کد خبر: 911028
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
فلسطینیان با برپایی نمازجمعه 300 هزار نفری در مسجدالاقصی و ابتکار بادبادک‌های آتشین درتظاهرات بازگشت یک روز تاریخی را رقم زدند

جوان آنلاین: در هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم نکبت صهیونیستی در سرزمین فلسطین، برپایی باشکوه راهپیمایی روز قدس در فلسطین و بیش از 800 شهر سراسر جهان یک پیام آشکار برای سران و حامیان اشغالگران اسرائیلی داشت؛ اینکه این رژیم جنایتکار نیز بزودی به رژیم‌های ستمگر، حقیقت‌ستیز و آپارتایدگونه مشابه پیش از خود خواهد پیوست. گویی که حق‌خواهان عالم در حال مشایعت تابوت جالوت بنی‌اسرائیلی به سوی زباله‌دان تاریخ هستند. همچنین در حالی که روز قدس امسال با روز «نکسه» یعنی سالروز شکست دولت‌های عربی از اسرائیل طی جنگ موسوم به 6 روزه در 1967 مصادف شده بود، مقاومت در ابتکاری جدید، «انتفاضه هوایی» علیه اشغالگران را به نشانه انتقام از آنان آغاز کرد. راهپیمایی‌های میلیونی سی‌ونهمین روز جهانی قدس در چهارگوشه عالم در آخرین جمعه ماه رمضان 1439 هجری قمری، با بزرگ‌ترین تظاهرات بازگشت فلسطینی‌ها در نوار غزه با حضور هزاران معترض، نماز جمعه تاریخی 300 هزار نفری مسجدالاقصی و عبور فوجی از جوانان فلسطینی از دیوار حائل توأم شد. حامیان مسلمان و غیرمسلمان آرمان فلسطین حتی در انگلیس و کانادا با ستمدیدگان قدس و کرانه باختری و غزه همصدا شدند. در  تورنتو، راهپیمایی روز قدس تحت عنوان حرکت برای «عدالت، صلح و عشق» و مقابله با صهیونیسم و جنایات جنگی اسرائیل به مثابه مقابله با اسلام‌هراسی و نژادپرستی برگزار شد. در لندن نیز راهپیمایی باشکوه روز قدس، با وجود فشارهای شهردار این شهر و دولت محافظه‌کار انگلیس برای محدود کردن آن بر پا شد. در روسیه روز جهانی قدس با حمایت شورای مفتیان این کشور در مسکو و همچنین جمهوری داغستان در قفقاز گرامی داشته شد. رسانه‌های عربی نظیر شبکه المیادین و خبرگزاری فلسطین الیوم به پوشش راهپیمایی‌های میلیونی مردم روزه‌دار ایران، عراق، سوریه و بحرین در حمایت از ملت فلسطین و انتفاضه مردمی آن در جمعه ماه مبارک رمضان پرداختند. به گزارش شبکه الفرات، میلیون‌ها شهروند عراقی در راهپیمایی روز جهانی قدس بر حمایت از ملت فلسطین و حقوق آن از جمله حق آزادسازی قدس از لوث اشغالگران و حق زندگی آزادانه و کریمانه و معراج نبی(ص) تاکید کردند. در سوریه هم راهپیمایی گسترده‌ای از ورودی بازار الحمیدیه به سمت مسجد اموی دمشق در روز جهانی قدس برگزار شد. مردم ولایت هرات در غرب افغانستان نیز دیروز همگام با دیگر مسلمانان جهان راهپیمایی روز جهانی قدس را برپا داشته و  پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند. در کنار این راهپیمایی، نمایشگاه عکسی نیز درباره مظلومیت مردم فلسطین در هرات برگزار شد. در اجتماعی مشابه در کابل هم پرچم منحوس اسرائیل به آتش کشیده شد. به گزارش خبرگزاری فارس در کشمیر، راهپیمایی روز قدس باشکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار شد و مردم سرینگر، پایتخت این سرزمین پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند. بزرگ‌ترین تظاهرات روز قدس در پاکستان نیز در بندر کراچی برگزار شد که هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم از جمله شیعه و سنی به محض اتمام نماز جمعه، با فریادهای مرگ بر اسرائیل پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.
همزاد‌پنداری بحرینی‌ها با فلسطینیان
 اما شور و شوق بحرینی‌ها در روز قدس جلوه‌ای دیگر داشت. مردم این جزیره خلیج‌فارس که سال‌هاست تحت اسارت حکومتی از یک اقلیت بیگانه دست‌نشانده تحت عنوان آل‌خلیفه، بیش از سایر کشورهای عربی با فلسطینیان احساس همزاد‌پنداری می‌کنند، راهپیمایی روز قدس را زودتر از سایر مردم خاورمیانه و بلافاصله پس از نماز صبح آغاز کردند. به گزارش البحرین الیوم،  هزاران بحرینی با حضور در خیابان‌ها و سر دادن شعار «قدس پایتخت آزادگان» خود را به عنوان پیشگامان راهپیمایی روز قدس مطرح کردند. آنها علاوه بر در دست داشتن پرچم‌های فلسطین، عکس‌هایی از امام خمینی(ره) را نیز در دست داشتند و شعارهای انقلابی  از جمله «سرنگون باد آل‌خلیفه و آل سعود» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. این در حالی بود که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه به سرکوب راهپیمایان متوسل شده و با استفاده از گاز آشک‌آور سعی کردند آنان را پراکنده کنند. با این وجود، مردم مناطق مختلف بحرین از بعد از ظهر دیروز با رو به خنکی رفتن هوا دور دیگری از راهپیمایی روز قدس را به نمایش گذاشتند.
انتفاضه هوایی غزه در روز قدس
به نوشته روزنامه اسرائیلی معاریو، مقامات صهیونیست چنان از تظاهرات گسترده مردم فلسطین در روز قدس واهمه داشتند که تلاش کردند از طریق مصر برای رایزنی با حماس در این روز وارد عمل شوند. افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش عبری هم در توئیتی، روز جهانی قدس را میراث امام خمینی(ره) برای مقاومت فلسطین دانست. یازدهمین جمعه تظاهرات بازگشت برای شکستن محاصره نوار غزه که دیروز تحت عنوان «میلیونی قدس» برگزار شد. در عین حال گرامیداشت یاد 120 شهید 10 راهپیمایی گذشته طی کمتر از 3 ماه اخیر محسوب می‌شد. اما روزنامه شرق‌الاوسط در گزارشی به وحشت اسرائیلی‌ها از ابتکار جدید فلسطینیان یعنی بادبادک‌های کاغذی اهالی غزه پرداخت. تظاهرکنندگان در مرز نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی از جمله در جبالیا، از ساعات اولیه روز جمعه با استفاده از این بادبادک‌های آتش‌زا به آتش زدن نقاطی در سرزمین‌های اشغالی اقدام کردند. بر اساس این گزارش، این بادبادک‌های 3 دلاری که حامل مواد اشتعالزا  هستند آسمان مناطق پیرامون غزه را هم قبضه کرده و با ایجاد حریق در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین، مایه نگرانی ارتش اسرائیل مجهز به جنگنده‌های پیشرفته شده‌اند. فعالان فضای مجازی این بادبادک‌ها را نیروی هوایی برتر مقاومت فلسطین خواندند و از آغاز انتفاضه هوایی همزمان با روز قدس امسال خبر دادند. به نوشته تارنمای والا، نزدیک به موساد، بادبادک‌های آتش‌زا دیروز صبح بیش از 3 کیلومتر مربع از اراضی تحت کنترل شهرک‌نشینان  صهیونیست را به آتش کشیده و خسارت‌های مادی و اقتصادی زیادی به بار آوردند. دیروز همچنین جبهه داخلی سرزمین‌های اشغالی بویژه در منطقه عسقلان و اطراف آن نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری غزه، از ظهر جمعه، نظامیان صهیونیست شلیک به اجتماع‌کنندگان یازدهمین روز بازگشت فلسطینیان در خان‌یونس و مرزهای شرقی نوار غزه را آغاز کردند و گفته می‌شود بار دیگر امدادگران پزشکی و خبرنگاران توسط تک تیراندازهای این رژیم مورد هدف قرار گرفته‌اند.
نماز جمعه حماسی الاقصی
اما حماسه مردم قدس و کرانه باختری هم کمتر از محاصره‌شدگان غزه نبود و صدها هزار فلسطینی در حالی خود را به نماز جمعه مسجدالاقصی در این روز نمادین رساندند که بیت‌المقدس و مناطق اطراف آن تحت شدیدترین تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی قرار داشته و اشغالگران مانع از ورود پسران ۱۲ ساله تا مردان 40 ساله می‌شدند. با این وجود روزنامه القدس‌العربی به نقل از اداره اوقاف فلسطین آمار شرکت نزدیک به 300  هزار نفری فلسطینیان در نماز جمعه دیروز قدس را اعلام کرد.
عبور از دیوار حائل
این در حالی است که در قدس و کرانه باختری، جنبشی دیگر برای عبور از دیوارهای حائل بر پا شده بود. در قدس شرقی هجوم جمعیت به سمت قبله نخست مسلمانان چنان بود که فعالیت ایست بازرسی‌های اشغالگران مختل شد. در طول دیوار مابین شهرک «الرام» و شهر قدس، هزاران جوان فلسطینی حماسه‌ای بزرگ برای بالا رفتن از دیوار حائل و ورود به شهر را آغاز کردند که با درگیری با مأموران صهیونیست همراه بود. با آنکه نظامیان صهیونیست از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور برای ممانعت از نزدیک شدن جوانان فلسطینی به دیوار حائل استفاده کردند اما خیلی از عاشقان قدس با نرد‌بان‌های چوبی و طناب از دیوار بالا رفتند. سرانجام با عبور چندین نفر از این دیوار بت حصار اسرائیلی‌ها شکسته شد که با تعقیب و شلیک نظامیان اشغالگر مواجه شدند.
مادر امدادگر فلسطینی در راهپیمایی بازگشت
دیروز مادر امدادگر شهید فلسطینی با بر تن کردن روپوش سفید دخترش که تا لحظات آخر و هنگام شهادت به تن داشت، در یازدهمین راهپیمایی بازگشت در نواز غزه همزمان با روز جهانی قدس شرکت کرد. بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت غزه، «رزان اشرف النجار» هفته پیش به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست و هنگام انجام وظیفه بشردوستانه در امدادرسانی به مجروحان راهپیمایی‌های بازگشت در خان یونس به شهادت رسید. او یک داوطلب میدانی از وزارت بهداشت بود که با تعدادی از همکارانش به جوانانی که در اردوگاه خراغه در شرق خان یونس اعتصاب کرده بودند، امدادرسانی می‌کرد. اما مادر این شهید با اعلام اینکه دخترش به او کمک‌های اولیه پزشکی را آموخته است، گفت: «راه رزان و راهپیمایی‌های بازگشت متوقف نشده و در حال تکمیل است، من به جای او خواهم بود،  به همه دنیا ثابت می‌کنم که رزان نرفته است و افتخار می‌کنم مادر شهید امدادگر «رزان النجار» هستم».
 

توجیه سعودی‌ها بر ضد «روز قدس»
برخی شخصیت‌های سعودی در صدد توجیه عدم برگزاری راهپیمایی جهانی روز قدس در کشوری برآمدند که مدعی رهبری جهان اسلام و جهان عرب است. به گزارش شبکه کوثر، «مسلم محمد الیوسف» مبلغ سعودی، هدف از نامگذاری «روز جهانی قدس»  را ایجاد فتنه در سرزمین حرمین (عربستان) دانست و آن را بی‌فایده خواند. او اعلام کرد که مفتیان وهابی امثال این نامگذاری‌ها و اقدامات آشوبگرانه را حرام اعلام کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار