کد خبر: 892410
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
آلكساندر لاورنتيف، نماينده رئيس‌جمهور روسيه در امور سوريه، ارسال دعوتنامه‌ها براي مشاركت در نشست گفت‌وگوهاي ملي سوريه را اعلام كرد كه...
سید رحیم لاری
آلكساندر لاورنتيف، نماينده رئيس‌جمهور روسيه در امور سوريه، ارسال دعوتنامه‌ها براي مشاركت در نشست گفت‌وگوهاي ملي سوريه را اعلام كرد كه قرار است هفته آينده و در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه، 29 و 30 ژانويه، در شهر سوچي روسيه برگزار شود. لاورنتيف با اعلام اين خبر در عمل فرايند مقدماتي براي برگزاري اين نشست را كليد زده و طبق گفته او، دعوتنامه‌ها از سوي روسيه و به نيابت از ايران و تركيه به عنوان شركاي سياسي روسيه در برگزاري اين نشست به تمام اعضاي شوراي امنيت و كشورهاي مصر، اردن، عراق، قزاقستان، لبنان و عربستان سعودي فرستاده مي‌شود. عراق دريافت دعوتنامه را تأييد كرده و تصميم دارد هيئتي را به سرپرستي ابراهيم جعفري، وزير خارجه عراق روانه سوچي كند و به نظر مي‌رسد ديگر كشورهاي منطقه هم هيئت‌هاي خود را آماده رفتن به سوچي مي‌كنند تا بعد از هفت سال جنگ در سوريه، نخستين نشست بين‌المللي براي دستيابي به صلح در اين كشور برگزار شود. 

روسيه برگزاري اين نشست را بر مبناي قطعنامه 2254 شوراي امنيت مي‌داند كه در آن از دو طرف دولت سوريه و مخالفان خواسته شده هر چه سريع‌تر وارد مذاكرات رسمي در خصوص روند گذار سياسي و برگزاري انتخابات تحت نظارت سازمان ملل شوند. استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه، تا كنون، از طريق نشست‌هاي ژنو سعي كرده بود اين هدف قطعنامه را محقق كند اما هر بار با ناكامي مواجه شده و در اين دو سال از صدور آن قطعنامه، مذاكرات حتي در سطح ابتدايي هم انجام نشده است. روسيه با توجه به چندين دور مذاكرات آستانه، تجربه نشست‌هاي ژنو و تحولات ميداني در سوريه انتظار دارد اين بار دست‌كم مذاكراتی جدي بين دو طرف با حضور ناظران بين‌المللي از اعضاي شوراي امنيت و كشورهاي منطقه انجام شود و براي همين منظور هم سه كميته با سندي آماده كرده تا از يك سو ساختار اجرايي نشست معلوم باشد و از سوي ديگر، نكات كليدي براي ايجاد يك اجماع بين همه طرف‌ها مشخص شود. ساختار اجرايي با تشكيل سه كميته رياست نشست، ويژه اصلاحات قانون اساسي و انتخابات و ثبت‌نام رأي‌دهندگان شكل مي‌گيرد.

نكات كليدي مثل احترام و پايبندي كامل به حاكميت، استقلال و تماميت ارضي سوريه، عدم اجازه به معامله با بخشي از خاك سوريه، تلاش براي بازپس‌گيري جولان، حق مردم سوريه براي تعيين آينده خود، تقويت نهادهاي دولتي با انجام اصلاحات در آنها، تشكيل ارتش ملي با هدف دفاع از مرزها و مقابله با تروريسم در پيش‌نويس سند سوچي مدنظر گرفته شده‌اند. روسيه با اين ساختار و سند سعي كرده تا شرط آنتونيو گوترش، دبير كل سازمان ملل را مبني بر قرار گرفتن نتايج سوچي در روند ژنو را برآورده كرده باشد و به همين جهت است كه تمام اصول دوازده‌گانه استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه را در سند خود رعايت كرده است. 

با وجود اينكه روسيه سعي مي‌كند ضوابط سازمان ملل را در چارچوب مذاكرات سوچي رعايت کند، اما از حالا پيداست كه طرف غربي با كارشكني‌های خود روند تخريبي نشست سوچي را شروع كرده است. اين روند از سوي امريكا در شوراي امنيت و فرانسه در اروپا دنبال مي‌شود آن هم بر سر موضوع تكراري اتهام‌زني به دولت سوريه در مورد استفاده از تسليحات شيمیايي. امريكا كه قطعنامه پيشنهادي روسيه براي بررسي اين اتهامات را رد كرده به صورت بي‌سابقه‌اي روسيه را متهم به پنهان‌كاري در موضوع كاربرد تسليحات شيميايي از سوي دولت سوريه مي‌كند. اين حرفي بود كه نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل گفته اما ركس تيلرسون وزير خارجه امريكا پا را فراتر از اين می‌گذارد و مي‌گويد: «در نهايت، روسيه حامي بشار اسد رئيس دولت حاكم بر دمشق است و بايد بابت هرگونه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه مورد سرزنش قرار بگيرد.»

هر چند موضوع كاربرد تسليحات شيمیايي در سوريه چيز جديدي نيست اما نكته جديد آن برجسته كردن نام روسيه از سوي امريكاست كه مي‌خواهد با اين كار به نحوي از اعتبار و ارزش نشست سوچي بكاهد تا اگر هم اين نشست به نتيجه‌اي برسد باز نتواند اعتبار لازم را در سطح بين‌الملل داشته باشد. فرانسه در اين طرح امريكايي وظيفه اجرايي به عهده گرفته است چنانكه نمايندگان حدود 30 كشور را به پاريس آورده تا در نشست روز سه‌شنبه 23 ژانويه در خصوص همين موضوع شركت كنند. فرانسه با اين كار به دنبال راهكاري خارج از چارچوب شوراي امنيت است تا بتواند اتهامات خود عليه سوريه را به دور از نقش روسيه دنبال كند و البته با كوبيدن بر طبل تسليحات شيمیايي سوريه، اصل روند مذاكرات سوچي را تحت تأثير قرار  دهد. در هر صورت، روسيه به فكر برگزاري موفق نشست سوچي است و با فرستادن دعوتنامه‌ها در حال فراهم كردن مقدمات آن است اما امريكا و فرانسه با اين دست تبليغات روند تخريبي را يك هفته قبل از نشست سوچي شروع كرده‌اند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار