کد خبر: 900853
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
اقدام امریکا در تحریم 38 فرد و نهاد روسیه واکنش كرملین را در پی داشته است.

اقدام امریکا در تحریم 38 فرد و نهاد روسیه واکنش كرملین را در پی داشته است. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با بیان اینكه این کشور تحریم‌های جدید امریکا را بدون پاسخ شدیداللحن ر‌‌‌ها نخواهد کرد، اعلام کرد که زمان آن رسیده تا واشنگتن از این توهم خارج شود که می‌تواند با مسکو به زبان زور و تحریم صحبت کند.
تنش‌‌‌ها بین روسیه و امریکا بر سر مسائل مختلف همچنان در حال افزایش است و با اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه روسیه، جنگ تحریم‌ها بین دو کشور به اوج خود رسیده است. بسته تحریمی جدید امریکا علیه سرمایه‌داران و شركت‌های بزرگ روسی، خشم مقامات مسكو را برانگیخته است و كرملین وعده داده كه با شدید‌‌‌ترین لحن این اقدامات را پاسخ خواهد داد. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه جمعه شب در واكنش به تحریم‌های جدید امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:«البته ما اقدام فعلی و سایر اقدامات خصمانه علیه روسیه را بدون پاسخ سخت نخواهیم گذاشت اما تمایل داریم، قبل از آن به واشنگتن توصیه کنیم این توهم را که می‌تواند با ما به زبان تحریم سخن بگوید کنار بگذارد». در این بیانیه آمده است:«واشنگتن با استفاده مداوم از تحریم‌‌‌‌ها برای رسیدن به اهداف مختلف از جمله حذف رقبا از بازارهای خارجی عملاً به دشمن اقتصاد بازار و رقابت منصفانه تبدیل شده است». وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است:«تعداد تلاش‌های طرف امریکایی برای اعمال فشار بر روسیه با اکتساب تحریم‌های جدید از 50مورد گذشته است، ولی هیچ‌یک از اقدامات قبلی نیز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

با این وجود واشنگتن به تهدیدات خود برای عدم اعطای روادید و بستن حساب‌های بانکی تجار روسی ادامه می‌دهد. سیاستمداران امریکایی به مرحله‌ای از پوچی رسیده‌اند که سعی دارند به شرکت‌های روسی ضربه وارد کنند که همچنان از داشتن ارتباط تجاری با امریکا حمایت کرده و هزاران موقعیت شغلی به فعالیت آنها بستگی دارد. به بیان دیگر، با این اقدام به خود رأی‌دهندگان امریکایی آسیب رسانده و همکاری‌های اقتصادی خود را از بین می‌برند». وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه خود تأکید کرده است:«دموکراسی امریکایی آشکارا بی‌ارزشی خود را نشان داده است. اکنون تنها یک راه برای تأمین سلطه‌گری امریکا بر جهان باقی مانده و آن اعمال فشار بر کشور‌‌‌هایی است که خط مشی مستقلی را برخلاف تمایلات واشنگتن و متحدانشان در ناتو در پیش گرفته و سعی دارند حرف خود را بزنند.» دنیس مانتوروف، وزیر صنایع و تجارت روسیه هم در واکنش به تحریم‌های امریکا گفت:«شرکت‌های دولتی روسیه که در فهرست تحریم‌های جدید امریکا قرار گرفته‌اند حمایت بیشتری از دولت دریافت خواهند کرد.» به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه فهرست تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه منتشر نمود که شامل اسامی 24 مقام دولتی و بزرگ‌ترین تجار روس و 14 شرکت روسی است. بسته جدید تحریم‌‌‌‌ها علیه روسیه، ادامه تحقق قانون فدرال 3364 «مقابله با دشمنان امریکا از طریق اعمال تحریم‌ها» موسوم به «كاستا» است که در ماه آگوست 2017 به تصویب کنگره رسیده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نیز آن را تأیید کرد. در لیست جدید امریکا نام افرادی همچون سلیمان کریم‌اف از مشاوران نزدیک ولادیمیر پوتین و کوریل شامالوف داماد پوتین نیز دیده می‌شود. بر اساس دستور وزارت خزانه‌داری امریکا، تمامی شرکت‌های امریکایی که با افراد این فهرست تحریمی ارتباط دارند، موظف شده‌اند روابط خود با آنها را تا تاریخ 5ژوئن آینده (تیر ماه امسال) قطع کنند. مقام‌های امریکا می‌گویند تحریم‌‌‌‌ها در پاسخ به رویداد یا موضوع خاصی اتخاذ نشده‌اند، اما هدف از اعمال آن مقابله با کلیت الگوی رفتاری فزاینده و فعالیت‌های ادامه دار بدخواهانه دولت روسیه در سراسر جهان است.

اتحاد روس‌‌‌ها مقابل امریکا

هرچند امریکا با اعمال تحریم‌های جدید سعی در اختلاف‌افكنی در بین روس‌‌‌ها دارد اما آنچه از گفته مقامات روس بر می‌آید، اقدامات واشنگتن نتوانسته شكافی در جامعه روسیه ایجاد كند. به گزارش خبرگزاری تاس، در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره ناكامی سیاست‌های امریکا علیه مسكو آمده است:«همانطور که بار‌‌‌ها یادآوری شده هیچ نوع اعمال فشاری روسیه را از خط مشی انتخاب شده این کشور باز نخواهد گرداند. چنین اقداماتی تنها ناتوانی امریکا برای رسیدن به اهداف خویش را نشان داده و باعث همبستگی بیشتر جامعه روسیه خواهد شد. » همچنین به گفته دیپلمات‌های روس، تحریم‌های جدید امریکا یک بار دیگر نشان داد که مقامات واشنگتن مخالف عادی‌سازی روابط بین روسیه و امریکا هستند. ضمن اینکه این اقدامات، نشانگر تلاش دولت امریکا برای ایجاد شکاف در جامعه روسیه است، درحالی که اعمال فشارهای خارجی، همواره ملت روسیه را به دور رهبران این کشور متحدتر و منسجم‌تر کرده است و این مسئله در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 18 مارس و حمایت قاطع مردم روسیه از «‌ولادیمیر پوتین‌» به خوبی نشان داده شده است.

با روی كار آمدن دونالد ترامپ بسیاری از ناظران بر این باور بودند كه روابط مسكو و واشنگتن گرم‌تر از گذشته شود اما در یك سال گذشته تنش‌‌‌ها بین دو كشور به بالا‌‌‌ترین سطح افزایش یافته است. امریکا پیش از این دهها دیپلمات روس را اخراج کرده، اقدامی که واکنش متقابل روسیه را به دنبال داشته است. تنش میان روسیه و قدرت‌های غربی به اندازه‌ای بالا گرفته که برخی ناظران آن را یادآور دوران جنگ سرد می‌دانند. تنش‌‌‌ها بین مسكو و واشنگتن از زمان بحران اوكراین در سال 2014، شروع شد و به خاطر اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016، روابط دو طرف تیره شد. روابط میان این دو کشور پرتنش بود که در هفته‌های اخیر موضوع مسمومیت «سرگئی اسکریپال‌» جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس نیز هیزمی بر این آتش ریخت و امریکا در حمایت از انگلیس وارد دور جدیدی از جنگ دیپلماتیک با روسیه شد. امریکایی‌‌‌‌ها در حمایت از انگلیس، 48 دیپلمات روس و نیز 12کارمند نمایندگی روسیه در مقر سازمان ملل در نیویورک را از این کشور اخراج کرده و همچنین کنسولگری روسیه در شهر «سیاتل» را نیز تعطیل کرد. روسیه نیز در واكنش به این اقدام تعدادی از دیپلمات‌های امریکایی را از مسكو اخراج و كنسولگری این كشور در شهر سن‌پترزبورگ را بست. همچنین تنش‌های امریکا با روسیه پس از پیروزی مجدد ولادیمیر پوتین، در انتخابات ریاست جمهوری روسیه و آزمایش موشك مافوق صوت روسیه تشدید شده است و این مسئله نگرانی امریکایی‌‌‌‌ها را در پی داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار