کد خبر: 900087
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
اجرای طرح بخشودگی دوبرابری جرایم، مرگ روزانه ۴۳ ایرانی در تصادفات، برخورد با سرعت در شهر‌ها و توقیف خودرو‌های حادثه ساز مهمترین بخش‌های گفت و گو با رئیس پلیس راهور است.
 
میزان: هرساله در ایام نوروز شاهد افزایش سفر‌های هم‌وطنان با وسیله شخصی در جاده‌ها هستیم. امسال هم طرح نوروزی پلیس راهور از ۲۳ اسفند تا ۱۵ فروردین در جاده‌های کشور اجرا می‌شود برای بررسی وضعیت اجرای طرح نوروزی تلفات جاده‌ای و تخلفات رانندگی گفت‌وگویی را با سرتیپ تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

پلیس چقدر برای اجرای طرح نوروزی آماده است؟

از روز ۲۴ اسفند نیم میلیون نفر شامل نیرو‌های پلیس، خدماتی و امدادی در جاده‌های کشور مستقر شده‌اند تا به مردم ارائه خدمات کنند. نوروز امسال ۲۱ میلیون خودرو و ۱۱.۵ میلیون موتورسیکلت در خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کنند و براساس آخرین آمار ایران ۲۷ میلیون تن راننده دارد. فکر می‌کنیم با این وجود علاوه بر حضور مأموران مردم خودشان باید سفر را مدیریت کرده و از انجام تخلفات رانندگی پرهیز کنند.

امسال خط قرمز پلیس در طرح نوروزی چیست؟

مهم‌ترین خط قرمز پلیس در طرح نوروزی تخلفات حادثه‌ساز است به‌صورتی که اگر هر راننده‌ای دو تخلف حادثه‌ساز را هم‌زمان انجام دهد خودرویش توقیف می‌شود. سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز ما است و رانندگان باید در نوروز از ارتکاب این دو تخلف خودداری کنند.

مهمترین علل تصادفات در نوروز چیست؟

در نوروز سال‌های گذشته براساس آمار‌ها ۴۰ درصد تلفات ناشی از عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی بود ۲۳ درصد کشته‌ها به علت سرعت غیرمجاز و ۱۸ درصد هم ناشی از سبقت غیرمجاز در جاده بود.

برای اینکه میزان کشته‌های ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی کاهش یابد چه کاری انجام می‌دهید؟

پلیس نمی‌تواند به رانندگان خودرو‌های شخصی بگوید چند ساعت در روز رانندگی کنند، اما بهتر است رانندگان بیش از ۸ ساعت در طول روز رانندگی نکنند و هر ۲ ساعت باید ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

یکی از دغدغه‌های مردم در نوروز تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی مسافربری است، تمهیدات پلیس در این باره چیست؟

پلیس همانند هر سال طرح ویژه کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر اجرا می‌کند. براین اساس در ایام نوروز نیرو‌های پلیس به‌صورت نامحسوس در اتوبوس‌ها حاضر شده و در طول سفر اگر راننده‌ای مرتکب تخلف شود در اولین پاسگاه با راننده برخورد و از ادامه رانندگی او جلوگیری می‌شود. همچنین سامانه اعلام تخلفات رانندگان اتوبوس همچنان فعال است و مسافران می‌توانند تخلفات راننده را از طریق شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ به پلیس راه گزارش کنند تا مأموران پاسگاه‌ها با راننده متخلف برخورد کنند همچنین در تمامی پاسگاه‌ها از تردد اتوبوس‌هایی که دارای نقص فنی باشند یا معاینه فنی نداشته باشند، جلوگیری می‌شود. امسال سامانه سپهتن روی تمام اتوبوس‌ها نصب شده است و پلیس راه به‌صورت آنلاین تردد و وضعیت اتوبوس‌ها را در جاده‌ها رصد می‌کند.

چرا در نوروز شاهد ترافیک در جاده‌ها هستیم؟

متأسفانه ظرفیت جاده‌ها با سفر‌های نوروزی همخوانی ندارد به همین دلیل در ایام نوروز ترافیک در جاده‌های کشور افزایش می‌یابد؛ و اگر مدیریت زمان سفر انجام نشود در برخی جاده‌ها بهویژه جاده‌های شمالی شاهد ترافیک‌های چند ساعته خواهیم بود.

پیش‌بینی شما از وضعیت جاده‌های چالوس و هراز در روز‌های ابتدایی سال چیست؟

آنچه مسلم است ترافیک در روز‌های پایانی سال از تهران به سمت شمال کشور است به همین خاطر در روز‌های ابتدایی جاده‌های هراز و چالوس را به سمت شمال یک طرفه کردیم، اما باید بدانیم که باز هم چندین ساعت برای سفر به شمال کشور باید وقت بگذاریم.

وزیر بهداشت از ایمنی خودرو‌های داخلی انتقاد کرد بیشترین تلفات رانندگی مربوط به کدام خودرو‌ها است؟

براساس آمار‌ها ۷۳ درصد از تصادفات جاد‌های مربوط به خودرو‌های سواری است که از این میان ۵۲ درصد آن‌ها را پژو و پراید تشکیل می‌دهند. ما در سال ۸۴، ۲۷ هزار کشته در تصادفات جاده‌ای داشتیم که این آمار سال گذشته به حدود ۱۶ هزار نفر رسید. با وجود تردد ۳۲ میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت باز هم باید تلاش کنیم تا تلفات کاهش یابد، اما بیشترین میزان کشته‌ها مربوط به دو خودروی پرفروش داخل است.

هرسال یکی از دغداه‌های پلیس نقاط حادثه‌خیز جاده‌هاست چه برنامه‌ای برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز دارید؟

رفع نقاط حادثه‌خیز بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، اما پلیس تاکنون موفق شده است ۵ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثهخیز جاده‌ها را شناسایی کند. در نوروز نقاطی که اصلاح نشده باشند با استفاده از تابلو یا بنر آشکارسازی می‌شوند تا مردم هنگام تردد خودشان مراقب باشند.

میزان تلفات رانندگی در سال ۹۶ چقدر است؟

امسال تا بهمن ماه ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر در ۵ هزار و ۹۰۰ تصادف سال جاری جان باخته‌اند. در ده ماهه امسال ۴۹ نفر کمتر در جاده‌های کشور کشته شدند. این در حالی است که جانباختاگان در بیمارستان نیم درصد افزایش یافته‌اند.

سال گذشته چه تعداد راننده جدید وارد ناوگان حمل و نقل شدند؟

در سال ۹۶، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار گواهینامه جدید برای رانندگان صادر شد که این افراد قطعاً در نوروز وارد جاده‌ها می‌شوند و شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود. احتمال اینکه تصادفات در نوروز از سوی این افراد افزایش یابد وجود دارد به همین خاطر رانندگان نوگواهینامه باید تمامی قوانین و مقررات را رعایت کنند.

روزانه چه تعداد در تصادفات جاده‌ای جان می‌بازند؟

براساس آمار‌ها در هر ۲۴ ساعت ۴۳ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای کشور کشته می‌شوند و بیش از ۵۰۰ نفر در روز مصدوم یا معلول می‌شوند متاسفانه به دلیل اینکه مردم ما به آمار تصادفات عادت کرده‌اند تلفات رانندگی جدی گرفته نمی‌شود. نخبگان باید ورود کنند تا جامعه را نسبت به آمار تصادفات حساس کنند.

در سال‌های گذشته انتقاد‌های بسیاری می‌شد که نیمی از تلفات مربوط به حین انتقال به بیمارستان است چرا این آمار‌ها بهبود نمی‌یابد؟

حال هم همین آمار را می‌گوییم و متأسفانه نیمی از تلفات رانندگی مربوط به حین انتقال یا در بیمارستان‌ها است. نیم درصد آمار مرگ در بیمارستان‌ها امسال هم افزایش یافته است باید امداد و نجات بهروزی داشته باشیم تا حداقل آمار تلفات در حین انتقال و در داخل بیمارستان‌ها کاهش یابد. ۹۴ درصد تردد‌ها در کشور ما به وسیله حمل و نقل زمینی است و هنوز هم جاده خودرو و انسان مهم‌ترین نقش را در تصادفات دارند.

محدودیت‌ها در روز‌های پایانی نوروز چگونه است؟

سعی کرده‌ایم کمترین محدودیت‌ها را در نوروز برای شهروندان بهوجود آوریم، اما باید بدانیم که در نوروز شاهد دو بار رفت و دو بار برگشت خواهیم بود. در این ایام برای تسهیل تردد مجبور هستیم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم، اما سعی شده است باز هم کمترین محدودیت‌ها به اجرا درآید.

امسال هم بخشش جرایم رانندگی داریم؟

در سال ۹۷ هم طرح بخشودگی جرایم که در بودجه سال پیش‌بینی شده و از سوی مجلس مصوب شده اجرا می‌شود. براین اساس تا پایان آذر تمامی دو برابر شده جریمه‌های رانندگی تا پایان سال ۹۶، بخشوده می‌شود. رانندگان تا این زمان فرصت دارند جریمه‌های خود را پرداخت کنند. در غیر اینصورت بار دیگر دوبرابری جریمه‌ها در سوابق تخلفات رانندگی ان‌ها اعمال می‌شود.

بسیاری می‌گویند پلیس مجبور است جریمه کند تا خزانه پر شود این موضوع صحت دارد؟

خیر، هزینه‌کرد درآمد‌های جرایم رانندگی مشخص است و پلیس هیچ وجه‌ای را بیشتر برای خودش برنمی‌دارد. هرچه درامد جریمه رانندگی باشد ابتدا به خزانه دولت رفته و از آنجا براساس قانون هزینه‌کرد می‌شود. پلیس چه هزار تومان چه هزاران میلیارد جریمه کند هیچ فرقی برایش ندارد.

هر ساله در زمستان شاهد آلودگی هوا هستیم، چرا آلودگی در کلان‌شهر‌ها کاهش نمی‌یابد؟

این موضوع را کارشناسان باید جواب دهند، اما شما مشاهده می‌کنید که ورود خودرو به خیابان‌ها افزایش یافته و این در حالی است که خودرو‌ها در خیابان‌ها به ازای هر صد کیلومتر پیمایش ۱۰ لیتر مصرف بنزین دارند همچنین ۷۴ درصد مینی‌بوس‌های فعال فرسوده و دودزا هستند و ۴۲ درصد اتوبوس‌های برون‌شهری هم بیش از سن مجاز فعالیت کرده و فرسوده محسوب می‌شوند.

برای ایام پایانی نوروز پیش‌بینی بارش شده است تمهیدات پلیس چیست؟

هرساله در ایام نوروز شاهد بارش برف و باران در جاده‌های کشور هستیم امسال هم پیش‌بینی روز‌های بارانی شده است و تنها خواسته ما از رانندگان این است که در روز‌های برفی و بارانی علاوه به همراه داشتن تجهیزات با سرعت مجاز حرکت کنند.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار