کد خبر: 901262
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
در پی جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان در مرز غزه، دیوان کیفری بین‌المللی تهدید کرد که اسرائیل را به دلیل خشونت مداوم علیه غیرنظامیان در غزه محاکمه می‌کند. یك شهرك‌نشین صهیونیست هم دانش‌آموزان فلسطینی را زیر گرفت كه سه نفر زخمی شدند.

به دنبال افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و كشته و زخمی كردن فلسطینی‌ها، فشارهای بین‌المللی علیه این جنایات افزایش یافته است. فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی روز دو‌‌‌شنبه در واكنش به اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت:«خشونت علیه غیرنظامیان می‌تواند براساس توافق رم جنایت جنگی به حساب آید. دیوان کیفری می‌تواند عاملان این جنایت‌‌‌‌ها در نوار غزه را محاکمه کند». به گزارش روزنامه القدس‌العربی، فاتو بنسودا گفت:«تمامی کسانی که به خشونت تحریک می‌کنند یا در آن دست دارند یا دستور و درخواست ارتکاب جنایت را صادر می‌کنند امکان محاکمه آنها در مقابل دیوان کیفری وجود دارد». وی اعلام کرد که دفترش «‌بررسی اولیه‌ای‌» درباره اوضاع اراضی فلسطین انجام خواهد داد و از نزدیک اوضاع را پیگیری می‌کند تا در صورت لزوم تحقیقات بین‌المللی انجام شود. اسرائیل عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست اما در صورت ارتکاب جنایت علیه دولتی که عضو این دادگاه باشد، می‌تواند محاکمه شود. تعداد قربانیان تجاوزات اسرائیل در تظاهرکنندگان فلسطینی از آغاز تظاهرات در ۳۰ مارس به ۳۱ شهید و بیش از ۲هزار و 850 زخمی رسید. مخالفت‌های جهانی با اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، درحالی است كه آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم، روز یك‌‌‌شنبه در سخنانی مدعی شد كه هیچ بی‌گناهی در غزه وجود ندارد و همه فلسطینی‌‌‌ها با جنبش حماس همدست هستند. از سوی دیگر، محمود ضاهر، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در غزه هم از کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی در این شهر و نیاز مبرم به واردات داروهای اساسی خبر داد. محمود ضاهر در گفت‌وگو با «‌الرساله نت‌» گفت که ۴۵ درصد از داروهای اساسی به کلی تمام شده‌ و این تأثیر بسزایی بر خدمت رسانی نه فقط به مجروحان بلکه به تمامی فلسطینیان ساکن نوار غزه خواهد داشت. ضاهر اشاره کرد که تلاش‌‌‌‌هایی برای ورود ۱۸ کامیون دارو از وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله صورت گرفته است اما رژیم صهیونیستی باید مجوز آن را صادر کند و تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است. وی نسبت به کمبود شدید دارو در نوار غزه هشدار داد و خواستار مداخله فوری برای حل این بحران شد. تظاهرات بزرگ بازگشت سبب شده بار دیگر فلسطین در كانون توجهات بین‌المللی قرار گیرد و موج محكومیت‌های جهانی از تجاوزات صهیونیست‌‌‌ها در غزه افزایش یافته است و حتی برخی محافل داخلی و رسانه‌های اسرائیلی هم از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد می‌كنند.

زیر گرفتن 3 فلسطینی

همزمان با حملات نظامی نظامیان اسرائیلی به مردم غزه، شهرك‌نشینان صهیونیست هم دست به كار شده و به فلسطینی‌‌‌ها تعرض می‌كنند. یک شهرک‌نشین صهیونیست روز دو‌‌‌شنبه با خودروی خود گروهی از دانش‌آموزان فلسطینی را در روستای جیت از توابع قلقیلیا واقع در شمال قدس اشغالی زیر گرفت. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در پی این جنایت سه تن از این دانش‌آموزان در رده‌های سنی بین ۱۰ تا ۱۱ سال در ورودی مدرسه پسرانه جیت زخمی شدند. این کودکان به بیمارستان تخصصی نابلس انتقال داده شدند. در پی این تجاوز شماری از نظامیان اسرائیلی به این منطقه آمدند، بی‌آنکه راننده این خودرو را بازداشت کنند.

حمله به مواضع حماس

یك روز پس از آنكه ارتش رژیم صهیونیستی تهدید كرد كه در صورت ادامه تظاهرات بزرگ بازگشت، به مراكز حساس جنبش حماس حمله می‌كند، دیروز جنگنده‌های اسرائیلی برخی مناطق متعلق به حماس را بمباران كردند. به نوشته روزنامه «هاآرتص‌» ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر حمله به مواضع حماس، اعلام کرد این عملیات در واکنش به تلاش اعضای مقاومت برای نفوذ به فنس‌های امنیتی و کار گذاشتن دستگاه‌های انفجاری بوده است. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های صهیونیستی دو موشک به سمت یکی از پایگاه‌های مقاومت در بیت لاهیا و یک موشک هم به سمت پایگاهی دیگر در شرق جبالیا شلیک کردند. این حمله خسارت‌‌‌‌هایی به بار آورده است اما تلفات جانی در پی نداشته است. ارتش رژیم صهیونیستی به تناوب به بهانه پاسخ به حمله‌های موشکی گروه‌های فلسطینی اقدام به بمباران نوار غزه می‌کند. جنبش حماس نیز اقدام رژیم صهیونیستی در بمباران نوار غزه را نشانگر بحران داخلی این رژیم و سردرگمی آن به خاطر تداوم راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت خواند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار