کد خبر: 901238
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
در آينده اي نزديک انجام مي شود
نقش پرتودهی گاما در ماندگاری محصولات کشاورزی و حفظ سلامت محصولات غذایی موجب شده تا استان چهارمحال و بختیاری نیز در صدد پیوستن به باشگاه پرتو دهی گامای جهان باشد.
حمیرا رحیمی

معدود کشوری در جهان اینک برای ایجاد یک سامانه پرتودهی گاما برای حفظ محصولات کشاورزی تلاش کرده است، اما 3 نقطه از کشورمان در این زمینه فعال شده اند.
کارشناسان معتقدند؛ موادغذایی محیط مناسبی برای رشد و باروری انواع میکرو ارگانیسم­ها هستند که امکان فساد شدن موادغذایی را فراهم می­سازد.
برخی از محصولات غذایی حاوی باکتری ­های پاتوژن که همان عوامل بیماری­ زاست، می باشند که موجب انتقال و گسترش انواع بیماریها از طریق مصرف مواد غذایی می ­شود.
رشد بسیاری از انواع میکروب ­ها در موادغذایی چه در محصولات کشاورزی به وجود آورنده آن­ها و چه در موادغذایی حاصل از روش های فرآوری، منجر به تولید سموم و ایجاد مسمومیت در بدن مصرف کننده می­شود.
کارشناسان کشاورزی و بهداشت غذایی معتقدند: وجود آفات­ و حشرات در محصولات کشاورزی و موادغذایی، زمان نگهداری و انبارداری آنها را به شدت کاهش می­دهد.
آمار سازمان های غذا و دارو نشان می دهد در حدود 25 درصد از محصولات غذایی پس از برداشت در اثر فاسد شدن و به دلیل وجود حشرات و آفات از بین می­روند.
آلودگی موادغذایی با میکرو ارگانیسم­ها به ویژه باکتری بیماری ­زا یکی از معضلات مهم بهداشت عمومی می­ باشد که به مردم آسیب می ­رساند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1992 میلادی اعلام کرد بیماری­های عفونی و انگلی 35 درصد عامل مرگ و میر بوده است.
از این رو سیستم های پاستوریزه کردن حرارتی موادغذایی مایع در جهان رونق گرفت که این سیستم نیز جوابگوی کامل رفع آلودگی ها نبوده است.
بنابراین کارشناسان استفاده از فناوری هسته ای را مهمترین راهکار برای ماندگاری محصولات و جلوگیری از توسعه میکروارگانیسم ها در محصولات غذایی عنوان کردند.
یکی از این فناوری های هسته ای، استفاده از گامای پرتودهی است که در برخی از کشورها اکنون این فناوری به یک فناورانه درآمدزا مطرح است.
استفاده از پرتودهی گاما باعث پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ‌های ناشی از مصرف موادغذایی از طریق کاهش و یا حذف باکتری ‌های بیماری ‌زا، کاهش موثر باکتری ‌ها، کپک ‌ها و قارچ ها برای سالم‌سازی موادغذایی، افزایش زمان انبارمانی از طریق کنترل و از بین رفتن حشرات و آفات و عدم باروری مجدد آنها و جلوگیری از جوانه ‌زنی و تاخیر در رسیدن میوه ‌جات برای افزایش طول عمر می شود.
از دیگر مزایای استفاده از پرتودهی گاما، سالم‌ سازی موادغذایی بسته‌ بندی شده برای ایجاد شرایط نگهداری بدون نیاز به یخچال دفع آفات از غلات و محصولات دانه‌ای و غیر فعال‌سازی انگل ‌های بیماری ‌زا در گوشت قرمز، طیور و ماهی بهداشتی کردن ادویه ‌جات، گیا‌هان دارویی و چاشنی‌ هاست.
چهارمحال و بختیاری نیز چند سالی است در زمینه پرتودهی گاما گام برداشته و با احداث سایت شهید شهریاری به باشگاه پرتودهی گاما در جهان پیوسته است.
مدیر سایت پرتو دهی گامای چهارمحال و بختیاری گفت: این سایت به عنوان نخستین سامانه بخش خصوصی بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کیومرث مرادی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: تمامی تجهیزات این سایت در شهرکرد نصب که بهره برداری از آن می تواند نقش مهمی در افزایش سلامت محصولات غذایی و بهداشتی و درمانی داشته باشد.
به گفته وی این سامانه در 13 هزار مترمربع زمین احداث شده که با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال 60 تا 70 نفر از محققان علمی به صورت مستقیم ایجاد می شود و زمینه ورود و ارائه خدمات به صنایع بسیاری را فراهم می کند.
به گفته وی، این سامانه با هدف ارتقای بهداشت و سلامت جامعه انجام می شود و با بهره برداری کامل از آن زنجیره و چرخه صنایعی مثل کشاورزی و همچنین بهداشت و درمان تکمیل می شود.
مدیر سامانه پرتودهی گاما شهرکرد ادامه داد: این طرح زیرساختی برای توسعه صنایع پزشکی و دارویی بخصوص گیاهان دارویی است.
مرادی گفت: پرتودهی نوعی از انرژی تشعشعی است که به روش یونی عمل می کند و در این روش یون ها به صورت موج نامرئی از میان فضای مولکولی حرکت می کنند و جانداران ریز و عواملی را که باعث آلودگی و از بین رفتن محصولات می شود، از بین می برند و یا کاهش می دهند.
به گفته وی، داشتن سرعت بالا، سازگاری با محیط زیست و قابلیت استفاده در محیط تازه و منجمد از جمله مزایای استفاده ازپرتوی گاماست و محصول پس از پرتودهی قابل استفاده است و پسماندی بعد از عملیات پرتودهی وجود ندارد.
مدیر سایت شهید شهریاری شهرکرد افزود: با راه اندازی این سامانه، زنجیره و چرخه صنایع کشاورزی و بهداشتی و درمانی تکمیل شده و این طرح به توسعه صنایع پزشکی و دارویی بخصوص گیاهان دارویی کمک شایانی می کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر