کد خبر: 891746
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
انتشار استراتژی دفاعی دولت امریکا
وزیر دفاع امریکا در اعلام راهبرد نظامی جدید این كشور، با بیان اینكه اولویت واشنگتن به جای مبارزه با تروریسم...
وزیر دفاع امریکا در اعلام راهبرد نظامی جدید این كشور، با بیان اینكه اولویت واشنگتن به جای مبارزه با تروریسم، رقابت با روسیه و چین خواهد بود، گفت كه امریکا برتری نظامی خود را در مقابل رقبایش از دست داده است. استراتژی نظامی امریکا نزدیك به دو دهه مبارزه با تروریسم تمركز یافته بود كه الآن نگرانی‌های امنیت ملی در اولویت قرار گرفته است. 
جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا جمعه شب با در دانشگاه «جان هاپکینز‌» از سند راهبرد نظامی جدید امریکا رونمایی كرد. ماتیس گفت که امریکا قصد دارد در طرح‌‌‌‌ها و برنامه‌های نظامی خود تغییرات فوری در ابعادی وسیع انجام دهد و به جای مبارزه با تروریسم، بر رقابت با قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه به عنوان نقطه کانونی امنیت ملی امریکا متمرکز خواهد بود. جیمز ماتیس اعلام کرد که توسعه سریع قدرت نظامی چین و افزایش سیاست‌های تعرضی روسیه اولویت‌های نظامی درجه یک امنیت ملی امریکا هستند و خطر این دو کشور از تروریسم جدی‌تر است. 
   
روسیه و چین تهدید اصلی 

در استراتژی دفاعی جدید پنتاگون که خلاصه‌ای از بخش‌های غیرمحرمانه آن انتشار یافته، روسیه به تجاوز به مرزهای کشورهای همسایه متهم شده است. اشاره این سند به الحاق شبه‌جزیره کریمه و تنش در شرق اوکراین است كه واشنگتن، مسكو را به حمایت از جدایی‌طلبان متهم می‌كند. به گزارش شبکه ای‌بی‌سی، وزیر دفاع امریکا در این استراتژی چین را تهدید اصلی برای امنیت ملی امریکا اعلام كرد و گفت:«چین با به کارگیری «‌اقتصاد غارتگرانه‌» همسایگانش را مورد ارعاب قرار می‌دهد و در دریای جنوبی چین با بسیاری از کشورهای آسیایی اختلافات ارضی دارد و سیاست نظامی‌گری در پیش گرفته است.» به گفته ماتیس، موانع امنیت و شكوفایی امریکا ظهور مجدد رقبای بلندمدت و استراتژیك هستند كه استراتژی امنیت ملی امریکا، آنها را با عنوان قدرت‌های تجدیدنظرطلب معرفی كرده است.  به گزارش رویترز، البریج کولبی، معاون وزیر دفاع امریکا هم تأکید كرد که استراتژی جدید برای جلوگیری از تحلیل رفتن برتری نظامی امریکا طراحی شده است. كولبی تأكید كرد که روسیه و چین سال‌هاست که برای توسعه ظرفیت و توان نظامی خود فعالیت کرده‌اند تا در رقابت تسلیحاتی از امریکا جلو بزنند. کولبی تصریح می‌کند که استراتژی دفاعی پنتاگون برای مقابله و رویارویی با روسیه و چین تنظیم نشده اما به گفته او باید این واقعیت را پذیرفت که رقابت تسلیحاتی با چین و روسیه افزایش پیدا کرده است.  به گزارش دویچه‌وله، در استراتژی دفاعی تازه امریکا آمده است:«چین و روسیه به طور خاص چندین سال است به دنبال توسعه توانایی‌های نظامی خود و به چالش کشیدن توان نظامی امریکا هستند.»

دولت امریکا روسیه و چین را تهدیدی برای ارزش‌های خود می‌داند و می‌گوید برتری نظامی امریکا نسبت به این دو کشور کاهش پیدا کرده است و پنتاگون قصد دارد در نیروهای مسلح خود بیشتر سرمایه‌گذاری کند. وزیر دفاع امریکا به چین و روسیه هشدار داده است که چنانچه امریکا را به چالش وادار کنند،‌ آنگاه این کشور‌‌‌ها بد‌‌‌ترین شرایط را تجربه خواهند کرد و در صحنه جهانی تنها خواهند ماند. در این راهبرد، همچنین ایران و كره شمالی به عنوان كشورهای چالشی و بی‌ثبات‌ساز در منطقه یاد شده‌اند.  این استراتژی ادامه راه سیاست نگاه به شرق باراك اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا است. باراک اوباما در نوامبر سال ۲۰۱۱ هنگامی که برای سخنرانی به پارلمان استرالیا رفته بود با تأکید بر تعمیق همکاری‌های استراتژیک میان واشنگتن و سیدنی گفت:«سیاست خارجی ما از این پس به جای جنگ علیه تروریسم بر چالش‌های امنیتی و اقتصادی در منطقه آسیا- اقیانوسیه متمرکز خواهد شد.» نزدیك به دو دهه است که تمرکز نظامی امریکا به مقابله با تروریسم و کمپین مقابله با شبه‌نظامیان در افغانستان، سوریه و عراق معطوف بوده است اما اكنون این راهبرد تغییر یافته است و با نابودی تروریست‌های داعش و تضعیف القاعده، به تقابل با روسیه و چین سوق یافته است. امریکا در استراتژی‌های اقتصادی خود، چین را بزرگ‌ترین رقیب برای هژمونی خود در قرن 21 اعلام كرده است. این درحالی است كه قدرت اقتصادی و نظامی چین در یك دهه گذشته روند رو به رشدی داشته است. بر اساس آمارهای اطلاعاتی غرب، چین از سال 2012، بودجه نظامی خود را سالانه 10 درصد افزایش داده و این كشور از لحاظ بودجه نظامی بعد از امریکا در رتبه دوم جهان قرار دارد. امریکا در سال‌های اخیر به ویژه در یك سال گذشته، كشتی‌‌‌ها و نیروهای نظامی خود را به شرق آسیا اعزام كرده است تا با سیاست توسعه ارضی چین مقابله كند. 
  
برتری امریکا در حال افول 

وزیر دفاع امریکا در ادامه سخنان خود به تضعیف امریکا در مقابل رقبای خود نیز اشاره كرد و گفت:«برتری نظامی امریکا در هوا، زمین، دریا، فضا و فضای مجازی در حال نابود شدن است و امریکا با تهدیدات مختلفی نظیر چین و روسیه روبه‌رو است و باید بودجه نظامی خود را بالا ببرد تا بتواند برای جنگ آماده شود. » در این استراتژی، آمده است:«برای چندین دهه، ایالات متحده از برتری بلامنازع خود در هر حوزه عملیاتی بهره‌مندی کامل را برده است. ما نیروهای خود را در هر زمان و هر مکانی که می‌خواستیم، مستقر کردیم و هر طور که خواستیم، دست به عملیات زدیم. امروز این نفوذ و تسلط رو به افول است. ». به گزارش بی‌بی‌سی، ماتیس تأكید كرد:«تشکیل نیرویی که بتواند قدرت‌های نظامی ایجاد شده و در حال ظهور در پکن و مسکو و دشمنان امریکا چون کره‌شمالی و ایران را بازدارد، نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد ارتشی بسیار کشنده‌تر، سریع و آماده برای حمله است.»

در استراتژی جدید نظامی امریکا که نخستین بار از ۲۰۰۸ محسوب می‌شود، آمده است:«رقابت استراتژیک هم اکنون اولویت اصلی امنیت ملی امریکاست، نه تروریسم.» از زمان روی كار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا سیاست تقابل با روسیه و چین بیش از پیش افزایش یافته است. دونالد ترامپ در راهبرد امنیت ملی خود، چین و روسیه را رقیب‌‌‌‌هایی نامید که نفوذ، ارزش‌‌‌‌ها و رفاه امریکا را به چالش می‌کشند. دونالد ترامپ به دنبال تقویت بودجه دفاعی کشور است و در بودجه پیشنهادی خود به کنگره درخواست افزایش ۱۰درصدی بودجه دفاعی را مطرح کرده است. بودجه دفاعی امریکا 700 میلیارد دلار برای سال 2018 تعیین شده است كه بی‌سابقه‌‌‌‌ترین بودجه نظامی در تاریخ امریکا به شمار می‌رود و نشان می‌دهد كه امریکا به دنبال حفظ هژمونی نظامی خود در برابر رقبای خود است. پیش‌تر برخی رسانه‌های امریکا و مقامات نظامی این كشور گفته بودند كه امریکا در حال از دست دادن برتری خود در مقابل روسیه و چین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار