کد خبر: 900358
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

از نظر ما حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون اجازه دولت این کشور غیرقانونی است و باید به آن خاتمه داده شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئيس‌جمهور روز گذشته پیش از ترک تهران و پرواز به آنکارا، درباره اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهوری ترکیه صورت می گیرد و در این سفر شرایط و آینده سوریه و روندی که برای آینده این کشور وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. وی با بیان اینکه این دومین نشست سران دو کشور خواهد بود، افزود: اولین نشست در سوچی روسیه انجام شد و بعد از آن کنگره ای بین معارضین سوری و نیروهای طرفدار دولت تشکیل و قدم هایی در زمینه آینده سوریه و دموکراسی در آن برداشته شد و این مسائل ادامه روند (مذاکرات) آستانه است که تلاش‌های زیادی برای کاهش تنش در سوریه انجام گرفت. رئیس‌جمهوری اظهار داشت: در اجلاس آستانه چهار منطقه کاهش تنش مشخص شد که سه‌کشور ایران، روسیه و ترکیه و نیروهای سوری در این مسئله حضور دارند و این چهار منطقه در استان‌های حلب، ادلب، حمص و مناطق جنوبی سوریه برای کاهش تنش می باشد و یکی از ثمرات آستانه است.
روحانی افزود: در سوریه مشکلات ادامه دارد و علاوه بر مسائل تفرقه های قومی و نژادی، متاسفانه هنوز مداخلات خارجی در این کشور وجود دارد و تروریست ها هنوز تقویت می شوند و به‌علاوه در سوریه هنوز نیروهای امریکایی را می بینیم که در بخشی از مناطق آن به‌ویژه در شرق سوریه حضور دارند. وی تصریح کرد : امریکایی ها به دنبال عدم استقرار کامل دولت سوریه در همه مناطق هستند یا حتی به فکر تجزیه این کشور می باشند. رئیس‌جمهوری گفت: همچنین مداخلات نیروهای صهیونیستی بر مشکلات سوریه افزوده است و حاکمیت ملی آن را محترم نمی شمرند و مناطقی را بمباران و تروریست‌ها را حمایت می کنند و اینها موضوعاتی است که بر مشکلات سوریه افزوده است.
روحانی اضافه کرد: در اجلاس دوم ، سران ایران بر مسائلی که همواره معتقد بوده‌اند تأکید خواهند داشت، اول اینکه موضوع سوریه از نظر ما راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی و گفت‌وگوهای فراگیر، آزاد و عادلانه به نتایجی برسد که مورد نظر مردم سوریه است. دوم اینکه در سوریه مبارزه با تروریسم باید تا پایان ادامه یابد؛ اگر چه داعش در صحنه عمل، فعالیت خود را از دست داده ولی گروه های تروریستی همچنان فعال هستند. رئیس جمهوری اضافه کرد: سوم اینکه نیروهای خارجی نسبت به آینده سوریه نباید مداخله کنند و آینده این کشور متعلق به مردم آن است و آنها باید تصمیم بگیرند و بر مبنای خواسته مردم سوریه، جامعه جهانی باید نظر مردم سوریه را تقویت و تأیید کند. روحانی گفت : مسئله دیگر در سوریه مشکلات انسانی و مسائل نوعدوستی است که شرایط خوبی برای مردم سوریه وجود ندارد و مردم کشورهای مختلف باید به مسائل انسانی و کمک های نوعدوستی توجه و به مردم سوریه کمک کنند.وی تأکید کرد: از نظر ما حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون اجازه دولت سوریه غیرقانونی است و باید به آن خاتمه داده شود. رئیس جمهوری افزود: مسئله بازسازی سوریه و تدوین قانون اساسی جدید و اصلاح آن، موضوعات مهمی است که برای آینده سوریه مهم است و در این اجلاس سه جانبه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. روحانی گفت: غیر از هدف اصلی این سفر، به طور طبیعی با روسای جمهوری ترکیه و روسیه نیز مذاکرات دوجانبه خواهیم داشت و مسائل مهم فراوانی با همسایگان خود در زمینه اقتصادی، منطقه ای داریم که در این دیدارها دنبال خواهیم کرد. وی ادامه داد: روسیه در ایران سرمایه گذاری‌های خوبی در زمینه راه آهن و نیروگاه اتمی و نفت و گاز دارد و این روند باید ادامه پیدا کند و ما همچنین مسائل تجاری اوراسیا را داریم که در حال نهایی شدن است. رئيس جمهوری افزود: با ترکیه نیز مسائلی در زمینه اقتصادی از جمله حمل و نقل وجود دارد که در مذاکرات دو جانبه طرح خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار