کد خبر: 909618
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
خارج از دستور!
در سالگرد دوسالگی مجلس دهم هستیم؛ مجلسی که از ابتدا گمان می‌شد به دلیل تغییر جدی نمایندگان و تعدیل شدن گرایش‌های سیاسی آنها، از دست رفتن اکثریت غالب و راهیابی نمایندگان کمتر شناخته‌شده به بهارستان، کم‌فروغ‌تر شده و بیش از گذشته به حاشیه سیاست در ایران کشانده شود.

جوان‌آنلاین: در سالگرد دوسالگی مجلس دهم هستیم؛ مجلسی که از ابتدا گمان می‌شد به دلیل تغییر جدی نمایندگان و تعدیل شدن گرایش‌های سیاسی آنها، از دست رفتن اکثریت غالب و راهیابی نمایندگان کمتر شناخته‌شده به بهارستان، کم‌فروغ‌تر شده و بیش از گذشته به حاشیه سیاست در ایران کشانده شود. شاید نگاه کلی به مجلس همین برداشت را هم به افکار عمومی و حتی کارشناسان کشور القا کند، اما به جزئیات و بررسی تک‌تک وقایع که وارد می‌شوی، می‌بینی که خبرهایی هم بوده که این فضا را در مجلس قدری دگرگون کرده باشد؛ اتفاقاتی مانند حمله تروریستی به مجلس یا در دستورکار قرار گرفتن استیضاح همزمان سه وزیر.

در دوسالگی مجلس مرور وقایع و اهم اقدامات نمایندگان حاضر در خانه ملت، بررسی پروژه‌های مدنظر نمایندگان و البته عملکرد نمایندگان شاخص این دوره، می‌تواند بازگو‌کننده حقایقی باشد که در این ایام درخصوص مجلس و نمایندگانش گفته شده است. مرور خلاصه این موارد در ادامه از نظر می‌گذرد.

 رخدادهای خبرساز

 انتخابات هیات‌رئیسه

مجلس دهم هشتم خرداد 95 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. اگرچه فراکسیون امید خود را اکثریت مجلس می‌دانست و محمدرضا عارف به قصد رقابت با لاریجانی پا به بهارستان گذاشته بود، ولی 173 رای لاریجانی در انتخابات هیات‌رئیسه موقت پیام روشنی برای عارف داشت و بار دیگر مرد انصراف‌های اصلاح‌طلبان را به انصراف رساند تا لاریجانی با ۲۳۷ رای در مقابل 11 رای کواکبیان، به کرسی ریاست برسد؛ ریاستی که در سال دوم با 204 رای برای سال دهم به لاریجانی رسید. مسعود پزشکیان و علی مطهری نیز به ترتیب با 157 و 133 رای به‌عنوان نواب رئیس انتخاب شدند؛ آرایی که برای سال دوم مجلس به ۱۷۹ و 163 رای رسید. با این وصف اصلاح‌طلبان از 12 کرسی هیات‌رئیسه در سال اول به چهار کرسی و در سال دوم تنها به دو کرسی بسنده کردند.

خداوند رنگین‌کمان

نهم خرداد 95 و در اولین روزهای گشایش مجلس دهم، اظهارات یک نماینده و خنده‌های علی لاریجانی سوژه رسانه‌های کشور شد. وقتی سکینه الماسی، نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه، پشت تریبون رفت و سخنانش را با جمله «به نام خداوند رنگین‌کمان» شروع کرد و رئیس مجلس نتوانست جلوی خنده خود را بگیرد، اولین چیزی که به اذهان مخاطبان خطور کرد این بود که شائبه‌های پیرامونی مجلس دهم و نمایندگان گمنامش بیش از گذشته جدی و نزدیک به واقعیت خواهد بود. الماسی، نماینده اعتدال‌گرای مجلس و عضو حزب اعتدال و توسعه است. او کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی و دانشجوی دوره دکتری جامعه‌شناسی است.

فاطمه حسینی و سفره انقلاب

یکی از جنجالی‌ترین فیش‌های افشاشده درخصوص حقوق‌های نجومی متعلق به سیدصفدر حسینی، مدیرعامل صندوق توسعه ملی بود؛ فیشی نجومی که از حقوق ماهانه بیش از 57 میلیونی و میانگین سالانه حدود 686 میلیونی وی حکایت داشت. خبری شدن این فیش حقوقی استعفای اجباری صفدر حسینی را در تاریخ 12 تیرماه 95 رقم زد. در این میان فاطمه حسینی، نماینده فراکسیون امید در مجلس دهم و دختر صفدر حسینی، فردای استعفای پدرش، اگرچه در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات در مجلس اجازه نطق گرفته بود، اما تریبون بهارستان را به دفاع خانوادگی اختصاص داد؛ دفاعی که با عنوان سهم‌خواهی از سفره انقلاب با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد.

گزارش دیوان محاسبات

گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ٩٥ که بهمن‌ماه سال گذشته قرائت شد، یکی از جنجال‌برانگیزترین گزارش‌های بازوی نظارتی مجلس در سال‌های گذشته بود؛ گزارشی که براساس آن کاشف به عمل آمد دولت 80 درصد از تبصره‌ها و احکام بودجه را اجرا نکرده یا ناقص اجرا کرده و بسیاری از منابع به خزانه واریز نشده است. در این رابطه، دولت در واکنشی شدید‌اللحن، دیوان ‌محاسبات را به تشویش اذهان عمومی متهم کرد. نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در انتقادی تند با بیان اینکه دیوان محاسبات، امروز یک مرجع مچ‌بگیر و پرونده‌ساز برای مدیران است، گفت این گزارش حیثیت دولت را بر باد داد.

سلفی با موگرینی

حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری که 14 مرداد 96 برگزار شد، با تلاش نمایندگان برای سلفی با وی به حاشیه کشیده شد؛ حاشیه‌ای که بازتاب گسترده‌ای از طنز و خشم را به همراه داشت. تا آنجا که برخی آن را «سلفی حقارت» خواندند و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم آن را مغایر با شأن وکلای ملت ارزیابی کرد. در این میان اما برخی نمایندگان همچون فرج‌ا... رجبی، نماینده شیراز به دلیل سلفی حاشیه‌سازشان عذرخواهی کردند و برخی دیگر چون احمد مازنی، ‌عضو فراکسیون امید، سلفی با موگرینی را نشانه علاقه نمایندگان ملت به روابط عمیق با قاره سبز خواندند.

ردشدن بیطرف

گذشته از رای چشمگیر مجلس به وزرایی چون رحمانی‌فضلی و صالحی امیری که مهره‌هایی نزدیک به رئیس مجلس شناخته می‌شوند، رای نیاوردن حبیب‌ا... بیطرف را می‌توان مهم‌ترین نقطه عطف در پروسه رای اعتماد مجلس دهم به کابینه دوازدهم دانست. ناکامی بیطرف به‌عنوان اصلاح‌طلب‌ترین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور، بیش از هر چیز انگشت اتهام را به سوی اعضای فراکسیون امید نشانه رفت و انتقادات زیادی را نسبت به عملکرد این فراکسیون و ریاست آن برانگیخت. اعضای این فراکسیون اما این موضوع را به نطق نامناسب بیطرف و تلاش ناکافی او نسبت دادند.

رد کلیات بودجه

پس از اعتراضات دی‌ماه 96 و گسترش نارضایتی اقتصادی، برای اولین بار در تاریخ، کلیات بودجه در مجلس رد شد تا دولت نتیجه پافشاری بر رفتار اقتصادی خود را این‌بار در صحن مجلس ببیند. هرچند برخی این اقدام را پالس علی لاریجانی برای جداکردن خود از ناکامی‌های اقتصادی دولت ارزیابی کردند، اما کارشناسان اقتصادی با صرف‌نظر از علل سیاسی، افزایش سرسام‌آور بودجه جاری و خرج و مخارج دولت، کاهش جدی بودجه عمرانی، عدم توجه به صادرات غیرنفتی، قطع یارانه 30 میلیون نفر و ماجرای قیمت حامل‌های انرژی را مهم‌ترین دلایل این اتفاق دانستند.

 حمله به مجلس

17 خردادماه 96 یک اتفاق کم‌سابقه، مجلس ایران را در کانون اخبار رسانه‌های دنیا قرار داد. خبر کوتاه بود و شوکه کننده. به ساختمان بهارستان حمله شده بود؛ حمله‌ای که توسط گروه تروریستی داعش صورت گرفته بود. این اقدام که به‌طور همزمان با حمله تروریستی به مرقد حضرت امام صورت گرفت، نخستین عملیات داعش در خاک ایران محسوب می‌شد و در مجموع 17 شهید و بیش از 50 مجروح را به دنبال داشت. 11 روز بعد و در شامگاه 28 خرداد، ایران در انتقام از این اقدام، با 6 فروند موشک بالستیک مواضع داعش در دیرالزور را مورد هدف قرار داد.

  مهم‌ترین اقدامات

پایان یک دوره کاری در هر نهاد یا سازمانی، اعم از مجلس یا شوراهای اسلامی هنگامه ارائه دستاوردهای آن مجموعه است. بررسی این دستاوردها نشان می‌دهد اعضای آن مجموعه در چه سطحی از دغدغه اجتماعی قرار گرفته اند و برای حل مشکلات اصلی مردم چگونه تلاش کرده‌ و چقدر موفق بوده‌اند.

 سوال از رئیس‌جمهور

وضعیت موسسات مالی و اعتباری، نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، تعلل دولت در مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز و... از جمله مواردی به شمار می‌رود که در چند نوبت نمایندگان را به صرافت سوال از رئیس‌جمهور انداخته است؛ طرحی که اگرچه در این مجلس چند باری کلید خورد، اما هیچ وقت به نتیجه نرسید. گروهی معتقدند هرگونه تلاش در این راستا سیاسی‌کاری است و دردی از مشکلات مردم درمان نمی‌کند. گروهی دیگر اما آن را ابزار نظارتی مجلس می‌دانند و بر آن مصرند. به هر روی این طرح یکی از پروژه‌های بر زمین‌مانده بهارستان در دو سال گذشته محسوب می‌شود.

 استیضاح 3 وزیر

بعد از حادثه نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای ATR تهران- یاسوج و گسترش نارضایتی‌ها از عملکرد آخوندی و ربیعی تعداد زیادی از نمایندگان به صرافت افتادند تا این دو را به استیضاح بکشانند. همزمان با این تلاش‌ها طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز به صحن علنی رسید و این‌گونه شد که استیضاح سه وزیر به‌طور همزمان در دستور کار بهارستان قرار گرفت. نتیجه اما چیزی نبود که پیش‌بینی می‌شد. تصور عمومی در این خصوص آن بود که دست‌کم یکی از این سه نفر از راهیابی مجدد به پاستور باز بماند. مجلس اما همه را غافلگیر کرد و در اقدامی کم‌سابقه به ابقای هر سه وزیر رای داد.

 تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها

بعد از ناکام ماندن طرح تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در مجلس نهم، این طرح از همان ماه‌های ابتدایی آغاز به کار مجلس دهم در دستور کار قرار گرفت تا اینکه درنهایت با تکمیل تحقیقات، گزارش آن در 23 اردیبهشت سال جاری در رسانه‌ها منتشر شد. گزارشی که به‌رغم تاکید وزیر اطلاعات مبنی‌بر اینکه در بدنه دولت شخص دوتابعیتی وجود ندارد، در آن تصریح شده بود 210 مدیر دوتابعیتی طی دو سال گذشته شناسایی شده‌اند. مدیرانی که کریمی قدوسی، رئیس هیات تحقیق و تفحص می‌گوید برخی‌شان معاون رئیس‌جمهور، معاون وزیر، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای، استاندار و... بوده‌اند.

 تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر

بعد از موافقت‌ها و مخالفت‌های فراوان با طرح تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر درنهایت این طرح سال گذشته به تصویب مجلس رسید. براساس مصوبه نهایی مجلس، مجازات اعدام درباره برخی از قاچاقچیان مواد مخدر حذف می‌شود و این افراد به «حبس درجه یک تا ۳۰ سال» و جریمه محکوم می‌شوند. مخالفان معتقد بودند این طرح، به جری‌تر شدن قاچاقچیان برای توزیع مواد مخدر می‌انجامد و موافقان اعتقاد داشتند در این طرح تمرکز مجازات اعدام روی افراد و باندهایی است که سود سرسام‌آوری از محل قاچاق موادمخدر به دست می‌آورند و خرده‌فروشان مجازات کمتری خواهند شد.

FATF

پس از آنکه با تاکید عباس عراقچی مشخص شد اروپا برای ادامه مذاکرات برجام، اجرای کامل FATF را مطالبه کرده، دوباره اجرای مقررات این مجموعه به صدر اخبار برگشت؛ ماجرایی که با امضای محرمانه علی طیب‌نیا در دولت قبل آغاز شده بود. حالا لایحه اصلاح قانون پولشویی و لایحه پیوستن به کنوانسیون پالرمو یا جرائم سازمان‌یافته فراملی در مجلس تصویب شده و دو لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم و لایحه الحاق به کنوانسیون ‌مبارزه با تامین مالی تروریسم هم‌اکنون در دست بررسی است. کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس معتقدند قبول و اجرای مقررات FATF باعث افزایش اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد شد.

 اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» برای اولین بار ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در واپسین روزهای مجلس نهم تصویب شد.قانونی که درصدد بود زگهواره تا گور دلبستگی به صندلی مدیریت را کنار زده و راه را برای جوانان هموار کند، اما برخی تبصره‌های این قانون و تفسیرهای مجدد از آن به‌گونه‌ای بود که نتوانست آن‌طور که باید و شاید کارایی خود را به ورطه عمل رساند. حالا در دوم خرداد 97 مجلس دهمی‌ها آستین‌ها را با ارائه طرح یک‌فوریتی اصلاح این قانون بالا زدند و با 174 رای موافق، 44 رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع 231 نماینده با کلیات آن موافقت کردند و برای بررسی جزئیات نیز این طرح را به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.

 تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

تخلفات گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان، نمایندگان مجلس هشتم را بر آن داشت تا تحقیق و تفحص از این صندوق را کلید بزنند، تحقیق و تفحصی که اگرچه در مجلس نهم نیز مطرح شد، ولی در لابه‌لای سیستم اداری به سرانجام نرسید. به همین دلیل برخی از نمایندگان پارلمان دهم بار دیگر از همان روزهای آغازین مجلس، امضای تحقیق و تفحص از این صندوق را تقدیم هیات‌رئیسه کردند. سرانجام پس از تلاش‌های بسیار، گزارش نهایی تحقیق و تفحص از این صندوق در 19 فروردین 97 در صحن علنی قرائت شد و به‌دلیل آنکه نماینده دولت، دفاعی درمورد این گزارش نداشت، با 183 رای موافق و 10 رای مخالف و چهار رای ممتنع نمایندگان با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

 طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان

از سال 84، جمعی از نمایندگان مجلس هفتم طرحی با عنوان «ازکجا آورده‌ای؟» را برای جلوگیری از ثروت‌اندوزی مسئولان پیگیری کردند و سرانجام در سال 86 این طرح به تصویب رسید. اگرچه این طرح با سد شورای نگهبان مواجه شد و درنهایت با مصوبه عودت این شورا در سال 94، با جرح و تعدیل‌های صورت‌گرفته در مجمع تشخیص مصلحت نظام از نگاه طراحان این طرح به صورت بی‌خاصیتی تغییر یافته و تصویب شد. با افشای خبر فیش‌های نجومی، محمد دهقان در اسفند 96 این طرح را با عنوان «طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان» با امضای ۱۶۶ نماینده مجلس شورای اسلامی که بعدها به بیش از 180 امضا رسید، با قید دوفوریت به مجلس تقدیم کرد. در دوم خرداد، محمد دهقان از انتظارشان برای جلسه مشترک با قوه قضائیه خبر داده است.

 

 چهره‌های مجلس دهم

برخی از نمایندگان بهارستان دهم را به واسطه جایگاه، برخی را به واسطه پویایی و اثرگذاری و برخی را به واسطه حاشیه‌سازی‌شان می‌توان نمایندگان خبرساز و چهره مجلس دهم خواند.

علی لاریجانی: پس از سال‌ها، امیرآبادی توانست رقیب کهنه‌کاری چون لاریجانی را شکست داده و وی را به‌عنوان نفر دوم قم به پارلمان دهم بفرستد. نفر دومی که خیلی‌ها او را جدی‌ترین متحد روحانی در بهارستان می‌دانند؛ متحدی که از زمان آغاز به کار روحانی همواره فرمان مجلس را به سمتی چرخاند که رئیس‌جمهور می‌خواست. لاریجانی البته چند صباحی است قدری کج‌دار و مریز با دولت تا کرده و تلاش دارد ضمن ادامه مسیر همیشگی جانب احتیاط را هم رعایت کند. ناکارآمدی دولت در حل چالش‌های اقتصادی و شکست برجام به‌عنوان پروژه مرکزی آن، او را در حمایت بی‌چون و چرا از روحانی دچار تردید کرده است. رد بی‌سابقه کلیات بودجه 97 و گزارش بی‌سابقه‌تر دیوان محاسبات، این گزاره را به خوبی ثابت می‌کند.

محمدرضا عارف: سودای ریاست بهارستان برای نفر اول برگزیده مردم تهران خیلی زود رنگ باخت و از سوی هم‌جریانی‌هایش نسیه‌ای در مقابل نقد لاریجانی تعبیر شد. شکست در انتخابات هیات‌رئیسه موقت چنان آمال عارف را به باد داد که وی تاکنون ترجیح داده خود را دیگر در معرض انتخاب تصدی کرسی‌ ریاست قرار ندهد. بعد از شکست در رقابت با لاریجانی، کمرنگی عیار عارف تا آنجا رسید که رسانه‌های اصلاح‌‌طلب توصیه کردند وی شیخوخیت خود را حفظ کند و حتی برای ریاست کمیسیون متبوعش یعنی آموزش نیز کاندیدا نشود و به ریاست فراکسیون امید بسنده کند؛ ریاستی که تاکنون با انتقادات زیادی همراه بوده است.

علی مطهری: علی مطهری که توانسته بود با نطق‌های آتشین و حاشیه‌ساز، از خبرسازان مجلس هشتم و به‌خصوص نهم شود، در انتخابات مجلس دهم به چهره‌ای محبوب برای اصلاح‌طلبان تبدیل شد. اگرچه همواره اظهارنظرهای فرهنگی‌اش به‌خصوص در مورد حجاب و انتقاد به ساپورت‌پوشان از طرف این جریان به‌عنوان خارهایی در کنار این محبوبیت تعریف شد. با این وصف مطهری در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان تکرار شد. در انتخابات هیات‌رئیسه بهارستان نیز مطهری توانست با ۱۳۳ رای نایب دوم همسر خواهرش یعنی علی لاریجانی شود؛ جایگاهی که در اجلاسیه دوم مجلس دهم با 163 رای تثبیت شد.

سیدحسین نقوی حسینی:   نماینده حماسه‌سازان 15 خرداد یعنی مردم ورامین است و نمایندگی مجلس هشتم و نهم را علاوه‌بر بهارستان دهم در کارنامه خود دارد. رتبه برتر کنکور بوده و به‌واسطه تجربیاتش مدافع فرهنگیان و رئیس فراکسیون‌شان است. نقوی‌حسینی کسوت سخنگویی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بهارستان نهم را در مجلس دهم نیز حفظ کرد و علاوه‌بر آن به‌عنوان سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) نیز برگزیده شد؛ نماینده‌ای که از هرگونه حاشیه به دور است، تا آنجا که اگرچه از ناطقان اصلی جلسه غیرعلنی اخیر مجلس با تیم هسته‌ای بود، ولی حاضر به نقل محتوای آن جلسه نشد. 

کاظم جلالی: از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) است. چهره بسیار نزدیک و یار غار علی لاریجانی که معتقد است برترین گزینه ریاست‌جمهوری 1400، لاریجانی است. جلالی اگرچه در ادوار ششم تا نهم مجلس توانسته بود رای مردم شاهرود را به خود جلب کند، ولی در انتخابات دهم از دیارش رایی نداشت و به گفته فاطمه هاشمی، سهم حزب اعتدال و توسعه در لیست امید تهران شد. وی پس از ورود به بهارستان دهم علم استقلال از فراکسیون امید را بلند کرد و فراکسیون مستقلین مجلس را تاسیس کرد تا ریاست این فراکسیون را علاوه‌بر ریاست 6 ساله بر مرکز پژوهش‌های مجلس در کارنامه خود ثبت کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی: نماینده باسابقه همدان که حالا ریاست فراکسیون نمایندگان ولایی را هم به عهده دارد، در این دوره، پنجمین حضورش را در مجلس تجربه می‌کند و از مجلس پنجم به این سو، جز دوره نهم در همه ادوار حضور داشته است. جدی‌ترین کنش سیاسی حاجی‌بابایی در دوره فعلی را شاید بتوان کاندیداتوری او در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و اعتراض پرسروصدای او به نتیجه شمارش آرا در جمنا دانست؛ اعتراضی که هرچند به واسطه آن به جمع پنج کاندیدای نهایی سازوکار انتخاباتی عده‌ای از اصولگرایان راه یافت، اما خیلی‌ها را نسبت به تقلب در آن مردد ساخت.

محمد دهقان: از دوره هفتم تاکنون در مجلس حضور دارد. دهقان در مجلس قبل عضو هیات‌رئیسه بهارستان بود و در مجلس دهم نیز توانست برای هیات‌رئیسه موقت نظر نمایندگان را جلب کند، ولی در انتخابات هیات‌رئیسه دائم از رقابت بازماند. وی به دلیل تخصص و تسلط بالا بر مباحث حقوقی و قوانین، از جمله طراحان تعدادی از طرح‌های مهم مجلس بوده که طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان یکی از آنهاست. دهقان در مجلس مخالف جدی پیوستن ایران به FATF و تصویب بی‌قید و شرط لوایح ذیل آن است. دهقان که به‌عنوان یکی از نمایندگان ضدفساد هم معروف شده، در دو سال گذشته پرونده کرسنت، طرح از کجا آورده‌ای، طرح اصلاح قانون تجارت و پرونده صندوق‌های ورشکسته را پیگیری کرده است.

محمود صادقی روحانی: اصلاح‌طلبی که مدتی است لباس روحانیت را کنار گذاشته، از مسیر لیست امید، از تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. صادقی در دو سال گذشته آقای حاشیه مجلس بوده است. اظهارات تند وی نسبت به همه‌جا و همه‌کس یادآور عملکرد برخی نمایندگان مجلس ششم بوده، با این تفاوت که گاهی آنقدر بدون سند و مدرک سخن گفته که چند بار مجبور شده رسما عذرخواهی کند. اظهارات بدون سند صادقی درخصوص ارتباط یکی از بدهکاران بزرگ بانکی با آیت‌ا... مکام‌شیرازی و همچنین انتقادات بدون مدرک از رئیس قوه قضائیه مهم‌ترین عذرخواهی‌های رسمی صادقی بوده است.

بهروز نعمتی: خیلی‌ها می‌گویند نعمتی با سفارش علی لاریجانی در لیست امید قرار گرفت، والا مگر ممکن است که نماینده اصولگرای مجلس نهم از اسدآباد همدان ناگهان از لیست اصلاح‌طلبان تهران سر درآورد؟ این تحلیل البته بعدها بیشتر رنگ واقعیت به خود گرفت، چراکه او در مجلس راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا کرد و نه‌تنها به فراکسیون امید نپیوست، بلکه با تشکیل فراکسیون مستقلین، بخشی از رای محمدرضا عارف را گرفت و به سبد لاریجانی ریخت تا این اصولگرای سنتی بدون رقیب رئیس مجلس دهم بشود. نعمتی در انتخابات 96 ستاد اصولگرایان حامی روحانی را راه‌اندازی کرد.

مصطفی کواکبیان: «در فصل گیلاس، آفریننده طعم گیلاس، به آفریننده اصلی گیلاس پیوست»؛ این طنازی مصطفی کواکبیان در مراسم تشییع پیکر مرحوم کیارستمی معروف‌ترین اظهارنظر او طی دو سال گذشته است و چالش‌های کلامی او با علی لاریجانی در مرتبه‌ بعدی، جایی که علی لاریجانی لقب پروفسور کواکبیان را به این نماینده مجلس داد و بعدها چندین بار نیز آن را به کار برد. «لاریجانی در خیابان قدم بزند، کسی او را نمی‌شناسد» و «اصلاح‌طلبان در انتخابات نردبان روحانی شدند»، از مواضع  کواکبیان  در مجلس است. او  همچنین منتقد ریاست دائمی عارف بر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و مبدع طرح پارلمان اصلاحات است.

مجتبی ذوالنور: نام ذوالنور در مجلس دهم برای اهالی رسانه بیش از هر چیز با رفع حصر گره خورده است؛ موضوعی که تا حد زیادی به دیدارهای اخیرش با مهدی کروبی بازمی‌گردد. او البته از دوستان قدیمی کروبی است و در جریان حوادث بعد از ٨٨ نیز یک بار به کمک او شتافته بود. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برخی سیاسیون را «کاسب حصر» می‌داند و معتقد است این عده تلاش می‌کنند تا رفع حصر صورت نگیرد. ذوالنور البته درباره احمدی‌نژاد هم مواضع تند و تیزی دارد و او را یک ضدانقلاب تمام‌عیار می‌داند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار