده زهرا داوودنژاد است، در بخش چشم‌انداز سینمای ایران در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم که به کارگردانی محمود غفاری تولید شده است، روایتگر دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تأخیر افتاده و با توجه به مشکل جسمانی که برایش پیش‌آمده در تلاش است هر چه سریع‌تر ازدواج کند تا بچه‌دار شود. «شماره ۱۷ سهیلا» با وجود اینکه کمتر سراغ چهره‌ها رفته اما در زمان نمایش خود در جشنواره فیلم فجر، با استقبال نسبتا خوبی از سوی تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شد. زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان و مهرداد صدیقیان از جمله بازیگران این فیلم هستند.
 در وجه حامل
فیلم سینمایی «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی است که نتوانست به بخش مسابقه جشنواره فجر سال 96 راه پیدا کند. این فیلم با فیلمنامه‌ای از بهمن کامیار سال گذشته در تهران تولید شده و روایتگر داستان زنی به نام «مهری» است که ناخواسته درگیر ماجرایی مجهول می‌شود و در پی حل آن است. «در وجه حامل» پیش از ورود به چرخه اکران عید فطر در چند جشنواره خارجی و همچنین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به نمایش درآمده است. محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاوید، محسن کیایی و رعنا آزادی‌ور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌‌‌اند.

دارکوب
چهارمین فیلم بهروز شعیبی به قلم حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی با مضمون اجتماعی است که تهیه‌کنندگی آن بر عهده سیدمحمود رضوی است. مهناز افشار، سارا بهرامی، امین حیایی، جمشید هاشم‌‌پور و هادی حجازی‌فر بازیگران این فیلم هستند. سارا بهرامی برای نقش‌آفرینی در این اثر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر از آن خود کرد. دارکوب اعتیاد را مساله محوری خود قرار داده و قصه زنی است که اعتیاد میان او و فرزندش جدایی انداخته ولی حالا تصمیم گرفته با ترک اعتیاد یک بار دیگر برای فرزندش مادری کند اما در این میان مشکلاتی مانع این کار می‌شود.
 دشمن زن
کمدی عاشقانه «دشمن زن» با چهره‌هایی چون سام درخشانی، گوهر خیراندیش، بهاره کیان‌افشار، الناز حبیبی، بهرنگ علوی، مریم سعادت، مونا شناس، سیروس همتی و... روی پرده می‌رود. این فیلم از تازه‌ترین تولیدات زوج هنری حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی است که با توجه به خلاصه قصه و تیزرهای منتشر شده  از آن به نظر می‌رسد ادامه‌دهنده همان مسیر زردسازی تیم علیخانی و فرح‌بخش باشد. تیمی که سال‌هاست بر نوار تولید کمدی‌های سطحی، زرد و گیشه‌پسند حرکت می‌کند و گویا موفقیت نسبی این آثار در گیشه، فعلا بهترین تضمین برای ادامه این راه توسط آنها خواهد بود.
 لازانیا
دیگر کمدی اکران‌‌های عید فطر، «لازانیا» است که انبوهی از بازیگران سال‌‌های دور طنز را دور هم جمع کرده است. این اثر به کارگردانی حسین قناعت، کارگردان فیلم کودک موفق «قهرمان‌‌های کوچک» تولید شده است و بخش عمده تولید آن در فاصله چند ماه بعد از جشنواره فیلم فجر انجام شد و حالا با خوش‌شانسی توانسته به گیشه فیلم‌های اکران عید فطر دست پیدا کند. جواد رضویان، ارژنگ امیرفضلی، بهنوش بختیاری، نفیسه روشن، رضا ناجی، پارسیا شکوری، یوسف صیادی، ساعد هدایتی، رضا رویگری، عباس محبوب، محمد شیری، علی کاظمی، یوسف تیموری و... تنها بخشی از بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.
 دلم می‌خواد
«دلم می‌خواد» فیلمی پربازیگر به‌کارگردانی بهمن فرمان‌آراست که پس از چند سال دوری او از سینما و با اصرار مسؤولان سینمایی وقت وزارت ارشاد تولید شد. این فیلم داستان زندگی نویسنده‌ای به نام «بهرام فرزانه» را روایت می‌کند که مدت‌هاست نمی‌تواند داستان بنویسد ولی ناگهان بر اثر یک تصادف اتومبیل، آهنگی در ذهنش تکرار می‌شود که بهرام را به رقص می‌آورد! همین اتفاق شوق نوشتن را در او بر می‌انگیزد ولی این همه ماجرا نیست... «دلم می‌خواد» اثری اجتماعی محسوب می‌شود که بازیگرانی چون رضا کیانیان، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، سحر دولتشاهی، صابر ابر و رویا نونهالی در آن بازی می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار