کد خبر: 902304
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
با هدف گرامیداشت شهید "بشیر شهریور"
بیست‌وچهارمین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات عاشیقلار به یاد شهید هنرمند "عاشیق بشیر" امروز در تبریز برگزار شد.

محمد عبادی در بیست‌وچهارمین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات عاشیقلار به یاد شهید هنرمند عاشیق بشیر ( رشید شهریور) در هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: می‌توان از عاشیق‌ها به عنوان اولیاءالله نام برد به طوریکه به قدری با خدا بودند که حتی وقتی دست به طرف خداوند دراز می‌کردند، باران می‌بارید و برای بیماران از پروردگار شفا طلب کرده و صلح و دوستی برای اقوام می‌آوردند که در طول تاریخ کهن ایران شاهد نقش و حضور موثر عاشیق‌ها  بوده‌ایم.

وی افزود: عاشیق‌ها شاید در جنگ تفنگ به دست نمی‌گرفتند ولی در آن زمان و یورش دشمن این عاشیق‌ها بودند که با مارش‌های حماسی به جنگجوها روحیه می‌دادند.

این شاعر استان متخلص به "آلیشیق" با اشاره به اینکه برای نمونه این "عاشیق قربانی" بود که در جنگ چالدران مانند پدر رفتار کرد و به دشمن گفت که برادری و وحدت داشته باشند تا حادثه‌ای اتفاق نیافتد، ادامه داد: متاسفانه فرمانروای آن دوران قبول نکرد و جنگ چالدران اتفاق افتاد و "عاشیق قربانی" ۱۱ سال به اسارت درآمد و شعرهای زیادی در دوران اسارت خود سروده است.

وی ادامه داد: "خسته قاسم" یکی دیگر از عاشیق‌های برجسته کشور است که در زمان نادرشاه با حرف‌هایش به صورت مدنی مقابل شاعران آنها ایستاد و یا "عاشیق حسین جوان" دیگر عاشیقی است که با سروده‌ها و اشعار خود در مقابل رژیم پهلوی ایستاد و شعرهای زیادی عرضه کرد.

شاعر برجسته استان خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب و در دوران هشت ساله دفاع مقدس؛ عاشیق‌ها و شعرای زیادی داشتیم که به شهادت رسیده و یا جانباز شدند.

وی با بیان اینکه برنامه امروز تفاوت زیادی با گردهمایی‌های قبلی دارد چراکه هفته هنر انقلاب بوده و برنامه امروز مختص به نام عاشیق شهید "بشیر شهریور" مزین شده است، افزود: شهید "بشیر شهریور" در سال ۱۳۲۴ در بستان‌آباد به دنیا آمده بود و با وجود صدای زیبا و قوی خود توانست در اوج جوانی نام خود را به زبان‌ها بیاورد به طوریکه با این صدای زیبا، قوی و قابلیت داشت که عزیز دل‌ها و زیبایی مجالس شد.

عبادی تصریح کرد: شهید "بشیر شهریور" در سال  ۱۳۶۰  و در اوایل جنگ به این نتیجه رسید که باید تفنگ بر دست بگیرد و رهسپار دفاع از خاک وطن شد که در نهایت و در عملیات فتح سوسنگرد به درجه شهادت نائل آمد و نام خود را در صفحات طلایی اسلام جاودان و هک کرد و افتخاری برای عاشیق‌ها شد.

وی با استناد به آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران  مبنی بر اینکه شهدا نمرده‌اند بلکه آنها زنده بوده و در کنار پروردگار خود رزق دارند، افزود: شهیدان همیشه زنده بوده و روحشان متعالی است و نظاره‌گر ماست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر