کد خبر: 892409
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
كمتر از يك هفته مانده به مذاكرات صلح سوريه در سوچي كشورهاي اروپايي بار ديگر پرونده سلاح شيميايي را در دستور كار خود قرار داده‌اند تا بدين طريق از دولت سوريه مشروعيت زدايي كنند؛ اقدامي كه با واكنش تند دمشق و مسكو مواجه شده است.
وزارت خارجه سوريه دیروز اتهامات وارده به اين كشور در خصوص استفاده از سلاح شيميايي را تكذيب كرد. خبرگزاري سانا به نقل از وزارت خارجه سوريه گزارش داد كه دمشق ضمن همكاري، همه شرايط را براي انجام تحقيقات شفاف و عيني و كارشناسانه درباره استفاده از سلاح شيميايي فراهم كرده است، ولي غربي‌هاي استعمارگر دائماً مانع تراشي كردند و بر گروه‌هاي تحقيق اعمال فشار كردند تا اين مسئله را سياسي كنند. وزارت خارجه سوريه خاطر نشان كرد كه تاريخ سياست امريكا و غرب استعمارگرِ وابسته به آن، مملو از چنين دروغ‌ها و افتراهاست و رخدادهاي عراق هنوز در ذهن‌ها باقي مانده است. 

اين اظهارات وزارت خارجه سوريه در واكنش به اتهامات اخيري است كه مقامات غربي مطرح كرده‌اند. «ركس تيلرسون» وزير خارجه امريكا كه در پاريس به سر مي‌برد، بار ديگر دولت قانوني سوريه را مورد حمله قرار داد. تيلرسون مدعي است كه ارتش روسيه در روزهاي اخير در غوطه شرقي در حومه دمشق از سلاح شيميايي عليه مردم استفاده كرده است. وي در كنفرانس خبري مشترك با «ژان ايو لودريان» همتاي فرانسوي خود، از رئيس‌جمهور سوريه خواست كه اين حملات ادعايي را متوقف كند و افزود: «حملات اخير در غوطه شرقي، نگراني جدي در خصوص ادامه استفاده رژيم (بشار) اسد از تسليحات شيميايي عليه مردم خودش ايجاد كرده است.»

در همين حال فرانسه حساب‌هاي بانكي ۲۵ نهاد و مسئول شركت‌هايي از سوريه، لبنان، فرانسه و چين را به اتهام دست داشتن در برنامه تسليحات شيميايي در سوريه تحريم كرد. وزارت خارجه و اقتصاد فرانسه در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند، شركت‌هاي تحريم شده بخشي از دو شبكه هستند كه با مركز تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي به عنوان بزرگ‌ترين آزمايشگاه‌هاي سوريه كه بر برنامه تسليحات شيميايي نظارت دارند، همكاري مي‌كنند. اين تحريم‌ها در حالي اعمال شده كه پاريس ميزبان كنفرانسي با مشاركت ۳۰ كشور و حضور ركس تيلرسون، وزير خارجه امريكا براي ممانعت از فرار مجازات عوامل و مسئولان حملات شيميايي در سوريه و پاسخ به استفاده روسيه از حق وتو عليه دو قطعنامه شوراي امنيت در اين باره است. 

اين اولين بار نيست كه دولت‌هاي غربي پرونده سلاح‌هاي شيميايي را در دستور كار رسانه‌اي و ديپلماتيك قرار مي‌دهند. ناظران با اشاره به اينكه دولت‌هاي غربي در اين زمينه بي‌طرفي خود را نقض كرده‌اند معتقدند اين اقدامات با اهداف مشروعيت‌زدايي از دولت مركزي سوريه صورت مي‌گيرد.‌ مطرح شدن پرونده شيميايي در حالي صورت مي‌گيرد كه كمتر از يك هفته ديگر قرار است كنفرانس گفت‌وگوهاي ملي در شهر سوچي روسيه برگزار شود. الكساندر لاورنتيف نماينده رسمي ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه در امور سوريه گفته است: دعوتنامه‌ها به اسم روسيه، ايران، تركيه (كشورهاي ضامن) به اردن، مصر، عربستان، عراق، لبنان و قزاقستان فرستاده شده است. وي افزود: دعوتنامه‌هايي نيز به نمايندگان سازمان ملل و ناظران امريكا، چين، انگليس و فرانسه فرستاده شده است. قرار است كنفرانس ملي سوريه در تفرجگاه سوچي روسيه در روزهاي ۲۹ و ۳۰ ژانويه جاري برگزار شود، در حالي كه مخالفان مسلح از جمله «ائتلاف ملي» و «هيئت مذاكره» و گروه‌هاي مسلح گفته‌اند در آن شركت نمي‌كنند. آنها مدعي‌اند، روسيه در تلاش براي تحميل معاملاتي برخلاف تصميمات جامعه جهاني است، در حالي که نظام سوريه از اين نشست استقبال كرده و گفته در آن شركت مي‌كند. 

معاون وزير خارجه روسيه اتهامات امريكا عليه اين كشور درباره ممانعت از تحقيقات درخصوص سلاح‌هاي شيميايي سوريه را كذب خواند. سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه به خبرنگاران گفت: اين اتهامات دروغين كه هرچند وقت يك بار ما را هدف قرار مي‌دهند تنها نشان دهنده سطح عملكرد ديپلماسي امريكاست. اين اقدام امريكا خدشه‌دار كردن واقعيت‌ها و ناديده گرفتن مسائلي است كه ما از چند سال پيش آن را مي‌گفتيم و به ويژه بعد از حادثه خان شيخون در سال گذشته برجسته شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار