کد خبر: 902817
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
به‌رغم امید بسیاری از شهروندان فرانسوی که با رأی بیش از 66درصدی امانوئل ماکرون نامزد مستقل را در مه 2017 روانه کاخ الیزه کردند...
دکتر سید رضا میرطاهر

به‌رغم امید بسیاری از شهروندان فرانسوی که با رأی بیش از 66درصدی امانوئل ماکرون نامزد مستقل را در مه 2017 روانه کاخ الیزه کردند، عملکرد رئیس‌جمهور جوان فرانسه طی مدتی که روی کار آمده موجب ناامیدی مردم فرانسه شده است. عملکرد ماکرون در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی چندان مورد قبول فرانسوی‌‌‌ها نبوده و نظرسنجی‌‌‌‌ها حاکی از کاهش محبوبیت وی است. کما اینکه حزب «‌جمهوری به پیش‌» ماکرون در انتخابات پارلمانی میاندوره‌ای در اوایل فوریه 2018 با شکست آشکاری مواجه شد.

اعتراضات سراسری درحالی گسترش یافته که دولت فرانسه درصدد انجام دادن اصلاحات بحث‌برانگیز در نظام ملی اشتغال این کشور است، اما نگرانی جدی وجود دارد که این اقدامات جدید ممکن است سبب تشدید بیکاری در فرانسه شود. مردم فرانسه معتقدند که بیکاری با اجرای سیاست‌های ریاضتی که با کاهش هزینه‌‌‌ها و در نتیجه کاهش استخدام در نهادهای عمومی همراه بوده است، از یک پدیده موقت و مقطعی، به صورت یک پدیده ساختاری و طولانی درآمده است. دولت جدید فرانسه معتقد است برای رونق اقتصادی کشور و نیز کاهش بیکاری که فرانسه در اروپا بیشتر از همه از آن رنج می‌برد، نیاز به اصلاحاتی در حوزه اقتصاد هست و در وهله نخست باید قانون کار دستخوش تغییر شود. ماکرون در اوایل روی کار آمدنش مدعی شد که با اجرای اصلاح قانون کار، زمینه افزایش اشتغال را در فرانسه ایجاد خواهد کرد. با این حال اقشار کارگری و کارمندی فرانسه نظری برخلاف دولت این کشور دارند. سندیکاهای کاری اعلام کرده‌اند به شدت مخالف این اصلاحات هستند و تاکنون تظاهرات متعددی در اعتراض به این مسئله برگزار شده است. این اصلاحات، روند استخدام و اخراج کارکنان را ساده‌تر کرده و مبالغ پرداختی به اخراج‌شدگان را محدود می‌کند و به طور کلی نقش اتحادیه‌های تجاری در شرکت‌های کوچک را کاهش می‌دهد. با توجه به پیشینه ماکرون به عنوان وزیر اقتصاد فرانسه و حرفه وی به عنوان بانکدار و سرمایه‌گذار، وی از حامیان اقتصاد بازار آزاد بوده و یکی از برنامه‌های اصلی وی، در بعد خارجی اقتصاد فرانسه‌، تحقق خواسته کمیسیون اروپا برای کاهش کسری بودجه این کشور به 3 درصد تولید ناخالص داخلی است. در بعد اجتماعی نیز وی قول داده که برنامه‌های مؤثری را برای مبارزه با بیکاری که مسلماً اکنون بزرگ‌ترین معضل این کشور است به اجرا درآورد. وی تمام امیدش را به اجرای اصلاح قانون کار به عنوان معجزه‌ای برای کاهش بیکاری در فرانسه متمرکز کرده که چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.

درپی اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت فرانسه درباره اصلاحات در حوزه آموزش عالی، چهار دانشگاه معتبر این کشور تعطیل شدند. دانشجویان به اصلاحات دولت فرانسه درباره نحوه ورود به دانشگاه و دسترسی به آموزش عالی معترض هستند. بر اساس اصلاحات جدید، برای دسترسی به دانشگاه‌های فرانسه، دانش‌آموزان فرانسوی از این پس برای ورود به برخی رشته‌‌‌‌ها از جمله تاریخ باید مهارت در زبان‌های خارجی را حائز باشند. علاوه بر گسترش اعتراضات در بخش دانشگاهی، شاهد دور جدید اعتصاب‌‌‌‌ها در راه‌آهن فرانسه و تظاهرات اتحادیه‌‌‌‌ها علیه اصلاحات ماکرون هستیم. کارشناسان هشدار می‌دهند كه اگر زندگی عمومی در فرانسه، طولانی‌تر از دو هفته فلج شود، در این صورت فرانسوی‌‌‌ها ناآرام خواهند شد و به این ترتیب فشار بر دولت نیز افزایش خواهد یافت. این اعتراضات با ادامه اعمال فشار اتحادیه‌های بازرگانی برای عقب‌نشینی دولت از اصلاحات در بخش راه‌آهن و سایر بخش‌های عمومی همراه شده است. قانونگذاران مجلس عوام فرانسه با اکثریت قابل‌توجهی به اصلاحات شبکه راه‌آهن رأی مثبت دادند؛ اصلاحاتی که امتیازات کارگران راه‌آهن را کاهش و وضعیت شرکت SNCF را تغییر خواهد داد. این طرح به مجلس سنا ارائه شد؛ طرحی که حزب ماکرون و اپوزیسیون راست میانه به شدت از آن حمایت می‌کنند. ماکرون امیدوار است با تصویب سریع این قانون، از شدت اعتراضات فرانسه که قرار است تا پایان ژوئن 2018 ادامه پیدا کند، کاسته شود.

مردم فرانسه که با سطح بالای بیکاری و افزایش نابسامانی‌های اجتماعی مواجه هستند، امید داشتند که ماکرون بتواند اقدامات مؤثری برای رفع این نابسامانی‌‌‌ها انجام دهد. با این حال تاکنون که حدود یک سال از ریاست جمهوری ماکرون گذشته است، نتایج ملموسی در این حوزه‌‌‌ها مشاهده نشده است. به ویژه طرح ماکرون برای اصلاح قانون کار که در راستای رونق اقتصادی فرانسه صورت گرفته با مخالفت‌های گسترده‌ای مواجه شده است. اتحادیه‌های کارگران فرانسه موفق نشدند دولت را وادار کنند که تغییرات مدنظر آنها را در سیاست‌های اصلاحی خود صورت دهد. بر عکس، ماکرون در واکنش به افزایش اعتراضات، قول داده طرح اصلاحات خود را با شدت و قاطعانه به پیش ببرد.

این بیم وجود دارد که اصلاحات اقتصادی و اجتماعی مد نظر ماکرون باعث وخامت بیش از پیش وضعیت اشتغال و اقتصادی این کشور بزرگ اروپا شود. «‌بنیامین پیره‌» کارشناس سیاسی فرانسوی درباره بدبینی فرانسوی‌‌‌ها نسبت به آینده می‌گوید: مردم فرانسه هفتم مه 2017 امانوئل ماکرون را به عنوان رئیس‌جمهور خود برگزیدند اما پس از برگزاری این انتخابات میزان امیدواری رأی‌دهندگان نسبت به آینده روز به روز کاهش یافته است. ماکرون درصدد اصلاحات بنیادین در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی فرانسه است، اما به نظر می‌رسد مقاومت در مقابل این اصلاحات که از دیدگاه منتقدین به ضرر کارگران، کارمندان و دانشجویان است روز به روز افزایش می‌یابد. ادامه روند کنونی باعث کاهش هرچه بیشتر محبوبیت ماکرون و افزایش هر چه بیشتر اعتراضات علیه دولت وی و طرح‌های آن خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار