کد خبر: 900823
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
لاريجاني: استفاده دستگاه‌ها از توليد داخلي حداقل كار است

نمايندگان مجلس به دنبال طرحي هستند كه دستگاه‌هاي اجرايي را موظف به استفاده از كالاي داخلي كند. در عين حال علي لاريجاني رئيس مجلس در مورد دستور دولت به دستگاه‌هاي اجرايي براي استفاده از كالاي ايراني معتقد است كه اين حداقل كار است و بايد تبليغ و فرهنگ‌سازي مناسب و در عين حال زمينه‌سازي براي توليد كالاي با كيفيت داخلي انجام شود.
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در مراسم تجليل از كاركنان نمونه قوه مقننه در سال ۹۶ با اشاره به پيام نوروزي رهبري و نيز سخنراني ايشان در مشهد مقدس گفت: رهبري بيانات و نكات بسيار مهم و ارزشمندي را مطرح كردند كه محور آن توجه به بخش توليد داخل است، بنابراين بايد ساز و كارهاي مناسب براي حمايت از توليد داخل و توجه به صادرات غيرنفتي ايجاد شود چراكه نكاتي كه مقام معظم رهبري فرمودند براي اين مقطع زماني حياتي است.
لاريجاني تصريح كرد: رقابت‌هاي گوناگون در بخش‌هاي اقتصادي گاهي به توليد داخلي لطمه زده است و به رغم اينكه برخي از محصولات توليد داخل از كيفيت و استانداردهاي لازم برخوردار هستند اما با اين وجود واردات صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه بايد بر اساس اصل مشخص با لحاظ تعرفه‌هاي مختلف، رقابت‌ها شكل بگيرد. برخي ضديت‌ها در منطقه مشاهده مي‌شود، حتي گاهي در مورد ارز داخلي كشور نيز نابساماني‌هايي ايجاد كرده‌اند، هر چند اشكالات تأثيرگذار ديگري در موضوع ارز وجود دارد، بنابراين بايد به همين ميزان نسبت به مسائل داخلي كشور اهتمام وجود داشته باشد و با عزم ملي مشكلات را حل كرد.
وي ادامه داد: از اتاق‌هاي بازرگاني و اصناف كشور اين انتظار وجود دارد كه سازماندهي مناسبي داشته باشند چراكه اگر بناست كل كشور در توليد داخل اهتمام داشته باشند، نهادهاي مردمي مذكور نيز وظيفه دارند شرايطي را ايجاد كنند كه محصولات با استاندارد و با كيفيت مطلوب ارائه شود، البته همه اين موضوعات با قوانين و بخشنامه انجام نمي‌شود و نظارت مردمي در اين راستا نقش مهمي دارد چراكه اگر نظارت‌هاي مذكور نباشد به شرايط قبل بازمي‌گردد.
رئيس قوه مقننه افزود: مردم به دنبال محصول خوب هستند كه استانداردهاي لازم در توليد آن لحاظ شده باشد، بنابراين اعمال نظارت صحيح بسيار مهم است و اگر مي‌خواهيم توليد باكيفيت افزايش يابد بايد اعمال نظارت كافي نيز در دستور كار باشد. لاريجاني گفت: بخش ديگري از مسائل به رسانه‌هاي گروهي ارتباط دارد يعني توجه دادن به اينكه همه ما در درون يك كشتي هستيم، اگر اقتصاد كشور ثروت‌زا باشد و توليد خوب ارائه شود و اهتمام مردم نيز به مصرف داخلي زياد باشد، آن وقت همه نجات پيدا مي‌كنيم.
وي با اشاره به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در خصوص حمايت از توليد ادامه داد: بايد تعصب به محصولات داخلي در همه جاي كشور وجود داشته باشد و در اين راستا نقش راديو و تلويزيون و رسانه‌ها بسيار مهم است و بايد در تبليغات مستقيم و غيرمستقيم وظايف روشني را براي خود در اين حوزه ترسيم كنند و نبايد بخش‌هاي رسانه‌اي را در اين زمينه دست كم گرفت، بنابراين بايد با وفاق ملي رو به جلو حركت كرد.
رئيس نهاد قانونگذاري تصريح كرد: اينكه دولت در ابتداي سال دستور داد كه دستگاه‌هاي اجرايي از محصولات توليد داخل استفاده كنند، حداقل كاري بود كه بايد انجام مي‌شد، البته در جاهاي مختلف با وجود اينكه محصولات داخلي وجود داشت اما از همان نوع محصول از خارج واردات صورت مي‌گرفت كه بايد اين موضوع رفع شود، دستگاه‌هاي اجرايي پيشگام استفاده از محصولات داخلي باشند، در هر صورت بايد آسيب‌شناسي روشن‌تري در زمينه‌هاي مذكور انجام شود و مركز پژوهش‌ها و كميسيون‌هاي تخصصي مجلس اقدامات لازم را براي رسيدگي به خلل قانوني انجام شود.

تدوين طرح دوفوريتي الزام دستگاه‌هاي دولتي به خريد كالاهاي ايراني

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح دو فوريتي الزام دستگاه‌هاي دولتي به استفاده از كالاهاي ايراني تهيه و تدوين شده و به هيئت رئيسه مجلس تقديم خواهد شد.
وي افزود: در اين طرح همانطور كه گفته شد دستگاه‌هاي دولتي ملزم شدند تا كالاهاي مورد نياز خود را از بين توليدات داخلي خريداري و استفاده كنند و استفاده‌ كالاهاي خارجي در دستگاه‌هاي دولتي ممنوع باشد و استفاده از كالاي خارجي در اين دستگاه‌ها در صورت وجود مشابه ايراني آن جرم تلقي شود.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: همچنين در اين طرح آمده كه آموزش و پرورش مكلف شود تا براي سال‌هاي آينده علاوه بر اينكه در درس‌هاي پايه‌هاي مختلف درسي را پيش‌بيني كند تا انگيزه بچه‌ها را براي خريد كالاي ايراني بيشتر كند و برنامه‌ريزي‌هايي انجام شود تا دانش‌آموزان طي بازديدهايي كه برايشان در نظر گرفته مي‌شود با ظرفيت‌هاي داخلي كشور آشنا شوند.
پژمانفر خاطرنشان كرد: نكته ديگري كه در اين طرح پيش‌بيني شده بحث‌ رسانه‌هاست، به اين ترتيب كه رسانه‌ها به طور كل و همچنين بيلبوردهاي داخل شهر مجاز به تبليغ كالاهاي خارجي نيستند و ممنوعيتي براي اين نوع تبليغات براي آنها در نظر گرفته شود و از سويي ديگر هم صدا و سيما و هم ديگر رسانه‌ها و هم بيلبوردهاي شهري مكلف به فرهنگ‌سازي نسبت به مصرف كالاهاي ايراني شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار