کد خبر: 888242
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
استاد بهرامپور در برنامه دریای معرفت عنوان کرد
سلسله برنامه های دریای معرفت مطابق هر هفته با محوریت تفسیر موضوعی قرآن کریم با حضور ابوالقاسم بهرام پور مفسر قرآن برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی- هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان ؛ استاد بهرام پور در این جلسه که با موضوع تفسیر حجرات برگزار شد  گفت: بی‌احترامی وتوهین کردن به مردمان خدا را ناراحت می کند زیرا خداوند نسبت به بندگانش غیرت دارد.
وی گفت:  اگر در بیابانی و وقت نماز رسیده و آب برای وضو نداری، ولی دیگری آب دارد، و میدانی طلب آب کردن از دیگری تورا زیر بار منت می برد خدا می‌گوید ای بنده من نماز تو را با وضو نخواستم.
این استاد قرآن اظهار داشت: خدا می گوید چیزی که مایه‌ی امتیاز شماست و من روی آن حساسم و نمره می‌دهم این است که چقدر می توانید خودتان را مهار کنید یعنی تقوا یک خود مهاری  است.
بهرام پور با بیان اینکه اگر انسان به نفسش رو بدهد، دنیا را  به هم می‌زند و هر وقت عصبانی بود بیرون بریزد می‌شود ترامپ، تصریح کرد: خداوند در قرآن می  فرماید یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿١٣﴾ ای مردم ، ما شما را از نری و ماده ای بیافریدیم و شما را جماعتها و، قبیله ها کردیم تا یکدیگر را بشناسید هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا،پرهیزگارترین شماست خدا دانا و کاردان است.
وی با تأکید براینکه  خداوند فرموده است ای بشریت ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم ، ادامه داد: همه‌تان را دو چشم، یک لب، دو ابرو، دو گونه، یک بینی روی یک صفحه‌ی بیضی  نقاشی کردیم. این فعل خداست و ما نقشی در این شکل و زیبایی خود نداریم. ما که فاعل آن نیستیم چه امتیازی داریم؟
این استاد قرآنی با  بیان  اینکه زمان  مرگ  وقتی  آدمی  توجه و علاقه  فرشتگان را به خود می بیند تعجب می‌کند که چرا این همه فرشته برای من آمده است، عنوان کرد:  مشخص است برای این که در اداره خانه ، در زندگی و .. تمام رنجها را تحمل کرده‌اید، به خاطر خدا صبوری می‌کنید و با تحمل عبور می‌کنید " و مروا کراما"  و گرنه باید در دنیا وقتتان را برای انتقام گیری بگذارید به همین  خاطر هم خدا  اجر صبرت را می دهد.
بهرام  پور در ادامه با بیان  اینکه عزیزترین شما در نزد خدا کسانی که تقوی خود مهاری داشته باشند،  تصریح کرد: اگر حسنات خوب و نیک انسانها بر پایه‌ی تقوا نباشد، پایدار نیست؛ خوش اخلاقی که پایه‌اش تقوی باشد به درد می‌خورد؛ اگر این نوع صفات عالیه به عشق خدا و تقوی نباشد ماندگار نیست.
وی با تأکید بر اینکه تقوی از وقایه به معنی پرهیز کردن از دروغ، حرام و حرام خواری، از محرم و نامحرم و مانند اینان است در حقیقت  تقوی یعنی کنترل نفس، یاد آور شد: قرآن  در سوره بقره می‌فرمایند: " هدی للمتقین"  هر گاه در قرآن کلمه الذین آمد همیشه یک چیزی را دارد توضیح می‌دهد هدی للمتقین کسانی‌اند که " یومنون بالغیب" به جهان غیب ایمان دارند " ، یقیمون الصلوه" نماز را به پا می‌دارند و  کارهای مثبت را انجام می‌دهند، " و مما رزقناهم ینفقون" می‌بخشند و رفع نیاز می‌کنند.
این مفسر قرآن با  بیان اینکه  وقتی خودت می‌بینی خوردنی مورد شبهه است، توقف کن یا اگر متوجه  شدی پولی که می‌گیرم و حقم نیست مورد شبهه است آن پول را نگیر، گفت: خداوند در قرآن می فرماید «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (14)
اعراب بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم بگو: ایمان نیاورده اید، بگویید که تسلیم شده ایم ، و هنوز ایمان در دلهایتان داخل نشده است و اگر خدا و پیامبرش را اطاعت کنید از ثواب اعمال شما کاسته نمی شود، زیرا خدا آمرزنده و مهربان است»  این آیه به  واقعیت نشان  می دهد  ایمان به زبان  آوردن نیست  بلکه ریشه  در  جان و  دل  دواندن است.
بهرام پور  با تأکید براینکه  صفات برتر  خداوند" غفور رحیم" بودن است،  افزود:  غفور و  رحیم  بودن  به معنی سرپوش گذاشتن  خداوند است؛ غفران یعنی نادیده گرفتن و عفو یعنی از گناه می‌گذرد و غفر علاوه بر این که می‌بخشد، یک نور امنیت و ثوابی هم می‌دهد   درست مثل اینکه دولت یک مجرم را می‌گیرد ولی یک موقع استخدام هم می‌کند، این می‌شود غفران.
 
وی  با بیان  اینکه برترین مومنان کسانی هستند که  بدون هیچ شک و  شبهه ای ایمان آوردند، اظهار داشت: خداوند در قران می فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ(15) مؤمنان کسانی هستند که به خدا و پیامبر او ایمان آورده اند و دیگر شک، نکرده اند، و با مال و جان خویش در راه خدا جهاد کرده اند اینان راستگویانند».
این کارشناس قرآن تصریح کرد: خداوند می فرماید " آمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا" در ایمانشان شک نکردند و متزلزل نشدند پس اگرشبهه‌ای داری و شب بود و شبهه داشتی قبل از خواب رفع شبهه کن و الا سر به بالین می‌گذاری و با این شبهه می‌میری و با این روح مجروح وارد و به عالم برزخ منتقل می‌شوی.
پیامبر در معراج دیدند که همه مبتلا به گناه زبان هستند، همه از دم مبتلا هستند. هر کس مالک زبان خود بشود،  پشت پرده را می‌بیند.  
گفتنی است نشست "دریای معرفت" یک چهارشنبه درمیان با حضور مفسر قرآن ابوالفضل بهرام پور در فرهنگسرای گستان میزبان علاقمندان  است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار