کد خبر: 890211
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶

تیم ملی فوتبال بانوان ایران پس از دو سال تعطیلی و در حالی که از رنکینگ فیفا خارج شده بود در فاصله زمانی دو ماه به آغاز رقابت‌های مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا تشکیل شد و مجددا پس از حضور در آن رقابت ها تا به امروز تعطیل است.

فریده شجاعی نایب رییس اسبق فوتبال بانوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بی خبری و نبود تیم‌ ‌ملی فوتبال بزرگسالان بانوان، اظهار کرد: اگر در یک برهه زمانی در دوره فعالیتم، تیم‌ ‌ملی بسیار موفق بود به دلیل این بود که محدودیت زمان تمرینی نداشتیم، تمرینات تیم‌های زیر ۱۲ سال ، نوجوانان ، جوانان، بزرگسالان و همچنین تیم‌های فوتسال مجزا از یکدیگر برگزار می‌شد. برگزاری این اردوها بسیار به تیم‌ ‌ملی کمک می‌کرد چرا که در مسابقات زیادی برای کسب تجربه شرکت نمی کردیم و برگزاری اردوهای تیم‌ ‌ملی بسیار تاثیرگذار بود و این رویه نزدیک به گرفتن نتیجه‌ مطلوب بود که متاسفانه برنامه‌ها  قطع شد.

او در ادامه‌ با اشاره به این که تیم‌های ملی فوتبال بانوان در آسیا قدرتمندتر از تیم‌های مردان است، خاطر نشان کرد: بخش فوتبال زنان در آسیا قدرتمندتر از مردان است. تیم‌های استرالیا، چین، ژاپن، کره شمالی و جنوبی پنج تیم آسیایی زنان هستند که تجربه قهرمانی جهان را دارند. بنابراین در بخش فوتبال  بانوان آسیا باید یک حساب دیگر باز کرد. با این فکر که بخواهیم به صورت شانسی از مرحله مقدماتی رقابت‌ها صعود کنیم و جزو هشت تیم آسیا قرار بگیریم، اینطور نیست. باید بسیار خون دل بخوریم ، وقت بگذاریم و هزینه بسیاری را انجام دهیم.  طبیعی است که اگر بخواهیم تیم‌ ‌ملی را به یک باره برای حضور در مسابقات آماده کنیم هیچ نتیجه‌ای کسب نخواهیم کرد، چرا که تیم‌های بسیار قدرتمندی در سطح آسیا حضور دارند. باید یک برنامه‌ریزی بلند مدت را آغاز کنیم، در حال‌ حاضر از صفر آغاز کرده‌ایم.

شجاعی در پاسخ به این پرسشی درباره تعطیلی اردوها و سقوط دو پله‌ای تیم‌ ‌ملی در آخرین رنکینگ اعلام شده فیفا در سال ۲۰۱۷ گفت‌: نباید بر روی فوتبال به این شکل حساب کرد. در فوتبال باید وقت ، هزینه و علاقمندی وجود داشته باشد و این ورزش از حمایت مسئولان برخوردار باشد. در فوتبال آسیا تیم‌های مردان در سطح جهان مطرح نیست، اما بر عکس در بخش آسیا تیم‌های زنان مطرح هستند. به همین دلیل به راحتی جزو هشت تیم قرار نخواهیم گرفت و نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت هستیم. در دوران ما بسیار زحمت کشیده شد و نزدیک به مرحله برداشت بودیم. در حال‌ حاضر نیز حداقل پنج – شش سال زمان نیاز است و همه جوره تیم ملی باید حمایت شود تا بتوانیم جزو هشت تیم قرار بگیریم. اگر امروز استارت بزنیم پنج، شش سال آینده جزو برترین‌های آسیا قرار خواهیم گرفت.

او درباره دلیل بی برنامگی ها در فوتبال زنان، تصریح کرد: ریشه‌ای عمل نمی کنیم. در بخش بانوان تنها برای این که برنامه‌ها  پر شود باری به هر جهت برنامه‌ریزی می‌کنیم. علاقه‌ای پشت آن نیست که در بخش بانوان مانور دهند و هزینه کنند. در بخش بانوان باید حساب ویژه‌ ی مستقل باز شود و صبر و تحمل زیادی شود، به همین راحتی موفقیت به دست نمی‌آید.

نایب رییس پیشین فوتبال بانوان در ادامه‌ افزود: ‌اسپانسر در  بخش بانوان وجود ندارد. زمانی که من نایب رییس بودم به تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان  التماس می‌کردم که از تیم بانوان حمایت کنند. اگر آنها این حمایت را انجام می دادند در راستای حمایت از لیگ بانوان و بازیکنان ، تیم‌ ‌ملی نیز قوی می‌شد،  ولی حمایتی نشد.

وی درباره رسانه‌ای نشدن ورزش بانوان و همچنین نبود یک مدیر دلسوز، گفت‌: بله. همین طور است تمام این مشکلات وجود دارد. فوتبال بانوان،  پول، دلسوزی و علاقمندی می‌خواهد، بانوان را باید باور داشته باشند که این باور وجود ندارد و از بخش بانوان عبور می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار