کد خبر: 894298
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
محسن گروسي، زننده گل آخرين قهرماني باشگاه‌هاي ايران در آسيا در گفت‌وگو با «جوان»:
فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا هفته آينده آغاز مي‌شود و چهار تيم ايراني بايد به مصاف حريفان خود در غرب آسيا بروند.
شيوا نوروزي
 فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا هفته آينده آغاز مي‌شود و چهار تيم ايراني بايد به مصاف حريفان خود در غرب آسيا بروند. 25 سال از قهرماني پاس در جام باشگاه‌هاي آسيا مي‌گذرد و از آن سال تاكنون حسرت كسب جام در قاره كهن به دل هواداران فوتبال ايران مانده است. استقلال، پرسپوليس، تراكتورسازي و ذوب آهن نمايندگان اين دوره ما در ليگ قهرمانان هستند. محسن گروسي مهاجم پيشين استقلال، پاس و تيم ملي و زننده گل قهرماني پاس در جام باشگاه‌ها در گفت‌وگو با «جوان» برنامه‌ريزي حرفه‌اي را فاكتور اصلي رسيدن به قهرماني خواند.
    
وضعيت تيم‌هاي ايراني حاضر در اين دوره ليگ قهرمانان آسيا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
با توجه به تجربه‌اي كه دارم بايد بگويم كه تيم‌هاي فوتبال ما در دور مقدماتي كم و بيش موفق بوده‌اند. شايد در يك دوره خوب ظاهر نشده باشند اما در كل در مرحله گروهي نتايج خوبي گرفته‌ايم اما در مراحل بعدي است كه اصولاً نمايندگان كشورمان به مشكل مي‌خورند. اميدواريم در فصل جديد اين معضل برطرف شود چراكه تيم‌هاي ما بازيكنان خوبي دارند و مشكل اساسي ما ساختار باشگاه‌هايمان است. اصولاً تيم‌هاي ايراني پس از صعود به مرحله حذفي عملاً برنامه‌اي براي رويارويي با حريفان ندارند. در صورتي كه مديريت موفق مديريتي است كه توانايي‌هاي واقعي تيم را در مراحل پاياني ليگ قهرمانان آسيا به نمايش بگذارد. بيش از 25 سال است كه در آسيا جامي به دست نياورده‌ايم. اين براي كشور ما كه قدرت اول قاره كهن محسوب مي‌شود اصلاً خوب نيست.
به غير از بحث مديريت، چه عواملي در بي‌انگيزگي تيم‌ها پس از صعود به مرحله حذفي نقش دارند؟
برنامه‌ريزي ليگ قهرمانان آسيا به گونه‌اي است كه با برنامه‌هاي فوتبال ايران همخواني ندارد. وقتي تيمي از گروهش به دور بعدي صعود مي‌كند فصل تمام شده، تغييراتي در تيم صورت گرفته و بازيكنان جديد به تركيب اضافه مي‌شوند. به همين خاطر هماهنگي بين بازيكنان جديد مشكل‌ساز مي‌شود. در صورتي كه بازيكن جديد براي پر كردن ضعف‌هاي قبلي به تيم اضافه مي‌شود نه اينكه خودش هم به مشكلات اضافه كند. براي موفقيت در مراحل حذفي ليگ قهرمانان باشگاه‌ها بايد هزينه بيشتري كنند و اجازه ندهند مشكلات مالي بازيكنان را از نظر روحي- رواني تحت تأثير قرار دهد. همين مسائل ريز و درشت دست به دست هم مي‌دهد و در نهايت ناكامي گريبان يك تيم را مي‌گيرد. در سيستم فعلي فوتبال ايران بدهي‌هاي مالي يكي از چالش‌هاي بزرگ است كه بارها و بارها به ضرر تيم تمام شده است.
در روزهاي اخير هجمه زيادي عليه بازيكنان خارجي تيم‌هاي عربي از سوي برخي مديران و مربيان به راه افتاده است. تيم‌هاي ايراني چگونه بايد از پس ريخت و پاش‌هاي حريفان ثروتمند خود برآيند؟
اين موضوع نيز قابل بررسي است و تيم‌هاي عربي پول زيادي براي خريد بازيكنان خارجي خرج مي‌كنند. اما ما هم كم پول خرج نمي‌كنيم! ما هم به بازيكنان خارجي و هم به بازيكنان داخلي مبالغ زيادي دستمزد مي‌دهيم. منتها نحوه پرداخت‌ها متفاوت است. اگر همان پولي كه عرب‌ها به خارجي‌هايشان مي‌دهند را ما در فوتبالمان خرج كنيم قطعاً بازيكنان شاغل در ليگ ايران از آنها هم بهتر بازي خواهند كرد. ستاره‌هاي فوتبال اروپا وقتي به كشورهاي عربي مي‌آيند انگيزه‌اي براي بازي ندارند؛ ژاوي در تركيب السد قطر بود اما همين تيم مقابل استقلال باخت. به نظر من اين مسئله چندان تأثيرگذار نيست چراكه بازيكنان بزرگ جهان براي كسب درآمد به تيم‌هاي عربي مي‌آيند نه فوتبال بازي كردن. در كل آناليز اين ستاره‌هاي شناخته‌شده نشان مي‌دهد كه در يك بازي عملكرد بازيكنان ايراني از آنها هم بهتر بوده است. دستمزد نجومي ستاره‌ها تنها از نظر رواني روي بازيكنان تأثير مي‌گذارد.
دلايل افت تيم‌هاي باشگاهي فوتبال ايران در آسيا و ناكامي در كسب جام قهرماني چيست؟ تا چه زماني بايد حسرت قهرماني در قاره كهن را داشته باشيم؟
تيم‌هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا بايد از روز اول برنامه‌ريزي دقيق داشته باشند؛ بازيكنان مصدوم، بازيكنان ملي‌پوش و مسائل ديگر را بايد در نظر بگيرند. بايد همه بازيكنانمان را آماده نگه داريم چراكه تيم‌ها در سه جبهه ليگ برتر، جام حذفي و ليگ قهرمانان حضور دارند. تنها با برنامه‌ريزي است كه مي‌توان مشكلات پيش رو را مرتفع كرد.
اعمال نفوذ AFC و اجبار به ميزباني از تيم‌هاي عربستاني در كشور ثالث چه تأثيري در نتايج تيم‌هاي ايراني دارد؟
قطعاً تأثيرمنفي دارد. همانطور كه گفتم تيم‌هاي خوب و باانگيزه‌اي داريم اما حضور تماشاگر به‌شدت روي عملكرد تيم تأثيرگذار است. يار دوازدهم همواره كمك حال فوتبال بوده است. تيم‌هاي عربي وقتي به آزادي يا يادگار امام (ره) بيايند و با جو تماشاگران ايراني روبه‌رو شوند صددرصد دچار مشكل مي‌شوند و تحت فشار قرار مي‌گيرند. در كل تماشاگران تأثيرات مثبت زيادي روي بازيكنان دارند و با تشويق‌هاي خود جو را به سود تيمشان تغيير مي‌دهند. از طرف ديگر با همان شور و هيجان خود بازيكنان تيم رقيب را تحت تأثير قرار مي‌دهند. بايد فدراسيون فوتبال راهكاري براي گرفتن ميزباني پيدا كند وگرنه باشگاه‌ها كه از عهده اين كار برنمي‌آيند.
ليگ قهرمانان آسيا با جام باشگاه‌هاي آسيا چه تفاوت‌هايي دارد؟ آيا برگزاري رقابت‌ها به شكل فعلي به سود فوتبال ايران است؟
در زمان ما و در دوره‌اي كه جام باشگاه‌ها بود بعد از دور مقدماتي مسابقات به صورت متمركز و در يك كشور برگزار مي‌شد. سالي كه به همراه پاس قهرماني آسيا را تجربه كردم مسابقات به ميزباني بحرين برگزار شد؛ در شيوه قبلي تيم‌ها استراحت بيشتري مي‌كردند، مسافت كمتري طي مي‌شد و فشار كمتري روي بازيكنان بود. الان با توجه به شيوه رقابت‌ها فشار بيشتري روي بازيكنان است و بازيكنان براي آنكه بتوانند با حريفان مقابله كنند بايد در اوج آمادگي باشند. هر دو هفته يك بار سفر خارجي مي‌روند البته باز خوب است كه ابتدا تيم‌هاي غرب آسيا با هم مصاف مي‌دهند و به همين خاطر رفت و آمد راحت‌تر است.
چه آينده‌اي براي چهار نماينده كشورمان در فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا متصور هستيد؟
شرايط سه تيم ذوب آهن، پرسپوليس و استقلال خوب است و تراكتورسازي نيز با آمدن ساغلام رو به پيشرفت است. هر چهار نماينده تيم‌هاي خوب فوتبالمان هستند؛ باورم بر اين است كه در دور مقدماتي مشكل چنداني نخواهيم داشت و در مرحله حذفي بايد ببينيم كه شرايط تيم‌ها به چه صورت خواهد بود.
امسال مي‌توانيم مدعي قهرماني آسيا و شكستن اين طلسم باشيم؟
به نظرم هر چهار تيم شانس دارند چراكه بازيكنان خوبي را گرفته‌اند و مربيان مطرحي چون برانكو، شفر و ساغلام روي نيمكت آنها مي‌نشينند. شرايط مناسبي دارند اما برنامه‌ريزي حرفه‌اي است كه ناكامي يا موفقيت تيم را رقم مي‌زند. جاي تأسف دارد كه بيش از دو دهه است حسرت قهرماني را مي‌كشيم. آرزويم اين است كه يكي از نمايندگانمان بتوانند جام را به ايران بياورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار