کد خبر: 900487
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
شوك جنگ تجاری واشنگتن و پکن به اروپا
رئیس‌جمهور امریکا در پیامی توئیتری گفته امریکا با چین در «جنگ اقتصادی» نیست‌، ولی رویارویی تعرفه‌ای‌ دو طرف در حال تبدیل شدن به یك جنگ تجاری واقعی است...

رئیس‌جمهور امریکا در پیامی توئیتری گفته امریکا با چین در «جنگ اقتصادی» نیست‌، ولی رویارویی تعرفه‌ای‌ دو طرف در حال تبدیل شدن به یك جنگ تجاری واقعی است، جنگی كه تركش‌های آن، حالا اروپا را هم تحت تأثیر قرار داده است. دیروز، تنها ساعاتی پس از اعلام لیست کالاهای مشمول تعرفه‌های چین بر کالاهای امریکایی، بورس‌های اروپایی سقوط کردند.

یك روز پس از آنكه دفتر نمایندگی تجاری امریکا لیست خود را برای اعمال تعرفه علیه هزار و 300 کالای وارداتی از چین منتشر کرد، وزارت بازرگانی چین نیز روز چهار‌‌‌‌‌شنبه لیستی را شامل ۱۲۸ قلم کالای امریکایی منتشر كرد كه تعرفه‌ای بین 15تا 25 درصدی بر این كالا‌‌‌‌‌ها اعمال خواهد كرد. در بیانیه وزارت دارایی چین اشاره شده تعرفه واردات محصولات گوشت خوک و آلومینیوم امریکایی تا 25 درصد افزایش خواهد یافت. لیست هزار و 300 كالایی كه امریکایی‌‌‌‌‌ها بر آنها تعرفه اعمال می‌كنند، شامل کالاهای هوافضا، کالاهای تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین‌آلات است كه ارزش آنها به طور سالانه، چیزی بالغ بر 50میلیارد دلار می‌شود. وزارت خارجه چین در واکنش به انتشار این لیست گفته است که پکن توان و ظرفیت مطمئن برای پاسخ به این اقدامات حمایتی امریکا را دارد و این حق را برای خود محفوظ خواهد داشت. جنگ تجاری دو طرف ماه گذشته با اعمال تعرفه امریکا بر واردات فولاد از برخی از کشور‌‌‌‌‌ها از جمله چین آغاز شد. گانگ شائونگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که پکن به دنبال جنگ تجاری با امریکا نیست اما ترسی هم از آن ندارد. وانگ هایلو، محققی از مرکز تحقیقات وزارت تجارت چین نوشت: چین علاقه‌ای به جنگ‌های تجاری ندارد، اما برای این که عدالت برقرار شود، چین چاره‌ای جز وارد شدن به این جنگ برای پایان دادن به آن ندارد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا هم دیروز در یك توئیت، تأكید كرد كه امریکا با چین در «جنگ اقتصادی» نیست ولی در ادامه این توئیت، نوك پیكان را به سمت رؤسای جهور قبلی امریکا نشانه گرفت و نوشت:‌« ما  در جنگ اقتصادی با چین قرار نداریم، ما این جنگ را سال‌‌‌‌‌‌ها قبل، زمانی که افراد نادان و ناکارآمد در امریکا روی کار بودند، باختیم.» ‌نگرانی‌‌‌‌‌‌ها در مورد تقابل تجاری پكن-واشنگتن، باعث سقوط بورس‌های امریکایی شد. تنها ساعاتی بعد از تصمیم چین برای مقابله تعرفه‌ای با امریکا، سهام شاخص اروپایی استاکس ۶۰۰ و سهام داکس آلمان که صادرکنندگان وزن سنگینی در آن دارند، به پایین‌‌‌‌‌‌ترین میزان معاملات خود رسیدند و به ترتیب ۱ درصد و 1/4 درصد سقوط کردند. سهام امریکایی هم به شدت افت کردند. نزدک 2/1 درصد، اس‌اندپی 1/6 درصد و داوجونز، 1/8 درصد سقوط کردند. شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن، بیشتر جلسه امروز را در منطقه سود و ضرر جابه‌جا شد و در نهایت 0/3 درصد پایین‌تر بسته شد. نیکی ‌ژاپن که معاملات اندکی تحت آن صورت گرفت، امروز 0/2 درصد رشد کرد. سهام کره‌جنوبی  1/4 درصد سقوط کرد.

تنش در حوزه‌های تجاری

همزمان با جنگ تجاری دو طرف، تنش‌های امنیتی نیز در حال تشدید شدن است. ‌ژنرال «وی فنگ‌» وزیر دفاع چین كه برای اولین سفر، روسیه را انتخاب كرده، سفر خود به مسكو را پیامی به امریکا خوانده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس‌» ژنرال «وی فنگ‌» گفت که بدین خاطر روسیه را به عنوان نخستین سفر خارجی از زمان انتصاب به این سمت در ماه گذشته و به عنوان چهره بین‌المللی ارتش چین برگزیده تا سطح بالایی از توسعه روابط دوجانبه و عزم قاطع نیروهای مسلح دو کشور برای تحکیم همکاری‌های راهبردی را نشان دهد. ژنرال وی فنگ در آغاز رایزنی‌های خود با «سرگئی شویگو‌» وزیر دفاع روسیه افزود که در نشست امنیتی به میزبانی روسیه شرکت می‌کند تا امریکا متوجه روابط نزدیک بین نیروهای مسلح چین و روسیه شود. ژنرال وی فنگ، پیش‌تر یکی از فرماندهان سابق یگان موشکی چین بود و اواخر اسفند گذشته به این سمت برگزیده شد. به نوشته این منبع خبری، روسیه و چین به عنوان بخشی از روابط مستحکم بین خود تاکنون چندین رزمایش مشترک نظامی را برگزار کرده‌اند. این درحالی است که رسانه‌های روسی نیز روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه از ارسال نخستین مجموعه از سامانه دفاع موشکی پیشرفته «اس-400‌» ساخت روسیه به چین خبر دادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار